אימת הזיעה: היתרונות, החסרונות - והאם נוכל לשרוד את הקיץ בלעדיה?

אחרי סוף שבוע שרבי ולקראת בואה של העונה החמה, לא מעט נשים בישראל חוששות מחזרתה של התופעה המוכרת של הזעת היתר, אשר מביאה עימה לא פעם חוסר נוחות או בושה. השבוע בדקנו כיצד נוכל להתמודד איתה ביעילות, וגם - האם יש פתרון כירורגי? • קול האישה

חוף הים בתל אביב
חוף הים בתל אביב | צילום: רויטרס

אחרי סוף שבוע שטוף שמש, על גבול השרב, שב ועלה הנושא שמפחיד לא מעט נשים ברחבי ישראל, לקראת בוא הקיץ - והוא ללא ספק סוגיית הזעת היתר, על שלל השלכותיה. השבוע יצאנו לחקור מה קורה לנו בגוף, כשאחת מהפעולות הבסיסיות והחיוניות ביותר מאבדת שליטה, והופכת למטרד של ממש - תפקודית ומנטלית.

הזעה - אילוסטרציה
הזעה - אילוסטרציה | צילום: shutterstock

ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת העור ויועצת מדעית למותג הדרמו-קוסמטיקה VICHY, התגייסה כדי להשיב לנו על השאלות הקשות. "זיעה, תאמינו או לא, עושה טוב לבריאות. עם זאת, כמובן שבחום ובלחות הישראלית - החולצה נרטבת מהר, הריח לא נעים - והדבר לא פעם מביא לתחושה של בושה", אומר הדוקטור ומייד מבהירה, "אני כאן כדי להזכיר לכם שדוחה ככל שיהיה, התהליך של הזעה הוא נורמלי והכרחי. בלעדיו הגוף שלנו לא היה מצליח להתקרר כאשר חום הגוף עולה ולווסת את החום, בכך שהתאיידות נוזל הזיעה מפני העור היא זו שמביאה לקירור של הגוף".

ד''ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת העור ויועצת מדעית למותג VICHY
ד''ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת העור ויועצת מדעית למותג VICHY | צילום: ישראל כהן

מומחי ויועצי המותג "וישי" מסבירים לנו גם הם כיצד נוצר הריח הרע של הזעה, ומה הם הפתרונות האפשריים להזעה שהופכת למטרידה ובלתי נעימה: "לזיעה עצמה אין ריח. הריח נוצר כאשר ‘מתלבשים׳ על האזור מיקרואורגניזמים כמו חיידקים או פטריות, שמוצאים בסביבה חמה ולחה (שבה חלבונים ושומן שמופרשים מהבלוטות), קרקע טובה לגדילה".

"עם זאת, יש כאלה שמזיעים יותר ויש כאלה שפחות, וחלק מזה כמובן זו נטייה אישית - שאותה לא ניתן לשנות. לצד זאת, יש כמה דברים שכן ניתנים להשפעה, למשל צריכת מאכלים ומשקאות כמו אלכוהול, אוכל חריף, שום, עמבה, קפה חם וקפאין בכלל - אשר מאותתים למוח שהגוף מתחמם, ולכן כאשר צורכים אותם, תופרש יותר זיעה. למי שסובל מהזעת יתר מומלץ לנסות להימנע מצריכה של מוצרים אלה, במקרים שבהם חשוב להם להזיע פחות".

הזעה
הזעה | צילום: shutterstock

עוד מסבירים המומחים, כי שהייה באזור חם ובאחוזי לחות גבוהים, תאותת לגוף להזיע יותר, על מנת לשמור על טמפרטורת גוף תקינה. בנוסף, לדבריהם ישנם בדים שיותר סופגים לחות, כמו כותנה, ויש בדים, סינתטיים בעיקר - כמו פוליאסטר ולייקרה - שפחות סופגים את הזיעה, ואז הגוף עוד יותר מתחמם ועוד יותר מזיע.

אישה מזיעה - אילוסטרציה
אישה מזיעה - אילוסטרציה | צילום: shutterstock

"למי שנוטה להזעה מוגברת, מומלץ ללבוש בדים סופגים ומאווררים, ואף להחליף לעיתים קרובות גרביים. בנוסף, כאשר אנחנו שמים תכשירי טיפוח, כמו קרם לחות והגנה שהם בעלי מרקם שמן ודביק - מייד כשנצא לשמש זה יתחיל לנזול, ולכן מומלץ להשתמש בתכשירים במקרם קליל או לחסוך בשכבות".

באשר לדרכי התמודדות נוספות, מסבירים המומחים כי בעת מקלחת עם מים וסבון, בעיקר באזורים המועדים להזעת יתר כמו קיפולי הגוף וכפות רגליים, יש לייבש היטב לאחר השטיפה ולאוורר את האזור עד כמה שניתן. בנוסף, ניתן להשתמש בתכשירים כמו דאודורנטים או אנטיפרספירנטים להפחתת הזיעה או הריח. באשר לסוגי התכשירים, שחלקם בצורת ספריי או בצורת סטיק - מסבירים המומחים כי בעיקרון אין הבדל בריאותי.

עם זאת, הם מדגישים כי מי שנוטה לסבול מהזעת יתר, חייב לשים לב לכך שהתכשיר יהיה פעיל ויעיל להרבה שעות, תוך שהם שומרים על העור כי אינם מכילים אלכוהול או מלחי אלומיניום, והינם היפואלרגנים, מכילים מים טרמליים וגם ויטמין B.

חוף הים בתל אביב
חוף הים בתל אביב | צילום: רויטרס

"אחת הבעיות העיקריות הוא הגירוי של העור או פיתוח של תגובה אלרגית, שנוצרת בדרך כלל לחומרי הבישום או לחומרים כמו פרבן או אלכוהול. ברגע שהעור מזיע הרבה, הוא מראש יותר פגיע ורגיש - ולכן קריטי להשתמש בתכשיר היפואלרגני. לחלק מהאנשים גם עדיף תכשיר ללא בישום כלל".

במקרה שבו יש צורך בפתרון יותר מעמיק וקבוע, עבור מי שסובלת מהזעת יתר משמעותית בבית השחי, ניתן לבצע גם הזרקת בוטולונום טוקסין בטיפול שיעיל לחצי שנה. למי שמזיעה בכפות הידיים והרגליים יש אמבט מלחים, שיכול לתת הפוגות בהזעה - וכמובן קיימת גם אופציה ניתוחית, שאותה כדאי לשקול היטב לפני הביצוע, לפי המומחים, כיוון שזו כרוכה בתופעות לוואי אפשריות, כמו הזעת יתר מפצה, שתוביל לתוצאה הפוכה מהמתבקש.