"רפואה פרוצה": מטפלים בלי רישיון

כך תחקירנית של חדשות 2 התקבלה לעבוד כרופאה במזרח ירושלים, ללא יום אחד של לימודי רפואה: הזכיינים מעסיקים אנשים חסרי הכשרה – ומשכירים להם ססמאות וחותמות של רופאים

רופאים ללא רישיון. התחקיר המלא

שני רופאים החליטו לשבור את קשר השתיקה. הם מתארים עולם מקביל, עברייני, שפועל לצד מערכת הבריאות הפורמלית. זה קורה במזרח ירושלים, מקום שבהרבה מובנים הוא החצר האחרית הגדולה ביותר בישראל.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

330 אלף מבוטחים במזרח העיר מקבלים שירותים מארבע קופות החולים - כללית, מאוחדת מכבי ולאומית. משיקולי ביטחון, אפשר משרד הבריאות לקופות החולים להפעיל את הסניפים באמצעות קבלנים: להלן הזכיינים. חלקם נהגי מוניות או משאיות, מרביתם נטולי הכשרה כלשהי בניהול מערכות בריאות. זה עוד מילא, שימו לב, מי הצוות הרפואי שמועסק על ידם.

"לצערי במרכזים האלה כל אנשי הצוות, מכניסים רופאים ללא רישיון והם מכניסים אחיות ללא רישיון וטכנאי רנטגן ללא רישיון", סיפר ד"ר מ.א.ס, רופא במזרח ירושלים. "אני ראיתי אח שעבד בתור רופא משפחה, והופתעתי פעם כשראיתי אותו עובד בבית חולים בתור אח. שאלתי אותו אתה אח או רופא. אז הוא אמר לי 'בבוקר אני אח, בערב אני רופא'".

בבדיקה מדגמית שעשינו בפרסומים של שישה זכיינים באבו תור, ג'בל מוכבר, וכפר עקב, מצאנו עשרה רופאים שכלל אינם מורשים לעסוק ברפואה על ידי משרד הבריאות, ועוד ארבעה רופאים הוצגו כמומחים מבלי שיש להם התמחות מוכרת על ידי משרד הבריאות.

''הזכיין מעוניין להרוויח כמה שיותר''
''הזכיין מעוניין להרוויח כמה שיותר''

"הזכיין מעוניין להרוויח כמה שיותר כסף, גם דרך רופאים וגם דרך תרופות", סיפר ד"ר מ.י, רופא במזרח ירושלים. "רופא משפחה או רופא כללי עם רישיון מקבל סביב 100 שקלים לשעה ורופא בלי רישיון יקבל 30-40 שקל לשעה. כמובן שהזכיין מרוויח טוב מזה".

הזכיינים רוצים להרוויח, מסיימי לימודי רפואה רוצים לעבוד, וכך שני הצדדים יוצאים, כביכול, נשכרים. מה שאי אפשר לומר על המבוטחים. בחרנו לבדוק עד כמה קל למצוא עבודה כרופא במזרח ירושלים. נור, התחקירנית שלנו, הציגה עצמה כמי שסיימה לימודי רפואה בבולגריה ונכשלה בבחינות משרד הבריאות. זה לא הפריע לשני זכיינים לזמן אותה לראיון.

"אני אתן לך את הסיסמה שלי", אומרים במרפאה השלישית שבדקנו לתחקירנית - שכן ללא רישיון ממשרד הבריאות לא ניתן לקבל סיסמה למערכת המחשב של הקופה, להיכנס לתיק הרפואי ולהוציא מרשמים והפניות. הזכיינים מצאו דרכים יצירתיות ועברייניות לעקוף את המכשול.

"מקבלים אלפי שקלים כדי להשאיר את הסיסמה"

"בכל סניף יש רופא ראשי אחד כשכולם חותמים על החותמת שלו", סיפר ד"ר מ.א.ס. "לפעמים החותמת בדלפק, והפקיד בדלפק חותם על כל המרשמים וההפניות. תמיד יש חותמת וסיסמה של המחשב שנשארת בסניף והיא של רופא אמיתי, יש רופאים שמשכירים את החותמת שלהם בסכום כספי מדי חודש בגלל הסיסמה. מקבלים כמה אלפי שקלים כדי להשאיר את הסיסמה".

