רצית להתלונן על אונס? הבדיקה בפח

המשטרה זקוקה לבדיקות שעוברות המתלוננות על אונס כדי להרשיע את הנאשמים, אבל ביה"ח שומרים את התוצאות ל-3 חודשים בלבד

בדיקות מעבדה, ארכיון (רויטרס)

כשנפגע או נפגעת תקיפה מינית מגיעים לבית החולים, הם עוברים בדיקה גופנית מקיפה. ממצאיה נשמרים במה שמכונה "ערכת אונס" והממצאים הפורנזיים הללו משמשים את המשטרה כראיות מרכזיות בתיקים נגד נאשמים באונס. אלא שבזמן שהמשטרה שומרת על הממצאים הללו לאורך זמן, בהתאם לצרכי ההליך המשפטי, בבתי החולים זורקים אותן בתום תקופה של שלושה חודשים ממועד ביצוע הבדיקה. גורמים במשטרה שהשתתפו באחרונה בפורומים לייעול הטיפול בעבירות מין טוענים כי הנוהל הזה מקשה מאוד על עבודת המשטרה כשמגיעות אליהן תלונות אחרי תקופה ארוכה יותר משלושה חודשים ממועד הבדיקה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

גורם המעורה בפרטים הסביר כי במקרי אונס רבים לוקח לנשים זמן "להתבשל" ולהתלונן במשטרה, גם אם הן הלכו להיבדק מיד בבית חולים. התקופה הזו מגיעה לעתים לחודשים ואף שנים עד שיגישו תלונה בגלל הקושי הנפשי והידיעה כי ישנה תקופת זמן עד שתחלוף תקופת ההתיישנות. הבעיה היא שללא תוצאות ערכת האונס, גם אם אישה תגיע להתלונן - סיכויי ההעמדה לדין או ההרשעה קלושים מאוד.

מידע חשוב

בבתי החולים כבר הסבירו בעבר כי הם פועלים על פי נוהל של משרד הבריאות. הנוהל קובע שיש לשמור את בדיקות האונס לשלושה חודשים בלבד. ולמה הבדיקות הללו לא עוברות באופן אוטומטי למשטרה גם אם אין תלונה? כאן התשובה מדברת על הצורך לשמור על פרטיותן. בפועל, מידע חשוב שנאסף הולך לאיבוד.

בית חולים, ארכיון (משה שי, פלאש 90)
בית חולים, ארכיון (משה שי, פלאש 90)

לא רק במשטרה, גם במרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית מתוסכלים מאוד מהמצב בשטח. "זריקת תוצאות הבדיקה לאחר שלושה חודשים מקוממת", אומרת מנכ"לית מסל"ן – מרכז סיוע לנגב, ליזה ניקולאיצ'וק. "הרי אנחנו יודעות שלמתלוננת לוקח ברוב המקרים הרבה זמן כדי להיערך נפשית ולהגיש תלונה. אם יש בידינו ראיות שעשויות למנוע פגיעה בנשים נוספות, יש לנו חובה מוסרית לשמור אותן. המצב העכשווי אבסורדי, מזיק, ופוגע בחיי אדם כל עוד הנוהל נשאר כפי שהוא".

במשרד הבריאות מאשרים את קיום נוהל השמירה על הערכות לשלושה חודשים בלבד. "בתהליך הטיפול מסבירים למטופל את זכותו לשנות את דעתו ולהגיש תלונה", אומרים במשרד. "כמו כן פונים אל הנפגע לאחר תקופה זו (3 חודשים) כדי לברר אם דעתו השתנתה. במקרה זה מערכת הבריאות מחויבת לשמור על זכות המטופל להחליט מה ברצונו לעשות עם הבדיקות הללו. אין באפשרותנו להעביר ללא הסכמה את הבדיקות. כל שאר המסמכים הרפואיים מהבדיקה נשמרים על פי החוקים".