10 שעות לאחר מתקפת הסייבר על הלל יפה: עדיין אין גישה למחשבים

חקירת המקרה עדיין בעיצומה אך מסתמן כי המתקפה בוצעה ע"י קבוצת האקרים חדשה שפרצה לאחרונה למערכת של בית חולים בארה"ב • לביה"ח יש גיבוי לכל המידע הרפואי אך ייתכן כי דלף מידע של מטופלים

זמן צפייה: 06:41

הסיוט של מערכת הבריאות התרחש היום (רביעי) כאשר האקרים פרצו למערכות המחשוב של בית החולים הלל יפה בחדרה וגרמו לביטול עשרות טיפולים רפואיים ולהשבתה של פעילות המוסד הרפואי. בחדשות 13 דווח הערב כי גם כ-10 שעות לאחר המתקפה, לבית החולים אין גישה למערכות המחשוב והמוסד הרפואי טרם חזר לפעילות מלאה.

חקירת מתקפת הסייבר בעיצומה אך בשלב זה עולה כי מאחורי הפריצה עומדת, ככל הנראה, קבוצת האקרים חדשה יחסית, שפרצו לאחרונה למערכות המחשוב של בית חולים בארה"ב. לא ידוע עדיין האם מידע רפואי של מטופלים דלף מבית החולים הלל יפה אך תיקיהם ומסמכיהם הרפואיים של חולים רבים הודפסו היום, לאחר שמערכות המחשוב לא היו זמינות. במקביל, במערך הסייבר הלאומי חוששים ממתקפות נוספות על בתי חולים בארץ ומוציאים אזהרת סייבר כללית לכל המשק הישראלי.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הורה לבתי החולים בארץ להתחיל להדפיס תיקים רפואיים של מטופלים, בשל החשש ממתקפות סייבר נוספות. עם זאת, עד כה לא ברור האם דלפו פרטים אישיים של מטופלים שעלולים להתפרסם במידה ובבית החולים לא ייענו לדרישת הכופר של הפורצים. יש לציין כי לבית החולים יש גיבוי לכל המידע הרפואי הממוחשב וכעת קיימת התלבטות האם להיענות לדרישות הכופר של הפורצים.

עוד עולה כי לא מדובר במתקפה יזומה מצד מדינה עויינת. התוכנה בה נעשה שימוש על ידי הפורצים איננה מתוחכמת במיוחד אך הנזק למוסד הרפואי הוא אדיר. מתקפה כזו, נובעת לרוב מטעות אנוש, כמו עובד שלחץ על קישור שאיפשר גישה לפורצים או במקרה של בית החולים הלל יפה בשל העובדה כי מערכות המחשוב מיושנות.

במערכת הבריאות בישראל, שסובלת ממשאבים מוגבלים, כל תקציב זמין יוקצה למיטות, ציוד וצוות רפואי ולרוב לא לאבטחת המידע ולשדרוג מערכות המחשוב בבתי החולים.