ליצמן התעלם מאזהרות על התפרצות בבני ברק – ודחה צווים לעצירתה

הגורמים הרפואיים זיהו את הסכנה האפשרית בעיר, ושרים בממשלה פנו לשר הבריאות בבקשה שיחתום על תקנות שיאפשרו פעולות לבלימתה. האחרון התעלם מהדרישות – ועיכב את יישום הצעדים

זמן צפייה: 01:30

כאשר החלו להתקבל תוצאות המעבדה של תושבי בני ברק, הגורמים הרפואיים זיהו את הסכנה הפוטנציאלית להתפשטות הקורונה בעיר. למרות האזהרות שקיבל, שר הבריאות יעקב ליצמן עיכב חתימה על תקנות לצעדים שיסייעו לבלימתה.

הגורמים המצויים במוקדי השליטה פנו למשרד הבריאות, ודרשו שיגיעו לשטח ויבצעו פעולות. למרות הדרישות, לא נבנה מערך לוגיסטי מסודר ולא גובש פתרון טיפולי מוצאם לאוכלוסייה.

שרים בממשלה פנו לליצמן, וביקשו שיחתום על צווים לפי תקנות בריאות העם, שיאפשרו להורות על אנשים לצאת מביתם או ליצור הסגרים בתוך העיר כדי למנוע את המשך ההדבקה. במשך ימים, כאמור, התעלם השר מהבקשות.

עוד בחדשות 13:

בשל הידבקות ליצמן: נתניהו וצמרת משרד הבריאות ייכנסו לבידוד

בני ברק תוכרז "אזור מוגבל": מי שיפר את התקנות – ייעצר

הערכה: 38% מתושבי בני ברק נדבקו בקורונה – כ-75 אלף בני אדם

מאות חברי ''הפלג הירושלמי'' בהלוויה בבני ברק | צילום: מוטי גרין

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אם נתניהו לא מפטר את ליצמן מתפקידו עוד הערב, אין לממשלה הזאת את התוקף המוסרי לנהל את משבר הקורונה".

במהלך ישיבת הממשלה שנערכת בשעה זו, יאושרו תקנות החירום שיגבילו את התנועה אל בני ברק וממנה ויאפשרו להכריז על העיר "אזור מוגבל". תוקף התקנות שתאשר הממשלה יהיה שבוע בלבד, עם אפשרות של הארכה ב-5 ימים – עד למקסימום של 21 ימים בלבד. המשטרה תוכל לעצור כל אדם שיפר את התקנות.

לפי הטיוטה הסופית של התקנות, יציאה מבני ברק תתאפשר לצרכים הבאים בלבד: טיפול רפואי, הליך משפטי, הלוויה מדרגה ראשונה, העברת קטין, או שוטר, חייל או איש צוות רפואי שיוצא לצורך עבודתו.

הכניסה לעיר תותר רק לגורמים הבאים: חייל צה"ל, שוטר או גוף הצלה לצורך מתן סיוע אזרחי, תושב קבוע, איש צוות רפואי, עובד סוציאלי, עובד רווחה, עיתונאי, גורם שעוסק באספקת מוצרים או שירותים חיוניים.

הכניסה לבני ברק פתוחה
הכניסה לבני ברק פתוחה | צילום: חדשות 13

בתוך כך, פורסם כי אוגדה 98, אוגדת המילואים של חטיבת הצנחנים, תקבל אחריות על אכיפת ההסגר בבני ברק. האוגדה כבר מתחילה בהיערכויות לביצוע ההסגר. על פי ההערכות, כאלף חיילים ושוטרים יוצבו בעיר לצורך ההסגר, בשתי משמרות.

שר הביטחון בנט מסר על ההחלטה: "מגיפת הקורונה מכה בבני ברק. הבעיה היא בקשישים, הקשישים בסכנת חיים מיידית ולכן קיבלנו החלטה לשלוח את צה"ל ופיקוד העורף למבצע להוציא את הקשישים מבני ברק, ולהעביר אותם למלונות כדי להגן עליהם. זוהי הסכנה המיידית. מעבר לכך, יש את אוגדה 98 שפועלת עם פיקוד העורף, עם עיריית בני ברק ועם ראשי ההנהגה החרדית בעיר. ביחד אנחנו נשמור ונדאג לתושבי בני ברק".

בד בבד, שרי הפנים והביטחון, אריה דרעי ונפתלי בנט, גיבשו מתווה לטיפול באוכלוסייה הקשישה בעיר בני ברק, לאור המשך התפשטות הנגיף בעיר, לפיו אוכלוסיית הקשישים (גיל 80 ומעלה) בעיר תועבר לבידוד במלוניות שיופעלו על ידי פיקוד העורף. מדובר על 4,500 אנשים, שימופו על ידי משרד הפנים והרשות המקומית. עלות הפרויקט נאמדת בכ-75 מיליון שקלים, שיועברו למשרד הביטחון ממשרד האוצר.