חיפה: הממשלה תאשר את פינוי התעשייה הפטרוכימית מהמפרץ תוך עשור

הממשלה צפויה לאשר את הפסקת הפעילות של בתי הזיקוק, לצד קידום התוכנית לפיתוח האזור בהיקף של מיליארדים. במפרץ יוקמו פרויקטים של תשתית, מגורים ותחבורה - ויבוצעו מהלכים לשמירה על איכות הסביבה, תוך צמצום או פינוי של חוות המכלים בקריית חיים

זמן צפייה: 04:26

בשורה לתושבי חיפה והקריות: הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון הקרוב את הפסקת הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה תוך עשור, לצד קידום התוכנית לפיתוח האזור בהיקף של מיליארדי שקלים, על ידי פרויקטים של תשתית, מגורים ותחבורה.

עיקרי ההחלטה יביאו לסגירת המפעלים תוך עשור, במסגרת מו"מ שייעשה עם החברות באזור. החלטת הממשלה היא ביוזמת שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, ובשיתוף עם ראש הממשלה נפתלי בנט. לצורך מימושה, תוקם מנהלת ייעודית לנושא, שתעסוק בהסרת חסמים יחד עם שיתופי פעולה בין-משרדיים.

התוכנית תאפשר בניה של בין 100-70 אלף יחידות דיור חדשות בלב המטרופולין. מבחינת תחבורה, התוכנית כוללת שדרוג של תשתיות, בין היתר בהכפלת מסילות הרכבת בין תל אביב למפרץ חיפה ויצירת מנהרה לרכבת בחיפה עד שנת 2035 - כך שרכבת מת"א למפרץ תיקח 41 דקות בלבד, במקום מעל ל-80 דקות כפי שקורה כיום.

בנושא איכות הסביבה, ייערך צמצום או פינוי של חוות המכלים בקריית חיים, ופינוי התעשייה הכימית במתחם הדשנים, שיקום קרקעות מזוהמות לצורך מגורים, השקעת משאבים אדירים בשטחים ירוקים, בחופים ובנחלים, ושיקום נחל סעדיה. התוכנית כוללת גם פיתוח פארק מטרופוליני לאורך עשרת הקילומטרים של נחל הקישון, ממעגנות שביט ועד האגמים של נשר, שיהיה גדול יותר מפארק הירקון. כמו כן יוקם בית חולים חדש בקריית אתא עד 2029.

כזכור, לפני כשנה ועדה ממשלתית קבעה כי בתי הזיקוק בחיפה מסרטנים ויש לפנותם תוך עשור. בטיוטת המלצת ועדת המנכ"לים לפיתוח וקידום האזור, נכתב שכבר עשרות שנים קיים זיהום אוויר גבוה באזור, המהווה סיכון לאוכלוסייה. נכתב כי "המפרץ יהפוך מ'חצר אחורית' - ל'לב האורבני של המטרופולין'".

לצד זאת, באוקטובר האחרון דו"ח המשרד להגנת הסביבה קבע כי בז"ן הוא המפעל המזהם בישראל. לפי הדו"ח, שמתייחס לשנים 2019-2017, מרבית המפעלים בעשירייה הפותחת קיבלו ניקוד שלילי עקב פליטות חריגות של מזהמים לאוויר ושימוש בתשתיות לקויות.