הטבות מקופות החולים - רק לחרדים

מדוע ביישובים חרדים יש הרבה יותר סניפי קופות חולים, רופאים מסביב לשעון, מלונית חינם ליולדות וסבסוד של חוגים כמו בלט? הסיבה: הקופות מקבלות מימון לפי מטופל ולכן הציבור החרדי "שווה יותר". צפו בתחקיר

הטבות מקופות החולים - רק לחרדים

למרות שזה לא סוד שקיימת תחרות בין קופות החולים, התחרות האמתית היא לא בפרסומות בטלוויזיה, אלא מאחורי הקלעים ולעיתים מתמקדת התחרות באוכלוסיות מאוד מסוימות - למשל המגזר החרדי. הצצה בעיתונות החרדית מעלה כי הקופות כולן מחזרות אחרי המגזר. כך למשל נשות חסידות צאנז יהנו ממסיבת פורים על חשבון ה"כללית", "מכבי" לא נשארת חייבת והיא משתתפת במימון נופש בבית מלון לנשות החסידות, ויש משקפיים בחינם, וקייטנות ושעורי שחיה ועוד - ובתנאי שאתם משתייכים למגזר החרדי.

התחרות בין קופות החולים על המגזר החרדי היא בראש ובראשונה כלכלית. "באוכלוסיות כמו המגזר החרדי יש הרבה יותר ילודה, הרבה יותר צעירים בריאים, לכן התחרות תהיה לאוכלוסיות האלה", מסביר פרופסור אשר אלחיאני, מנכ"ל קופת חולים מאוחדת לשעבר. "ניתן למצוא הרבה יותר תחרות בבית שמש, מאשר בשכונת התקווה ודרום תל אביב".

בקופת חולים מאוחדת תיהנו ממגוון חוגי התעמלות ובלט, הפעלות לילדים ואין ספור חוגים בסבסוד נדיב של הקופה, בתנאי שאתם מתגוררים בבית שמש החרדית, ואת התחרות ניתן למצוא גם בשטח. בשעה עשר בלילה, כשבכל הארץ פועלים רק מוקדי חירום חיצוניים בתשלום, בירושלים ובערים החרדיות הסמוכות תוכלו לראות רופא בסניף "מאוחדת" אל תוך הלילה ובחינם. "זה דבר שלא יתנו בקריית שמונה, וכן יתנו בישוב חרדי", מוסיף פרופסור אלחיאני.

אחת האינדיקציות לכך שהציבור החרדי זוכה ליחס מועדף היא מיקום הסניפים של קופות החולים. באזורים החרדיים ישנם הרבה יותר סניפים באופן בולט, גם כשמספר המבוטחים נמוך בהרבה. למשל במודיעין עילית חיים 67 אלף תושבים, ויש בעיר 18 סניפים של קופות החולים. במודיעין הסמוכה: 85 אלף תושבים, עם 12 מסניפים בלבד.

מחזרים אחרי המגזר החרדי
מחזרים אחרי המגזר החרדי | צילום: חדשות 2

במשרד הבריאות מודים כי הפריסה של הקופות באזורים החרדיים צפופה יותר. בקופות מסבירים כי אחת הסיבות לכך היא העובדה שהציבור החרדי פחות נייד, אך עדיין קשה להסביר את הפערים הבאים: בבית"ר עילית 15 סניפים על 54 אלף מבוטחים, בהוד השרון או נהריה, 9 סניפים על מספר זהה של מבוטחים.

1,000 שקלים - עבור כל מבוטח שיעבור

כדי למשוך אליהן מבוטחים מהמגזר החרדי, מפעילות הקופות גם מנהלי קשרי לקוחות או בשמם הנוסף "מתאמי קשרי קהילה" שתפקידם להעביר מבוטחים מקופו אחרות. אחרי שהעבירו מבוטחים, תפקידם של המתאמים גם לדאוג לכל צרכיהם: מקיצור תורים ועד השגת תרופות וטיפולים מיוחדים - הקופות שאמורות לספק שירות שיוויני, מעסיקות עשרות מאעכרים שמשרתים אך ורק את הקהילה החרדית.

אחת מקופות החולים ניסתה לברר מדוע ביום אחד נטשו אותה עשרות מבוטחים, והקליטה שיחות המעידות על כך שאותם מתווכים משלמים כסף במזומן למבוטחים תמורת מעבר. "אנחנו עושים העברות מפעם לפעם, אנחנו עושים את זה בתשלום", מספרת מבוטחת. "קופת החולים שאנחנו עוברים אליה משלמת לנו 1,000 שקלים, וככה כבר כל השנים האחרונות אנחנו עוברים. נדים ונעים מקופה לקופה".

כלפי חוץ הנהלות הקופות יוצאות חוצץ נגד התופעה הזאת, בפועל כולן מעסיקות מתווכים שתפקידם להעביר מבוטחים. לעיתים, כשהפיתוי גדול, מתנהלים בשטח האפור. והמלחמה על האוכלוסייה החרדית מתקיימת גם בבתי החולים. למשל בבית החולים לניאדו בנתניה יעניקו ליולדת בית הבראה במימון מלא.

