אחות בי"ח: "יש תחושה של כאוס – לא יודעים לקראת מה הולכים"

צ' שעובדת באחד ממתקני הרפואה המרכזיים בישראל סיפרה על המצב הקשה של מערכת הבריאות: "אף אחד לא יודע מה לעשות, מרגישים שקורה משהו מתחת לפני השטח והצוות לא יודע"

זמן צפייה: 04:26

מגפת הקורונה: צ', אחות שעובדת באחד מבתי החולים המרכזיים בארץ, סיפרה על מצבה של מערכת הבריאות תחת המשבר החמור. "יש תחושה של כאוס אחד גדול, אף אחד לא באמת יודע מה צריך לעשות ומה התוכנית", סיפרה בריאיון לצינור. "כל כמה שעות ההנחיות משתנות – במקרה הטוב שיש הנחיות. פשוט יש תחושה שקורה משהו מתחת לפני השטח והצוות לא יודע".

"הכאוס מתבטא בזה שלפני כמה ימים היה אסור לנו לשים מסכות. אומרים שאין, ואז אתה רואה בכספת שיש, ואומרים שזה רק במקרה שבטוחים שהמאושפז חולה", הוסיפה. "מבחינתנו אנחנו אמורים להתנהג לכל החולים כאילו הם חשודים בנשאות. החולים לחוצים ולא נותנים לנו לגעת בהם כשאנחנו בלי מסכות, ובצדק".

לדבריה, בתי החולים לא ערוכים להתפשטות הנגיף בשטחם. "אני בטוחה במאה אחוז שיש חולי קורונה בין חולי המחלקות, וגם בקרב הצוותים", אמרה. "לא נעים עכשיו להגיד 'אני קצת לא מרגיש טוב ועלה לי החום', זה לא מרגיש כמו סיבה מספיק טובה לא לבוא לעבודה. כשיש לנו חום בשגרה אומרים לנו לקחת כדור ולהגיע לעבודה. אלא אם כן אנחנו ממש מושבתים, אז עכשיו להגיד שאני לא יכולה להגיע לעבודה, זה לא נעים".

עוד בחדשות 13:

"מאוד מתסכל": הריחוק הפיזי מסבא וסבתא – בשל החשש מקורונה

משרד הבריאות שלח הודעות ל-400 איש שאותרו במגע עם חולי קורונה

קורונה בחברה החרדית: חרף ההנחיות – נמשכות התכנסויות המוניות

רופאים המטפלים בחולי קורונה
רופאים המטפלים בחולי קורונה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר השבוע הגיעו לחדשות 13 עדויות של רופאים, אחיות ואנשי הצוות הרפואי על כך שהם אינם מקבלים ציוד מיגון כנדרש בהוראות משרד הבריאות: "אין כפפות, אין מסכות, אין חלוקים ואין כיסויי מיטה חד־פעמיים", מסרה אחות בית חולים.

מהעדויות עולה כי גם אם סופק ציוד מיגון - הוא ניתן במשורה, וכי מצופה מהצוות הרפואי לשמור עליו למשך כל המשמרת. הדבר מעלה תהיות, כיוון שמסכות וכפפות אמורות להיות מוחלפות תדיר. היה והציוד בא במגע עם חולה מאומת - יש להחליפו, אחרת הוא הופך בעצמו למשטח עליו מופץ הווירוס הקטלני. רופא מסוים תמה: "האם אני אמור להשתמש במסכה הזו עד סוף החיים?", ואחות אחרת סיפרה כי "אני מקבלת מסכה אחת לכל משמרת. אם היא נקרעה - אין לקבל אחרת תחתיה".

מחלקות לטיפול בחולי קורונה במרכז הרפואי לגליל בנהריה
מחלקות לטיפול בחולי קורונה במרכז הרפואי לגליל בנהריה | צילום: רוני אלברט

גם במחלקת ה-MRI, בה הצוותים נמצאים במגע צמוד עם החולים - אין מיגון ראוי. בהוראות משרד הבריאות נמסר לצוותים הרפואיים כי "איש צוות המקפיד על שימוש באמצעי הגנה אלו - לא יידרש לבידוד גם במקרה ויסתבר שאחד המטופלים עם התסמינים חולה בנגיף הקורונה". משמע, משום שההדבקה היא טיפתית, אז הגנה שכזו היא מספקת אפילו במקרה של הימצאות בסביבה של חולה מאומת, ועל כך - הדעות חלוקות.

פרופסור שלמה מור יוסף, לשעבר מנכ"ל בית החולים הדסה, מסר כי "אין ספק שעל עובדי מערכת הבריאות יש להגן בצורה הטובה ביותר. לא יעזור אם ישמרו על הקשישים או על החולים, כל עוד לא ישמרו על אנשי הצוות הרפואי - בכל התחנות. אם לא ניישם זאת החל מרופא המשפחה והאחות בקהילה, ועד רופא במחלקת טיפול נמרץ - אנו ניכנס לבעיה".

עוד הוסיף מור יוסף כי "נעשים צעדים רפואיים רבים, אני יודע שהגיעו משאיות ציוד גדולות. גם בתי היא רופאה, וכמו כל הרופאים - היא חווה איזושהי תחושה של חרדה. לא משנה אם הרופא ממוגן או לא, הוא נדרש להסתובב בתוך 'שדה החולי'. אין ספק שגם הרופאים מודאגים - אך הם מרגישים מאוד מחויבים למשימה שלהם", סיכם.