נור התחקירנית שלנו, ביקשה להתקבל לעבודה אצל זכיין נוסף, רביעי במספר. אחד הגדולים במזרח העיר שהמשרד שלו מצוי בסמוך למשרד המשפטים. במפגש עם הזכיין היא מספרת לו שאין לה רישיון ישראלי. הנה, חשבנו, נמצא זכיין ששומר על החוק, ומסרב לקבל אותנו לעבודה ללא רישיון. מאד מהר הבנו שהתבדינו - לאחר שהציע לה לעבוד בבית חנינה.

ללא שום בקרה ופיקוח, עם תעודת גמר לימודי רפואי פיקטיבית, יכולנו אם רק רצינו להתחיל לטפל בחולים - נמנענו מכך כמובן. אבל במזרח העיר, שם לא ממש ברור מי הריבון ולאיזה חוקים נשמעים, התפתחה תעשייה לא חוקית שצריכה להטריד את כולנו.

"זכיין מעוניין לשמור על הלקוחות שלו, לכן כל דבר שהלקוח מבקש הזכיין מבקש ממך לכתוב בתיק", סיפר ד"ר מ.י. "חוות דעת, החולה הזה סובל ממחלה נויורלוגית, זה אינטרס של החולה והזכיין כי זה נחוץ לו לחוות משפטית, בתביעות".

''לא רוצים לאבד חולים''
''לא רוצים לאבד חולים''

"בסוף הבוס שלך זה הזכיין", הוסיף ד"ר מ.א.ס. "הוא רוצה להתפרנס, אם הוא אומר לי תרשום את התרופה הזאת לחולה והוא לא רוצה לאבד את החולה, כי אחד כזה שעובר עם כל המשפחה לקופה האחרת, הם לקוחות והם רוצים לרצות אותם לא משנה איך".

הרופאים מדווחים גם על סחר לא חוקי בתרופות, ועוד שורה של ליקויים שכולם היו נמנעים אם המדינה הייתה מתעניינת יותר במה שקורה בחצר האחורית שלה, בירת ישראל.

תגובת משרד הבריאות: "משרד הבריאות רואה את ממצאי התחקיר בחומרה רבה. למרות מצוקת הרופאים במזרח ירושלים, לא יתכן מצב שאדם ללא רישיון יספק שירותי רפואה מטעם קופות החולים בישראל. המשרד יקים צוות בדיקה לנושא על מנת להבטיח אי הישנות מקרים כאלה בעתיד".

תגובת שירותי בריאות כללית: "הספקים מחויבים להציג רישיון ישראלי עבור כל רופא המועסק במרפאה על מנת שפרטים אלה יבדקו מול משרד הבריאות. מבדיקה ראשונית עולה כי חלק מהרופאים בפנייתכם אינם נותנים שירות ללקוחות 'כללית'. לגבי יתר המקרים, הנהלים יחודדו והנושא ייבדק ויטופל".

תגובת קופת חולים לאומית: "לאומית עובדת במזרח ירושלים עם מערכת ממוחשבת והכניסה אליה היא באמצעות סיסמה אישית בלבד. לאומית היא קופת החולים היחידה אשר הפסיקה חוזים וסגרה סניפים ביוזמתה במקומות שזכיין הפעיל רופאים ללא רשיון. באשר לרופאים שהוצגו בכתבה ללא רישיון, הבהרנו לזכיין שעליו להפסיק את ההתקשרות איתם".

תגובת קופת חולים מאוחדת: "מבדיקה שעשינו לא מצאנו רופאים המועסקים ללא רישיון. ככל שיש ברשותכם ממצאים אחרים נשמח לבחון ובמקרה הצורך להגיש תלונה במשטרה".

השתתפו בהכנת הכתבה: מתן חביליו ונורית לקסר