מנכ"ל קופת חולים שסרב להזדהות בשמו מעריך כי הקופות מוציאות מאות מיליוני שקלים על התחרות הפרועה במגזר החרדי והערבי. כסף שהולך למתווכים, למוקדים שתפקידם להעביר מבוטחים, ועל רופאים שלדבריו סוחטים מיליונים מהקופות כשהם מאיימים לעבור למתחרים עם הפציינטים שלהם.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות פועל במישורים שונים על מנת להבטיח כי פעילות קופות החולים תעשה באופן שוויוני. לצורך כך, המשרד קובע ומעדכן כללים הנוגעים לעניין זה. בכלל זה, כללים הנוגעים לאספקת שירותי בריאות שאינם בסל, מעקב אחר פתיחת שעות של מרפאות והיקף השירותים הרפואיים הניתנים בהם לאורך שעות היממה. כמו כן מתקיים איסור למתן הטבות למטופלים באופן לא שוויוני".

מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: "הצעת תשלום עבור מעבר קופה מהווה עבירה על החוק. מיותר לציין כי אם אכן נעשתה הצעה כזאת ע"י אדם כלשהוא, היא נעשתה שלא בידיעתנו ללא כל סמכות ובניגוד לכל ההנחיות. אם יועבר אלינו מידע קונקרטי בנושא הוא ייבדק וימוצה בחומרה הראויה".

מקופת חולים לאומית נמסר בתגובה: "לאומית שירותי בריאות פועלת כחוק ועל פי הנחיות משרד הבריאות ותמשיך לעשות כך".

מקופת חולים מכבי נמסר בתגובה: "מכבי מעניקה שירות לכלל הציבור בארץ ומתאימה אותו לפי צרכי האוכלוסייה כמתחייב. כפי שקיימת הזירה הדיגיטלית עבור הציבור הרחב באמצעותה מעבירים פניות ובקשות, כך קיימים מתאמי קשרי הקהילה במגזר החרדי בו השימוש באמצעים הדיגיטליים אינו מקובל. הטענה העולה מן הכתבה היא מופרכת. מטופלים שנזקקים לסיוע פונים אלינו במגוון ערוצים ומקבלים מענה מיטבי, ללא כל הבדל מגזרי".

מקופת חולים מאוחדת נמסר בתגובה: "מאוחדת גאה לשדרג רמת השירות הרפואי דווקא בפריפריות החברתיות והגיאוגרפיות במדינה ואנחנו ורואים ברכה רבה שמרפאות שלנו מקבלות קהל עד 22:000 ואף 23:00 בלילה. מלקוחות מאוחדת זה מונע את הצורך להיסחב באוטובוסים לבתי החולים ולהמתין שם שעות בחדרי המיון ולנו, במאוחדת, זה מאפשר להעניק שירות איכותי, נגיש, זמין ויעיל יותר במונחי עלות-תועלת. יש מי שמנסים לזרוע שנאה ולעשות מניפולציה כאילו יש כאן אפליה לטובה חרדים".

"המציאות היא שמאוחדת שמחה מאוד להזדמנות להעניק שירות מעולה ללקוחותיה החרדים - בדיוק באותה מתכונת ובאותן שעות כפי שפועלות מרפאות מאוחדת - מבוקעתא שברמת הגולן, דרך סחנין, טייבה, בית שמש, ביתר ועד לרהט ויישובי הפזורה הבדואית בנגב. וגם בירושלים, מחוז שבו מבטחת מאוחדת כחצי מיליון נפש - נתח שוק של 50%, פועלים עד אחת עשרה בלילה המרכזים הרפואיים ברחוב הטורים, בטיילת ארמון הנציב, בשכונת גילה, במזרח ירושלים, בבית שמש הוותיקה ("החילונית"), במעלה אדומים, במבשרת ציון ועוד. כל אלו - כידוע, אינן שכונות חרדיות".

"באשר למדיניות הגביה, נדגיש כי זו נקבעת - בכל הארץ ובכל הסניפים ע"פ היקף השירות ולא ע"פ מקבל השירות. מוקדים שמעניקים שירות מלא - גובים אגרה כחוק. מוקדים שבהם אין עדיין שירותי מעבדה ודימות - אינם גובים אגרה. באשר לסדנאות הבריאות - בין אם אלו מתקיימות במזכרת בתיה, בית שמש, חדרה, חיפה או ערערה, הלקוחות מחוייבים בתשלום בהתאם לרגולציה. אכן קורה שגם הבקרה שלנו מאתרת ספק כזה או אחר שבניגוד להתחייבותו כלפינו כי יעניק סדנת קידום בריאות, ממיר את השירות לפעילות אחרת  כמו חוג ריקוד או שיווק נעליים במקום מדרסים, אך אלו תופעות שבשוליים ומאוחדת נוקטת בכל מקרה כזה בצעדים המתחייבים - עד כדי הפסקת התקשרות".