במשרד הבריאות עוקבים: התפרצות חדשה של "אבעבועות הקוף" מדאיגה את העולם

בימים האחרונים התגלו ברחבי העולם כ-50 מקרים של הנגיף הנדיר. במשרד הבריאות עוקבים אחר כל מקרה של הדבקה, ומפרסמים הנחיות לצוותים רפואיים להעלאת מודעות למחלה. לפי שעה, אין כרגע הגבלות נסיעה למדינות מסוימות, אך מי שחזר מחו"ל ופיתח חום ופריחה שלפוחיתית נדרש לפנות לרופא המטפל

זמן צפייה: 02:57

ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות בישראל עוקבים אחר התפרצות של נגיף נדיר המדאיג את העולם - אבעבועות הקוף. מדובר במחלה ויראלית העלולה לעבור ממכרסמים וקופים, וכן לעבור במגע קרוב בין בני אדם. היא מתבטאת בחום, פריחה שלפוחיתית והגדלה של בלוטות הלימפה.

המחלה התגלתה לראשונה בשנת 1958 במעבדת קופים, כש-12 שנים לאחר מכן התגלה המקרה הראשון של המחלה בבני אדם ומאז היא מתפרצת לסירוגין בעיקר באפריקה. ב-2018 חזר ארצה מניגריה מי שלימים היה הנשא הראשון של המחלה בארץ. המסר המרגיע: אין מקרים ידועים בעולם שהסתיימו במוות.

אבעבועות הקוף
אבעבועות הקוף | צילום: רויטרס

בימים האחרונים דווח על כ-50 מקרים בעולם במספר מדינות בעולם ובאירופה בפרט, ומקרים נוספים נמצאים בבדיקה. משרד הבריאות עוקב אחר המידע ונמצא בקשר עם רשויות הבריאות במדינות השונות. בישראל לא דווח עד כה על מקרה של אדם שחלה באבעבועות.

במשרד עוקבים אחר כל מקרה של הדבקה, ולפי שעה, אין כרגע הגבלות נסיעה למדינות מסוימות. בשעות אלו מפרסם משרד הבריאות הנחיות לצוותים רפואיים להעלאת מודעות למחלה. משרד הבריאות קורא לאדם שחזר מחו"ל ופיתח חום ופריחה שלפוחיתית לפנות לרופא/ה המטפל/ת.

ארגון הבריאות העולמי
ארגון הבריאות העולמי | צילום: רויטרס

בארגון הבריאות העולמי טרם איבחנו את מקור שרשראות ההדבקה, ומה מקדם ההדבקה שלה. עם זאת, בארגון מבחינים בשרשראות הדבקה בלתי קשורות, ומתקשים להבין את הדינמיקה של המעבר באוכלוסייה. ארגון הבריאות העולמי מודע להתפרצות המגפה, אבל לא רואה צורך בנקיטת צעדים משמעותיים בעת הזו.