"לא קיבלתי הסברים": מהן תופעות הלוואי של תרופות נגד דיכאון?

רופאים רבים רושמים כדורים פסיכיאטריים למטופלים, מבלי ליידע אותם כמה זמן לוקח לתרופה להשפיע ומה עלולות להיות ההשלכות. האם יש דרכים אחרות להתמודד עם המחלה? • "כדור האושר", חלק 2

זמן צפייה: 09:04

דיכאון הוא כבר כמעט בגדר מגפה, וגם בישראל התופעה ממשיכה להתעצם. בעקבות כך, יותר ויותר רופאים רושמים כדורים פסיכיאטריים דרך קבע. יותר מדי אנשים צורכים אותם בלי לדעת מה זה עלול לעשות להם. מה עומד מאחורי הצריכה האדירה של כדורים נוגדי דיכאון וחרדה בישראל? האם מדובר במודעות חשובה או בנורמה בעייתית? מהן תופעות הלוואי המסוכנות ואיך אפשר בכל זאת להתמודד עם דיכאון בלי לקחת כדורים.

מיטל כהן בת 38 וכבר 14 שנים שהיא תלויה בכדור ששמו רסיטל. הטיפול עזר לה לשמוח, עד שנכנסה להיריון אחרי שנים של ניסיונות כאם יחידנית. שהיא החליטה להפסיק באופן פתאומי את התרופה, ההיריון שכל כך ציפתה לו פתאום נראה לה מיותר, עד למחשבות על הפלה. לו רק הייתה יודעת שאסור בשום פנים ואופן להפסיק בבת אחת, אולי הכל היה נראה אחרת. מיטל סיפרה כי "לא ניתן לי הסבר. פשוט נתנו לי את זה כמו שנותנים אקמול".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

יומיים לאחר סערת ההרעלה: דיווחים על ירידה במכירת מוצרי הטונה

"מראות מרהיבים": השיטפונות הראשונים בנחלי הדרום אחרי הסערה

בעזרת הקהל: מכבי תל אביב רוצה ניצחון ראשון העונה ביורוליג

תרופות
תרופות | צילום: Shutterstock

ספק אם כל מי שלוקחים את הכדורים יודעים שנדרשים שלושה חודשים לפחות עד שהם מתחילים להשפיע. גיל זלצמן, מנהל המרכז לבריאות הנפגש גהה, הסביר על השלבים שעוברים על מטופלים המתחילים לקחת כדורים: "מה שיקרה תוך שבועיים-שלושה זה שיפור בתיאבון, שיפור בשינה, שיפור באנרגיה, קצת פחות מחשבות שליליות, אבל למעשה החוויה הדיכאונית, המחשבה השלילית, תישאר עד השבוע השמיני או העשירי".

אי אפשר להתעלם מנתון הרווח שעומד על עשרות מיליארדי דולרים לחברות התרופות בכל שנה וסכום כזה הוא כוח. עם זאת, יש עוד דרכים לצאת מהדיכאון, או פחות לנסות לצאת ממנו. זלצמן הסביר כי "יש הרבה שיטות לטפל בדיכאון. יש את הטיפול הפסיכותפויטי, הטיפול השיחתי. למשל "מיינדפולנס", שיטה של מדיטציה שנלקחה מהמזרח ונמצאה יעילה. פעילות אירובית וריצה זה כמעט כמו התרופות בלי שום תופעות לוואי ובלי שום נזק".