"איום קיומי לאנושות": אלפי מדענים מתריעים מפני משבר האקלים

11 אלף מומחים חתמו על מכתב הקורא לצמצום גדילת האוכלוסייה ונטישת השימוש בדלקי מאובנים: "בשיאו עלול המשבר להפוך חלקים נרחבים על פני כדור הארץ ללא מתאימים למחיה"

זמן צפייה: 00:31

משבר האקלים: 11 אלף מדענים חתמו על מכתב שמזהיר מפני נזקי ההתחממות הגלובלית, שתגרום "סבל חסר תקדים לאנושות". ההצהרה פורסמה בכתב עת לביולוגיה לרגל 40 שנה לכנס האקלים העולמי הראשון, שהתקיים ב-1979 בז'נבה, וחתמו עליה מדענים מ-153 מדינות.

בראש רשימת הצעדים הדחופים שיש לבצע תובעים המדענים לצמצם את גידול האוכלוסין, להגן על היערות, לקצץ בצריכת הבשר ולנטוש את השימוש בדלק מאובנים. "אנחנו מצהירים בבירור ובאופן חד משמעי כי כדור הארץ ניצב בפני מצב חירום אקלימי", נכתב בהצהרה. "אם נרצה להבטיח את עתידנו כאן, עלינו לשנות את אורח החיים שלנו. משבר האקלים מתקרב וצובר תאוצה בשיעור הרבה יותר מהר ממה שצפה המדע, ומאיים על הטבע ועל המשך קיומו של המין האנושי".

"למרות 40 שנה של משא ומתן בנושא, פרט למקרים בודדים, נכשלנו בהתמודדות עם המשבר הקרב. אנו מודאגים במיוחד מנקודות מפנה בלתי הפיכות, שיביאו לתגובות שרשרת חמורות שיגרמו לפגיעה ניכרת בסביבה, בחברה האנושית ובכלכלות העולמיות. בשיאו, המשבר עלול להפוך חלקים נרחבים על פני כדור הארץ ללא מתאימים למגורים ומחיה".

עוד בחדשות 13:

רשמית: ארה"ב החלה בתהליך יציאתה מהסכם האקלים של האו"ם

גל השריפות בקליפורניה: כ-200 אלף פונו, הוכרז מצב חירום

לבנון: יותר ממאה שריפות ענק פרצו ביערות ברחבי המדינה

שריפת יער בסונומה, קליפורניה
שריפת יער בסונומה, קליפורניה | צילום: רויטרס

אמש הודיע ממשל טראמפ לאו"ם שארצות הברית החלה באופן מעשי בתהליך עזיבתה את הסכם האקלים הבין-לאומי. טראמפ הודיע על פרישה מההסכם כבר בשנת 2017, אך כעת כאמור הכריזה ארה"ב רשמית על תחילת התהליך, שצפוי לארוך כשנה. ארצות הברית, המדינה השנייה בכמות גזי החממה שהיא פולטת, תהיה היחידה שנטשה באופן רשמי את המאמצים הבין-לאומיים למאבק בהתחממות הגלובלית ופרשה מההסכם, שנחתם בשנת 2015.

ההתחממות הגלובלית כבר נותנת את אותותיה, עם שבירת מאות שיאי חום ברחבי העולם בקיץ האחרון - חלקם נקבעו רק בשנה שעברה. כתוצאה מהחום והיובש, שריפות ענק פרצו ברחבי העולם: מישראל ולבנון, דרך קליפורניה ועד אלסקה, סיביר והקוטב הצפוני.

טראמפ בכנס בחירות בטקסס
טראמפ בכנס בחירות בטקסס | צילום: רויטרס

בחודשי הקיץ הורגשו כמה גלי חום קיצוניים, חלקם הביאו למותם של אזרחים. בחודש אוגוסט נהרגו 57 בני אדם, ויותר מ-18 אלף אושפזו בעקבות בעיות רפואיות הקשורות לחום ביפן. בחלקים ממדינת האיים נרשמו מעל 40 מעלות, ובטוקיו חוששים מאירועים דומים בזמן המשחקים האולימפיים שיתקיימו במדינה בערך בתקופה הזאת בקיץ 2020.

שיאי חום נרשמו גם בערבות הקרח בחוג הארקטי, שם נרשם חודש יוני האחרון כחם ביותר בהיסטוריה. כתוצאה מגל החום, פרצו שריפות ענק בסיביר, בגרינלנד ובאלסקה, אותן מגדירים בארגון האקלים של האו"ם "חסרות תקדים".

גרינלנד חוותה החודש מזג אוויר חם ויבש באופן חריג לעונה, ולפני כשבועיים פרצה בסמוך לאחת הערים הגדולות מדינה שריפת ענק שנמשכה ימים ותועדה גם מהחלל. כתוצאה מגל החום החריג, החלה שכבת הקרח המכסה חלקים מהאי להימס חודש מוקדם מהצפוי. השריפות הגדולות ביותר שתועדו בחוג הארקטי לאחרונה הן בסיביר, והרוחות שנשאו את העשן גרמו לעלייה חדה בזיהום האוויר בנובוסיבירסק, העיר הגדולה ביותר בסיביר.