המבצע - השבוע: הקריטריונים לקבלת חיסון נגד אבעבועות הקוף

משרד הבריאות גיבש את ההתוויה הסופית לחיסון אבעבועות הקוף. האוכלוסיות שיקבלו את החיסון הן גברים בני 42 ומטה שנוטלים טיפול למניעת הידבקות ב-HIV, וגברים שנולדו אחרי 1980, מאובחנים עם HIV וחלו במחלת מין ב-7 החודשים האחרונים. במקרים חריגים יינתן החיסון גם מתחת לגיל 18

זמן צפייה: 00:58

משרד הבריאות גיבש את ההתוויה הסופית לחיסון אבעבועות הקוף. לחדשות 13 נודע היום (שני) כי האוכלוסיות שיקבלו את החיסון הן גברים שנולדו אחרי 1980 (בני 42 ומטה) ונוטלים טיפול למניעת הידבקות ב-HIV, וגברים שנולדו אחרי 1980, מאובחנים עם HIV וחלו במחלת מין בשבעת החודשים האחרונים.

החיסון יינתן, כאמור, מגיל 18 ומעלה, ובמקרים מסוימים של חשיפה למאומתים ניתן יהיה לשקול מתן חיסון מתחת לגיל 18. מבצע החיסונים צפוי להתחיל כבר לקראת סוף השבוע.

חיסון נגד אבעבועות הקוף
חיסון נגד אבעבועות הקוף | צילום: רויטרס

ד"ר דורון נצר ראש אגף רפואה בקהילה כללית, הודיע: "השלמנו את ההיערכות לביצוע בדיקות לאיבחון המחלה ולמתן החיסונים - לכשנקבלם. את הבדיקות ניתן יהיה לבצע עם הפניית רופא/ה משפחה במרפאות נבחרות באיזורים מרכזיים ברחבי הארץ. במקביל אנו נערכים למתן חיסונים. אלה יינתנו בהתאם להנחיות והתוויות של משרד הבריאות שפורסמו הבוקר".

ד"ר רועי צוקר, מומחה למחלות זיהומיות וראש תחום רפואת להט"ב בכללית, אמר: "תמונת המצב בישראל היא שיש 105 מקרים מאובחנים. זהו מספר נמוך בשלב זה ואם נפעל נכון ניתן למנוע התפרצות גדולה יותר תוך מיקוד מאמצים ונקיטת פעולות מניעה שמבוססות על איבחון מהיר, בידוד של מי שנדבקו ומתן חיסון לאוכלוסיות בסיכון כטיפול מונע. למטופלים עם ממצאים הכוללים שלפוחיות חדשות, פריחה, הגדלת בלוטות לימפה ואלה הנמצאים בסיכון להדבקה – מומלץ להתייעץ עם רופא.ת המשפחה בכללית, אשר יפנו את המתאימים לביצוע בדיקה".

כזכור, ביום שבת האחרון ארגון הבריאות העולמי העלה את רמת ההתרעה הגבוהה ביותר בנוגע להתפרצות אבעבועות הקוף והכריז על הנגיף כמצב חירום עולמי. המשמעות היא שארגון הבריאות העולמי מתייחס להתפרצות כאיום משמעותי מספיק, כך שנדרשת תגובה בינלאומית מתואמת כדי למנוע מהנגיף להתפשט ולהפוך למגפה. למרות שההכרזה אינה מטילה דרישות על ממשלות, היא משמשת כקריאה דחופה לפעולה.

בעקבות הכרזת ארגון הבריאות העולמי על אבעבועות הקוף כפנדמיה, במשרד הבריאות ביקשו לעדכן כי "משרד הבריאות נערך מזה שבועות לטיפול בהתפשטות אבעבועות הקוף בישראל ונקט צעדים לאיתור חולים, מניעת ההדבקה וטיפול בנדבקים. המשרד ממשיך לעקוב אחר המידע בעולם ונמצא בקשר עם רשויות הבריאות במדינות השונות.

אבעבועות הקוף
אבעבועות הקוף | צילום: רויטרס

"כ-5,000 חיסונים אמורים לנחות במהלך השבוע בישראל, קופות החולים יחלו לחסן בהקדם. בהמשך יגיעו 5,000 מנות חיסון נוספות. מערך המעבדות לזיהוי המחלה הורחב והמשרד קבע את התוויות החיסונים לאוכלוסיה בסיכון עבור השלב הראשון של החיסונים. בהתאם להתוויות האמורות, קופות החולים יזמנו בקרוב את המתחסנים, שיקבלו אישור עי גורם מרכזי בכל קופה, לקבלת החיסונים אשר יועברו לקופות החולים. עד כה אובחנו 105 גברים כחולים באבעבועות הקוף בישראל.