בעקבות החלטת בית המשפט: הסתיימה שביתת האחיות

בית הדין לענייני עבודה קבע כי המשא ומתן על דרישות הסתדרות האחיות יתקיים תחת המשך העיצומים נגד תהליך העברת המדדים שקבעה המדינה. השביתה תושהה עד שבוע הבא - אז ייערך הדיון הבא בנושא

זמן צפייה: 00:22

בית הדין לענייני עבודה קבע היום (רביעי) כי שביתת האחים והאחיות תושהה עד הדיון הבא בנושא, שיתקיים ב-1 באוגוסט. עם זאת, יורשו המוחים להמשיך בעיצומים, כמו גם להימנע מחיסון של נוסעים לחו"ל לאורך תקופת המשא ומתן על הדרישות שהציבה הסתדרות האחיות. זאת, לאחר שהשופטת אריאלה גילצר כץ סירבה להיענות לבקשת המדינה ולהוציא צווי מניעה לאחים והאחיות שהשתתפו בשביתה שהחלה אתמול.

כאמור, נקבע כי האחיות יורשו להמשיך בעיצומים נגד תהליך האקרדיטציה – כאשר גוף חיצוני מעריך את תפקוד בתי החולים על ידי קביעת שורה של מדדים, אותה נאלצות האחיות למלא על כל חולה וחולה כאשר הדבר גוזל זמן יקר. לצד זאת, נקבע כי המדינה רשאית לקיים קיזוז שכר בגין העיצומים.

כזכור, שביתה זו התקיימה במחאה נגד המשבר המתמשך במערכת הבריאות הציבורית, בין אם תנאי האשפוז, המחסור באמצעים רפואיים והעומס הרב.

לכתבות נוספות בנושא >> 

חרף החשיבות האדירה של מאבק האחיות - הוא נידון לכישלון • טור

שביתת האחיות: "עומסים בלתי נסבלים"; ליצמן: "יוצר סבל מיותר"

מחאת האחיות: מהבוקר - שביתה במערכת הבריאות

יעקב ליצמן
יעקב ליצמן | צילום: רויטרס

פנינה ביטון, יו"ר ועדת האחיות במרכז הרפואי הלל יפה, אמרה אתמול לחדשות 13 כי "נציגי האוצר ונציגי משרד הבריאות גרמו לנו בעקבות המצב הזה להתרחק מהמטופלים. היום, אחות לא נוגעת בחולים אלא רק במחשב. וזה לא מהות המקצוע שלנו"

בד בבד, לפני תום השביתה עבודת האחיות בבתי החולים התקיימו במתכונת חירום: בשירותים האמבולטוריים, כולל מרפאות, מכונים ואשפוזי יום הצוות הסיעודי לא עבדו. כמו כן, חדרי ניתוח עובדים במתכונת חירום, ובכל מחלקות האשפוז למיניהן עבדו במתכונת מצומצמת. נוסף לכך, במשך יומיים לא בוצעו ססיות, קיצור תורים ותיירות מרפא.

הצוות הסיעודי עבד במתכונת מצומצמת במחלקות טיפול נמרץ, כמו גם במחלקות פגים, יונקים, חדרי לידה, דיאליזה, אונקולוגיה ויחידות פריון. עם זאת, בכל בתי החולים הוקם צוות סיעודי לשעת חירום. בבתי ספר לאחיות הצוות הסיעודי לא עבד.

בתי חולים גריאטריים ופסיכיאטריים פעלו במתכונת מצומצמת, ובכל בתי החולים בארץ הוקמה ועדת חריגים.

יעקב ליצמן
יעקב ליצמן | צילום: רויטרס

אתמול התייחס סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לשביתה ואמר: "האחיות עושות עבודת קודש, אבל מכאן ועד שביתה יש דרך ארוכה. אני לא חושב שצריך לשבות, זה יוצר סבל מיותר לכל החולים".

מוקדם יותר אתמול התייחס שאול סקיפ, יו"ר חטיבת בתי החולים בהסתדרות האחיות, לשביתת האחיות שהתקיימה בבתי החולים וציין כי "אנחנו עומדים בעומסים בלתי נסבלים. המיונים מתפוצצים, האזרח מסיים לשבת במיון עשר שעות, מחליטים לאשפז אותו, הוא עולה לאשפוז – והולך למסדרון. ואז מתחילה התרעמות". את הדברים אמר בריאיון ל"העולם הבוקר".