מחאת האחיות: מהבוקר - שביתה במערכת הבריאות

לאחר כישלון השיחות עם מנכ"ל משרד הבריאות, החלה שביתת הסתדרות האחים האחיות, שכוללת את בתי החולים, קופות החולים ושירותי בריאות הציבור. המדינה תפנה לבית הדין לעבודה

זמן צפייה: 01:19

הסתדרות האחים האחיות פתחה היום (שלישי) בשביתה בכל רחבי הארץ, במחאה על תנאי העבודה, העומס הרב והיעדר תקנים. בניסיון אחרון למנוע את השביתה, המדינה תפנה היום לבית הדין לעבודה. זאת, לאחר שאמש כשלו השיחות בין הסתדרות האחים והאחיות למנכ"ל משרד הבריאות, בניסיון למנוע את השביתה.

השביתה החלה בשעה 7:00 ומתקיימת בכל בתי החולים ברחבי הארץ, כמו גם בקופות החולים ובשירותי בריאות הציבור. בהודעה על השביתה כתבו האחיות: "משרדי הבריאות והאוצר שכחו שעידן העבדות עבר מן העולם, ובעזות מצח הפחיתו משכרן של האחים והאחיות, ועל כן החלטנו די לעומסים וכן למטופלים".

(צילום: בית חולים קפלן)

עבודת האחיות בבתי החולים מתקיימת במתכונת חירום: בשירותים האמבולטוריים, כולל מרפאות, מכונים ואשפוזי יום הצוות הסיעודי אינו עובד כמו כן, חדרי ניתוח עובדים במתכונת חירום, ובכל מחלקות האשפוז למיניהן עובדים במתכונת מצומצמת. נוסף לכך, לא מובצעים ססיות, קיצור תורים ותיירות מרפא.

הצוות הסיעודי עובד במתכונת מצומצמת במחלקות טיפול נמרץ, כמו גם במחלקות פגים, יונקים, חדרי לידה, דיאליזה, אונקולוגיה ויחידות פריון. עם זאת, בכל בתי החולים הוקם צוות סיעודי לשעת חירום. בבתי ספר לאחיות הצוות הסיעודי לא עובד.

בתי חולים גריאטריים ופסיכיאטריים פועלים במתכונת מצומצמת, ובכל בתי החולים בארץ הוקמה ועדת חריגים.

אחיות בבית החולים איכילוב. ארכיון
אחיות בבית החולים איכילוב. ארכיון | צילום: חדשות 13

בהודעה על קיום השביתה, האחיות תקפו: "משרדי הבריאות והאוצר הם האחראים הישירים לתורים הבלתי נסבלים בקהילה ובריאות הציבור. התנהלות זו יוצרת עומסים כבדים על האחיות ופגעה ביכולתן לספק טיפול הולם ובטוח למטופלים".

"כל זאת לא הפריע למשרד הבריאות להמשיך ולהטיל על כתפיהן של האחיות מאות נהלים, מטלות ובקרות ללא תוספת כוח אדם וללא תוספת תקנים. האחים והאחיות הם המשאב האנושי החשוב ביותר ליציבותה ואיתנותה של מערכת הבריאות הציבורית".

יו״ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן, אמרה: "האחים והאחיות בישראל זועקים את זעקתם של אזרחי ישראל השוכבים מושפלים במסדרונות בתת תנאים, הורים וילדים הממתינים נואשות לתורים בלתי נגמרים ותינוקות שלא מקבלים חיסונים בזמן. האחים והאחיות בישראל מבקשים פתרון אמיתי ומיידי שיאפשר להם לתת טיפול הולם ובטוח לאזרחי ישראל. לא עוד וועדות לא עוד מריחות שלא נתנו כלום לאורך השנים. האחיות לא ייתנו עוד יד לעבודה מחוץ לתקנים ולרישיון, למטלות בקהילה ובריאות הציבור, לנהלים ובקרות ללא תוספת כוח אדם וללא תוספת שכר בהתאם. משרדי הבריאות והאוצר הם האחראים הישירים לכך שהמחלקות בבתי החולים עלו על גדותיהן והמסדרונות ממשיכים להתמלא בחולים ובמיטות מחוץ לרישיון החוקי שמשרד הבריאות עצמו העניק. משרדי הבריאות והאוצר הם האחראים הישירים לתורים הבלתי נסבלים בקהילה ובריאות הציבור. תורים הפוגעים בבריאותם של כל אזרח במדינת ישראל. ואנחנו האחיות החלטנו שהגיע הזמן לפתרון אמיתי. האחיות החליטו די לעומסים וכן למטופלים!".