חרף החשיבות האדירה של מאבק האחיות - הוא נידון לכישלון • טור

הבעיה הקשה של המאבק באה לידי ביטוי בכך שאנשים לא יהפכו שולחנות לשם הצלחתו. זאת, כיוון שכאשר הם בריאים - אינם חושבים על מערכת הבריאות, ובזמן חולי - הם חלשים מדי כדי לקחת בו חלק

זמן צפייה: 05:39

במחאה על תנאי העבודה, העומס הרב והיעדר תקנים, פתחה היום (שלישי) הסתדרות האחים והאחיות בשביתה בכל רחבי הארץ. למרות החשיבות האדירה של המאבק, נראה כי הבעיה הציבורית הקשה שלו נעוצה בכך שאנשים לא יהפכו שולחנות כשמדובר באחיות, כיוון שכאשר הם בריאים - הם אינם חושבים על מערכת הבריאות, וכאשר הם חולים - הם חלשים מדי כדי לנהל את המאבק.

למרות המצב, מערכת הבריאות בישראל היא טובה. כל מי שביקר בבית חולים בתקופה האחרונה מבין את המשמעות של עבודת האחיות - הן מחלקות את התרופות, מכינות את המטופלים לניתוחים, עוקבות אחר מצבם ומוציאות לפועל כל את הוראות הרופאים. כל אלו, ייפגעו משמעותית כאשר המתכונת תהיה מצומצמת יותר.

לכתבות נוספות בנושא: 

שביתת האחיות: "עומסים בלתי נסבלים"; ליצמן: "יוצר סבל מיותר"

מחאת האחיות: מהבוקר – שביתה במערכת הבריאות

הסתדרות האחיות מאיימת: נפתח בשביתה כללית החל מיום שלישי

האחות רותם נובוסלסקי
האחות רותם נובוסלסקי | צילום: החדשות 13

רותם נובוסלסקי, אחות אחראית במחלקה פנימית ב' במרכז הרפואי הלל יפה, סיפרה כי "המצב הידרדר. התסמונת הזאת של לזרוק על האחיות עוד ועוד צריכה להפסיק מתישהו. אני לא מאמינה באומדנים, לא במדדי איכות ולא בשום דבר אחר. רק מי שהיה ליד החולה יכול לשפוט ולהבין את המצב".

מוקדם יותר, התייחס סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) לשביתה, וקרא להסתדרות האחים והאחיות להגיע לשולחן המשא ומתן. "האחיות עושות עבודת קודש", אמר. "אבל מכאן ועד שביתה יש דרך ארוכה".

שביתת אחיות
שביתת אחיות | צילום: החדשות 13

"אני לא חושב שצריך לשבות. זה יוצר סבל מיותר לכל החולים. נבקש מבית המשפט לבקש צו מניעה כדי שהן לא יוכלו לשבות", הצהיר סגן שר הבריאות בכנס משרד הבריאות לאיכות ובטיחות הטיפול. "צריך לבוא דרך משא ומתן -  אנחנו והאחיות נגיע לסיכומים טובים".

מוקדם יותר היום התייחס שאול סקיפ, יו"ר חטיבת בתי החולים בהסתדרות האחיות, לשביתת האחיות בבתי החולים וציין כי "אנחנו עומדים בעומסים בלתי נסבלים. המיונים מתפוצצים, האזרח מסיים לשבת במיון עשר שעות, מחליטים לאשפז אותו, הוא עולה לאשפוז – והולך למסדרון. ואז מתחילה התרעמות". את הדברים אמר בריאיון ל"העולם הבוקר".

השביתה החלה בשעה 7:00 והתקיימה בכל בתי החולים ברחבי הארץ, כמו גם בקופות החולים ובשירותי בריאות הציבור. בהודעה על השביתה כתבו האחיות: "משרדי הבריאות והאוצר שכחו שעידן העבדות עבר מן העולם, ובעזות מצח הפחיתו משכרן של האחים והאחיות, ועל כן החלטנו די לעומסים וכן למטופלים".

אחיות בבית החולים איכילוב. ארכיון
אחיות בבית החולים איכילוב. ארכיון | צילום: חדשות עשר

עבודת האחיות בבתי החולים התבצעה במתכונת חירום: בשירותים האמבולטוריים, כולל מרפאות, מכונים ואשפוזי יום הצוות הסיעודי לא עבד. כמו כן, חדרי ניתוח פעלו גם הם במתכונת חירום, ובכל מחלקות האשפוז למיניהן עבדו במתכונת מצומצמת. נוסף לכך, לא בוצעו ססיות, קיצור תורים ותיירות מרפא.

הצוות הסיעודי עבבד במתכונת מצומצמת במחלקות טיפול נמרץ, כמו גם במחלקות פגים, יונקים, חדרי לידה, דיאליזה, אונקולוגיה ויחידות פריון. עם זאת, בכל בתי החולים הוקם צוות סיעודי לשעת חירום. בבתי ספר לאחיות הצוות הסיעודי לא עבד.