"איום ממשי לבריאות ולחיים": כל גל חום בישראל מביא לתמותה עודפת של כ-45 בני אדם

מחקר ראשוני מטעם המשרד להגנת הסביבה, שבחן גלי חום בין השנים 2020-2012, שופך לראשונה אור על הקשר שבין משבר האקלים לתמותה בישראל. פגיעה גדולה במיוחד נמצאה באוכלוסיות שמעל לגיל 70, שהיוו 88.5% מסך הנפטרים, וייתכן כי חייהם היו נחסכים לו הייתה היערכות מותאמת. השרה זנדברג: "המחקר מצביע על הצורך הדחוף בפעולות ההיערכות למשבר האקלים"

זמן צפייה: 00:28

סכנת האקלים: מחקר חדש של המשרד להגנת הסביבה שפורסם היום (שלישי) שופך לראשונה אור על הקשר שבין גלי חום לבין משבר האקלים ותמותה בישראל. לפי הנתונים, נראה כי כל גל חום בארץ מביא בממוצע לתמותה עודפת של כ-45 בני אדם, כשהפגיעה גדולה במיוחד באוכלוסיות שמעל לגיל 70.

את המחקר ערכו ד"ר דן ימין וד"ר ארז שמואלי מאוניברסיטת תל אביב, בהזמנת פרופ' נגה קרונפלד-שור, המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה. המחקר בחן את השפעות גלי החום על תמותה בישראל, ובמסגרתו בוצע ניתוח ראשוני לבחינת הימצאות תמותה עודפת בישראל בעקבות גלי חום בשנים 2012 עד 2020, מבלי להתייחס לנתוני הקורונה.

מסדרון בית חולים
מסדרון בית חולים | צילום: Shutterstock

הניתוח התבצע על ידי בדיקת חריגה בתמותה עודפת על פי מודל קיים, שאפיין את דפוס התמותה היומית בישראל ובבסיסו נתונים יומיים של טמפרטורה, לחות, ותחלואה נשימתית, וכן על ידי השוואת השבועות שבהם היה גל חום לשבועות הסמוכים. לפיכך, נמצא כי בישראל קיימת עליה חדה ומובהקת בתמותה בשבועות שבהם היו גלי חום. כאמור, בממוצע כל גל חום הוביל לפטירתם של כ-45 איש, שיתכן כי חייהם היו נחסכים לו הייתה היערכות מותאמת.

בסיכום שמונת מקרי גלי החום שנבחנו במחקר, נמצאה תמותה עודפת של 363 אנשים. כך לדוגמה, לאחר גל החום שהחל ב-26 באפריל 2013, נפטרו 871 אנשים, בעוד שתחזיות המודל צפו לתמותה שבועית של 811 איש, כלומר תמותה עודפת של 60 בני אדם. עיקר החריגה בתמותה נצפתה במבוגרים מעל גיל 70, שהיוו 88.5% מסך הנפטרים בעקבות גל חום. נתון זה כשלעצמו היווה סטייה מהנורמה, שכן בשגרה אוכלוסייה זו מהווה 70-73% מסך הנפטרים, לכן הדבר מצביע על הרגישות הגבוהה של אוכלוסייה זו לגלי החום.

ח''כ תמר זנדברג, מרצ
ח''כ תמר זנדברג, מרצ | צילום: ינאי יחיאל

מחקרים במדינות שונות בעולם מצאו, כי לא רק שיעור התמותה נמצא בעלייה כתוצאה מגלי חום, אלא גם מספר האשפוזים, משך האשפוז והוצאות הבריאות עולים בצורה משמעותית. סיבות האשפוז כוללות פגיעה בכלי הדם במוח, תסמונת מצוקה נשימתית חריפה, מחלות פסיכיאטריות והתייבשות ומחלות כליה, שהחולים בהן רגישים יותר לחום. בנוסף, המחקרים בעולם מצביעים על כך שההשפעה של גלי החום על אשפוזים ותמותה גבוהה במיוחד במבוגרים, בנשים ובאוכלוסיות במעמד חברתי-כלכלי נמוך.

שכיחות, עוצמת ומשך גלי חום בכל העולם, כולל בישראל, נמצאים במגמת עלייה - וקצב העלייה גבוה מהצפוי עד כה. לעומת הצפות או שריפות, שבהן ההשפעה הפיזית הישירה על המשק ועל בריאות האדם ברורה, ההשפעה של גלי החום מורכבת יותר ופוגעת בעיקר באוכלוסיות מוחלשות.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, מסרה: "משבר האקלים הוא איום ממשי לבריאות ולחיים. המחקר מצביע על הצורך הדחוף בפעולות ההיערכות למשבר האקלים שאותן מוביל המשרד להגנת הסביבה יחד עם הממשלה, וכן שעל כלל גופי הממשלה והרשויות המקומיות להיערך לגלי החום, על מנת להפחית תמותה מוקדמת, סבל והוצאות רפואיות".