ביקורת חריפה בקרב המומחים על הסגר הלילי: "הגענו לשפל חדש"

יו"ר איגוד רופאי הציבור וחבר בצוות המייעץ לממונה הקורונה, הביע התנגדות להכרעת הקבינט: "מכוונים לפתרונות שגויים וגורמים נזק". בכירים במשרד הבריאות: "לא יעזור להוריד את מקדם ההדבקה"

זמן צפייה: 05:19

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי הציבור וחבר בצוות המייעץ לממונה הקורונה, מתח הבוקר (שלישי) ביקורת חריפה על החלטת קבינט הקורונה להטיל סגר לילי. "הגענו לשפל חדש - אי אפשר להבין את ההחלטה הזאת", אמר בריאיון ל"העולם הבוקר".

"זה לא מתיישב ביחד - סגר לילי ופתיחת קניונים"', הסביר לוין. "אם אומרים שהמצב קטסטרופה ואין מה לעשות – אל תפתחו את הקניונים. למה ללכת במסלול שהוא גם לא מועיל, גם מזיק וגם מגביר את הקורונה? יש קונצנזוס בקרב המומחים שחושבים שההחלטה הזאת לא מובנת ושוחקת את אמון הציבור".

עוד בחדשות 13:

שרי קבינט הקורונה החליטו: סגר לילי מיום ד' – הקניונים ייפתחו

שנה של מגפה: הבכירים שניהלו את משבר הקורונה עושים חשבון נפש

עוצר לילי
עוצר לילי | צילום: חדשות 13

לוין המשיך ומתח ביקורת על אופן קבלת ההחלטות, ובפרט על התנהלות המל"ל. "יש תהליך של ייעוץ מקצועי של קבינט המומחים, ויש תהליך של קבלת החלטות בממשלה - ואין קשר בין שני הקווים האלה", טען.

"המומחים של המל"ל, שמלכתחילה הקימו צוות מומחים בלי רופאים, בלי אפידמיולוגים ובלי נשים, ממשיכים לכוון לפתרונות לא נכונים שהם גם יכשילו אותנו במאבק בקורונה וגם גורמים לנזק בריאותי, כלכלי וחברתי אדיר. אני לא מבין למה הממשלה הולכת בדרך הזאת - אי אפשר להבין את זה. כאילו עושים דווקא. הם מצילחים להפתיע אותנו כל פעם מחדש".

כמו כן, בכירים במשרד הבריאות מתחו בפני חדשות 13 ביקורת על ההחלטה על סגר לילי. "זה לא יעזור להוריד את מקדם ההדבקה מתחת ל-1 שזה מה שדרוש", אמרו. "ההמלצה שלנו היתה ללכת למתווה הריסון מהודק ולא לחכות לעליה בתחלואה שבוודאות תהיה ואז יקח יותר זמן לחזור לשליטה במגפה".

גם פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן מתח ביקורת על ההחלטה. "עוצר לילי לא יעזור הרבה", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "במקרה הטוב, הוא יוריד את מקדם ההדבקה R ב-0.05, וכנראה פחות במקרה הריאלי. הוא בעיקר ישחק עוד את אמון הציבור ששחוק גם ככה".

סגל הסביר: "לפי איכוני טלפונים, פחות מ-10% מכלל המגעים קורים בלילה, אז הירידה המקסימלית ב-R תהיה 0.1 ומזה צריך להוריד את המגעים, החתונות הפיראטיות ואירועי החנוכה, שיעברו מהלילה לשעות מוקדמות יותר, ואת אחוז האנשים שלא יעקבו אחרי ההנחיות. במקום עוצר לילי צריך לאכוף את החתונות וההתקהלויות שמתקיימות בניגוד להנחיות ושלא מצליחים לאכוף כבר הרבה זמן".

פרופ' חגי לוין, יו''ר איגוד רופאי בריאות הציבור
פרופ' חגי לוין, יו''ר איגוד רופאי בריאות הציבור | צילום: חדשות 13

בתוך כך, מנכ"לית המרכז הארצי לבחינות ולהערכה ד"ר ענת בן-סימון פנתה למשרד הבריאות בבקשה להחריג את הנבחנים בבחינות במיון להשכלה גבוהה, שנקבעו לשבוע הבא וחלקן מתוכננות לשעות אחר הצהריים.

"מדובר באלפי נבחנים - רובם צעירים בראשית דרכם בחיים אשר השקיעו מאמצים אדירים בחודשים האחרונים בהכנה לבחינות", הסבירה בן -סימון, והוסיפה כי "ארגון הבחינה הוא הליך לוגיסטי מורכב מאוד המתוכנן חודשים מראש. אנו סבורים, שלא יעלה על הדעת לבטל את הבחינות במועדי אחר הצהריים בהתראה קצרה כל כך".

חיטוי כיתה מקורונה לקראת חזרה ללימודים
חיטוי כיתה מקורונה לקראת חזרה ללימודים | צילום: רויטרס

אמש, כאמור, הכריע קבינט הקורונה על הטלת עוצר לילי החל ממחר, ברקע העלייה בתחלואה ובניסיון לעצור את התפשטות המגפה. השרים החליטו כי למרות הסגר - המלונות באילת ובים המלח יוכלו להמשיך לפעול כרגיל. השעה שבה יחל העוצר תתקבל היום.

מי שהצביעו בעד הסגר הלילי היו ראש הממשלה בנימין נתניהו וכן השרים בני גנץ, אמיר אוחנה, גבי אשכנזי, יולי אדלשטיין, ישראל כ"ץ, אבי ניסנקורן, עמיר פרץ, מירי רגב ויזהר שי. גם הממשלה תתבקש להצביע בנושא. השר אריה דרעי סירב להשתתף בהצבעה ואמר כי לא יתמוך בהחלטה, משום שלטענתו צריך להביא את כלל התקנות כעת - ולא לדון עליהן מחר.

אנשים ברחוב בזמן הקורונה
אנשים ברחוב בזמן הקורונה | צילום: רויטרס

בדיון, פרויקטור הקורונה הפרופסור נחמן אש יצא נגד רעיון הסגר הלילי, וטען כי לצעד כזה יהיה "אפקט חלקי", כלשונו. "כל צעד שאנחנו נוקטים מתחיל להשפיע רק שבועיים אחרי", הסביר. "אם עכשיו נתחיל בצעדים האלה - הרי שבכל מקרה נגיע ל-3,000 חולים". "אני מסכים, הסגר הלילי בעייתי", הוסיף שר החוץ אשכנזי - שבסופו של הערב הצביע בעד המהלך.

מיד לאחר ההצבעה, נשמעה ביקורת מצוות המומחים של אש, שקבעו: "עוצר לילי לא יעזור". מנגד, שר האוצר דווקא בירך על ההחלטה, וכתב עליה כי היא "תסייע לחנויות רבות ולעובדים רבים לשוב לעבודה".