על רקע חילוקי דעות עם הפרויקטור: מנהל המרכז לשליטה התפטר

האיש שנחשב לשני בחשיבותו במערך הקורונה סיים את תפקידו. ד"ר אלרעי פרייס בריאיון: "יש סיכוי טוב שעם מנת הדחף ההגנה תהיה ממושכת ולא תספיק רק לחצי שנה"

זמן צפייה: 09:41

אופיר אביב, שהיה מנהל המרכז לשליטה בקורונה, הגוף שהוקם כדי לתכלל את המאבק בנגיף - התפטר על רקע חילוקי דעות עם פרויקטור הקורונה פרופסור סלמאן זרקא - כך פורסם לראשונה הערב (ראשון) בחדשות 13. מנהל המרכז לשליטה בקורונה נחשב לאיש השני הכי חשוב במערך. הוא אחראי על עבודת מטה, איסוף נתונים ובניית תמונת המצב. בנוסף, עובדים בסביבת הפרויקטור החדש סיפרו לחדשות 13 כי "מדובר בפרויקטור ריכוזי, כוחני, צועק בדיונים ומשפיל עובדים מתחתיו".

ממשרד הבריאות נמסר: "מנהל המשל"ט הודיע על רצונו לסיים את תפקידו הנוכחי והוא ישוב לתפקידו הקודם במשרד, שם ימשיך לתרום למערכת. תהליך מינוי מנהל חדש למשלט כבר יצא לדרך, ויושלם בימים הקרובים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ארגון המורים: לא נכניס לבתי הספר תלמידים שלא התחסנו או נבדקו

הוריקן איידה מתקרב אל החוף – תושבי לואיזיאנה מתפנים מהמדינה

נקבע מותה של בת ה-14 שטבעה בנחל שניר בצפון

בתוך כך, ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, התראיינה לתמר איש שלום במהדורה המרכזית, ואמרה כי ייתכן שרמת המוגנות מהחיסון השלישי תישמר לזמן רב. "אנחנו מבינים עכשיו שפרוטוקול החיסון עבור חיסוני קורונה הוא כזה שאחרי חמישה חודשים יש ירידה במוגנות", אמרה אלרעי פרייס, "קצת קשה לנבא לכמה זמן יספיק החיסון השלישי. בהרבה חיסונים אחרים, כמו הפטיטיס למשל, יש שני חיסונים צמודים ואחריהם חיסון דחף. אנחנו נעקוב, ויש סיכוי טוב שעם מנת הדחף תהיה הגנה הרבה יותר ממושכת, ולא רק לחצי שנה".

על ההחלטה להרחיב את מבצע החיסון השלישי אמרה אלרעי פרייס: "זו החלטה של הדרגים המקצועיים במשרד הבריאות. אנחנו רואים את הנתונים שמראים מי חולה מקרב המחוסנים, והאסימון נפל עם המאמרים שמראים על הירידה במועילות, ועלייה עם הבוסטר. 91% מהמחוסנים שחזרו מאומתים מחו"ל היו כאלה שהתחסנו לפני יותר מחמישה חודשים. אנחנו כל הזמן ניסינו למצוא את המדינות המסוכנות כדי להורות על בידוד ממדינות מסוכנות, והרשימה הזו רק הלכה וגדלה, כשבעצם עיקר העניין היה האדם המחוסן שיוצא, ואם הוא יוצא עם חיסון ותיק הוא בעצם כבר לא מוגן".

"לא התנגדתי להורדת גיל החיסון, אמרתי שצריך לפתוח את זה בצורה מדורגת", אמרה אלרעי פרייס, "עכשיו כשאנחנו אחרי יותר מ-2 מיליון מחוסנים ואנחנו יודעים שאין שום דבר חריג, כמויות תופעות הלוואי שמדווחות הן נמוכות יותר מאשר אחרי המנה השנייה. אנחנו עושים מעקב אחרי כל תופעות הלוואי החריגות בקרב המחוסנים הצעירים".

לגבי ההחלטה על כך שתוקפו של התו הירוק יפוג ב-1 באוקטובר למי שלא יתחסן במנה השלישית אמרה אלרעי פרייס: "אנחנו לא מייצרים שוט וגזר כדי לגרום לאנשים להתחסן, אנחנו מנסים לייצר עם התו הירוק תנאים שבהם הסיכון להדבקה הוא יותר נמוך, ואם אני יודעת שהחיסון כבר לא מגן על אדם שעברה יותר מחצי שנה ממועד החיסון שלו, אין היגיון שהוא יוכל להיכנס עם תו ירוק לאירוע של 5,000 אנשים ופוטנציאלית להדביק אותם".

אלרעי פרייס התייחסה גם להופעה של עומר אדם אמש, בנוכחות של 12 אלף איש במקום סגור: "אי אפשר להסביר את זה, זה לא המתווה שמשרד הבריאות הביא לקבינט. הקבינט בחר ללכת עם המתווה של משרד התרבות שאומר שאם יש מקומות מסומנים אין בתו הירוק הגבלה. הדבר הזה לא הגיוני כשאנחנו נמצאים בכמעט 10,000 מאומתים ביום, עם מקדם הדבקה שהוא עדיין מעל 1, ולכן אמרנו שזה לא צריך לקרות. הקבינט החליט אחרת".

"אין ספק שיש פה סיכון", הוסיפה אלרעי פרייס, "במיוחד שהיום אנחנו יודעים שאנשים שחוסנו לפני יותר מחצי שנה - הסיכון שלהם להדבקה הוא לא מבוטל, ולכן האירוע הזה יכול להיות אירוע שבו אנשים נדבקים, ולכן אנחנו משנים את התו הירוק, כי המטרה היא לא לעודד חיסונים ולעשות לאנשים מניפולציה, אלא לייצר באמת תנאים שבהם כשאדם מגיע ויודע שזה בתו ירוק הוא יודע שהוא יותר בטוח, ושאפשר לעשות אירועים עם יותר אנשים כי זה בטוח, ואם זה לא בטוח כי נכנסים אנשים שעלולים להיות מדבקים אז בשביל מה אנחנו עושים תו ירוק?"