הערים המזוהמות בישראל: דוח סודי - מי הנפגעים העיקריים?

דוח חסוי של המשרד להגנת הסביבה חושף את רשימת הערים שהכי סובלות מזיהום אוויר. מלבד הסיכון הבריאותי, יש לכך גם מחיר כלכלי כבד שנאמד בכ-13 מיליארד שקל

עלות זיהום האוויר: 13 מיליארד שקלים
עלות זיהום האוויר: 13 מיליארד שקלים | צילום: חן ליאופולד / פלאש 90

בשנתיים האחרונות עמל אגף הכלכלה של המשרד להגנת הסביבה על דוח מיוחד הבוחן את נזקי זיהום האוויר, במטרה להצמיד תג מחיר כלכלי לנזקים הסביבתיים. הדוח, שהגיע לארגון "מגמה ירוקה" ונחשף היום (ראשון), מראה כי הנזק הבריאותי העיקרי נובע מזיהום האוויר - והטיפול בו נאמד בכ-13 מיליארד שקלים בשנה. מי הערים שנמצאות בראש רשימת הנפגעות?

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

במקום הראשון, הרחק מכל יתר הישובים, נמצאת חדרה שנמצאה כאזור המזוהם ביותר בארץ. באופן דומה, 60% מהנזק הכלכלי מזיהום אוויר מקורו בחדרה - נזק של 5 מיליארד שקלים בשנה, כשמקור הזיהום הוא כמובן בתחנת הכוח של חברת החשמל.

במקום השני נמצא מפרץ חיפה, שם נאמד הנזק הכלכלי מהזיהום ביותר ממליארד שקלים בשנה. מקור הזיהום העיקרי הוא התעשייה ומפעלי התעשייה במפרץ. במקום השלישי והרביעי אשקלון ואשדוד בהתאמה. גם כאן מקור הזיהום הוא תחנות הכוח של חברת החשמל. תל אביב ממוקמת במקום התשיעי, שם עיקר הנזק הוא מתחבורה והוא נאמד בכ-800 מיליון שקלים בשנה.

דירוג הערים על פי זיהום האוויר
דירוג הערים על פי זיהום האוויר

על פי הדוח עיקר הזיהום בחיפה הוא מבתי הזיקוק, נזק שנאמד בכ-600 מיליון שקלים בשנה. בעוד כיומיים תדון הועדה הארצית לתכנון ובניה בהרחבת בזן וטרם ברור האם תהיה התייחסות לנתונים העולים מהדוח. ב"מגמה ירוקה" קוראים היום לשר האוצר לפעול למנוע את הרחבת בזן, לאור הנתונים הללו.

הכי מזהמות. הארובות בחדרה
הכי מזהמות. הארובות בחדרה | צילום: משה שי / פלאש 90

בחברת החשמל מסרו בתגובה כי מאחר והדוח מתייחס לנתוני 2014 הוא אינו רלוונטי, שכן מאז חלה הפחתה דרמטית בשימוש בפחם והושקעו מליארדים בהפחתת הפליטות מחדרה. מחברת בזן מסרו כי החברה השקיעה יותר ממליארד שקלים בהפחתת הזיהום, במהלך שהוביל לירידה דרמטית בזיהום במפרץ חיפה.