ד"ר אלרעי פרייס על חשש התפרצות הפוליו: "כמה עשרות מגעים, הנגיף באזור ירושלים"

ראש שירותי בריאות הציבור התייחסה למקרה ההדבקה של הילדה בנגיף הפוליו והבהירה כי "ידועים 10 מגעים של הנדבק בפוליו במשפחה ו-20 מגעים בגן". עם זאת טענה אלרעי-פרייס: "רחוקים מהתפרצות בלתי נשלטת"

זמן צפייה: 03:35

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס אמרה היום (שני) במסיבת עיתונאים כי "ידועים עשרה מגעים של הנדבק בפוליו במשפחה ועשרים מגעים בגן". עוד הוסיפה אלרועי פרייס כי הנגיף נמצא באזור ירושלים בלבד.

"אנחנו רחוקים מהתפרצות בלתי נשלטת", לדברי אלרעי פרייס. עם זאת היא הודיעה כי "ממליצים להקדים את החיסון הראשון לגיל 6 שבועות ואת השני ל-12 שבועות באזור ירושלים".

חיסון לנגיף הפוליו
חיסון לנגיף הפוליו | צילום: רויטרס

כזכור, משרד הבריאות הודיע היום כי מקרה של פוליו (שיתוק ילדים) התגלה בילדה בת ארבע בירושלים. הילדה, סבלה מתסמינים של חולשה נוירולוגית, וקיים חשש שהיא עשויה להישאר עם נכות בחלקים מהגוף. מחלת הפוליו היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי נגיף הפוליו. הנגיף מדבק ועובר מאדם לאדם (בעיקר בקרב ילדים). הוא חודר לגוף דרך הפה ומופרש בצואה. לרוב אין סימני מחלה ורק אדם אחד מאלף (שאינם מחוסנים) יחלה באופן תסמיני עם שיתוק.

לדברי פרופ' נדב דוידוביץ, מומחה אפידמיולוגיה ובריאות הציבור, האמצעי החשוב ביותר למניעת מחלת פוליו הוא הקפדה על חיסוני השגרה במועד המומלץ על פי הנחיות משרד הבריאות. "יש פה פוטנציאל לא פשוט, משום שהמקרה הזה בוודאי לא שכיח וכשאתה מגלה אותו אתה לרוב מוצא שורה של נדבקים. בדרך כלל זה לא נגמר במקרה בודד וכרגע אנחנו צריכים לברר האם זה קצה הקרחון".

דוידוביץ מבהיר שקיימות אוכלוסיות לא מחוסנות, ששם נדרש לפעול: "שם הסכנה להתפרצות, כמו עם החצבת. יש לנו תכנית חיסונים מעולה, אבל אנחנו לוקחים אותה כמובן מאליו. צריך להגיד ששיעור ההתחסנות בארץ גבוה, אבל שוב, יש אוכלוסיות שצריך לפצח אותן, ברמת המודעות"

"בסוף", אמר דוידוביץ, "מדובר במחלה קלינית שצריך לראות איך היא תתפתח". הוא מוסיף כי "ברוב המקרים של הפוליו, הם לא מרגישים כמעט כלום, כלומר זה לא מגיע לרמה של מחלה קלינית. החיסון נגד פוליו ניתן בילדות בזריקה בחיסון מומת בשתי מנות ובהמשך ניתן גם בטיפות. החיסון החי מוחלש בטיפות, נוסף לשגרת החיסונים כלקח מגילוי מקרי פוליו בביוב בישראל בשנים 2013-2014 ובהמשך בבדיקות צואה התגלו גם נשאים אך ללא מחלה קשה".