המדריך המלא: כל הדרכים להתמודד עם עקיצות בעונה החמה

מאדמומיות ונפיחות ועד גרד עז, עונת היתושים כבר כאן - ואליה נלוות לא מעט תופעות מטרידות. מומחית עור מסבירה מה מומלץ לעשות וממה כדאי להימנע על מנת לעבור את הקיץ הקרוב בשלום • קול האישה

עקיצות יתוש
עקיצות יתוש | צילום: fotolia

סוף עונת היתושים: הקיץ החם כבר בשיאו, ואיתו מכת היתושים שאורבת בכל פינה, ומותירה על כולנו להישאר בבתים או לכל הפחות לצאת החוצה - ולנסות להתמודד. ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור ויועצת מדעית למותג הדרמו קוסמטיקה "לה רוש פוזה", מסבירה כי עקיצות מאז ומעולם היוו אחת הבעיות הטורדניות ביותר של הקיץ. "נדמה שמה שלא מנסים לעשות - לא ממש מצליחים לפתור את הבעיה", היא מסבירה, "ואכן, אי-אפשר להיפטר מזה באופן מוחלט, אבל בהחלט יש כיום דרכים טובות להתמודד".

לדברי ד"ר אקרמן, הטיפול לרוב מתחלק לשניים - האחד הוא מניעתי, והשני עוסק בריפוי נכון. "לטובת מניעה של עקיצות, חשוב בין היתר למגר מוקדים של מים בחצר או בבית, אשר נוצרים בגלל השקיות, ברז מטפטף או הימצאות של בריכה - ומהווים מוקד משיכה ליתושות. מומלץ גם לנסות למנוע את כניסת היתושות לחדרים, למשל על ידי שימוש ברשתות. אם זה לא עוזר, כדאי לנסות ללבוש בגדים ארוכים ובהירים, כי היתושה נמשכת לצבעים חזקים. בנוסף, ניתן להשאיר מאוורר דולק - כי הרוח מקשה על היתושה להגיע אלינו".

עקיצת יתוש
צילום: shutterstock

כמו כן, מתברר כי היתושים נמשכים לריחות מסויימים, ולרוב מדובר בריח כבד או בריח של זיעה. ריח של לימון, מנגד, לרוב דווקא מרחיק אותם. "חשוב לדעת שיש אנשים, ובעיקר ילדים, שרגישים לעקיצות יותר מאחרים", מסבירה ד"ר אקרמן, "לכן, הבעיה בעקיצה היא לא רק העקיצה עצמה, אלא הגרד שהיא מעוררת כתוצאה מתגובה אלרגית לחומר המופרש מהיתושה, ואז מתחיל מעגל קסמים שלם: גרד - פציעה של העור - זיהום משני - יצירת סימנים, וכן הלאה. לכן המטרה העיקרית שלנו היא להפחית את הגרד, ולטפל בעקיצה באופן מיידי, לפני שמתפתח נגע גדול".

ד"ר אקרמן גם מסבירה כי אפשר לשים תכשיר בצורת קרם ללא מרשם רופא, שאותו ניתן למרוח ללא הגבלה. "הקרם מרגיע את העור במיידי ומפחית את הגרד, וגם משקם את האיזור שכבר גירדנו. כמו כן, אם קיים גרד טורדני, ניתן לצרוך לפי הצורך אנטי-היסטמיניקה בכדורים או בסירופ, כי מניעה של הגרד תפחית סיכוי לזיהום משני או היווצרות צלקות שעלולות להישאר על העור לזמן רב". במקרים קשים יותר, היא מסבירה כי ניתן להשתמש במשחה במרשם רופא, המכילה סטרואיד עדין ואנטיביוטיקה. עם זאת, "במקרה של ילדים עם נטייה לעקיצות, מומלץ להתייעץ עם רופא עור".

עקיצת יתוש
עקיצת יתוש | צילום: shutterstock

אם אף אחת מהשיטות הללו לא צלחו, מתברר כי ניתן להימנע מעקיצות יתושים גם בדרך קצת יותר יצירתית. לדברי ד"ר אקרמן, "מומלץ מאוד לשתול או לגדל צמחים שיימנעו מהיתושה להתעופף בסביבה, כגון לבנדר, ציטרונלה, רוזמרין, נענע, טגטס, למון גראס, נפית או ריחן מצוי. היתושה בעלת חוש ריח מפותח, וריחות לימוניים, כאמור, עשויים בהחלט להרחיק אותה - ולשמור עליכם".