דוח: משבר האקלים מאיים על מחצית מהתל"ג העולמי

ממסמך שהוצג לקראת הוועידה הכלכלית בדאבוס, עולה כי ההתחממות הגלובלית צפויה לפגוע קשות בחקלאות ובתעשיות המזון והבנייה. האובדן עלול להסתכם בכ-44 טריליון דולרים – כפול מהתוצר האמריקני

כבאים מנסים להשתלט על שריפות הענק באוסטרליה
כבאים מנסים להשתלט על שריפות הענק באוסטרליה | צילום: רויטרס

משבר האקלים: דוח שהוצג אתמול (ראשון) לקראת הוועידה הכלכלית בדאבוס מעריך כי מחצית מהתל"ג העולמי נמצא תחת איום – בשל ההתחממות הגלובלית.

מהמסמך עולה כי כ-44 טריליון דולרים נמצאים בסיכון בשל עליית הטמפרטורות הגלובלית, והפגיעה במשאבי הטבע מערערת את התעשיות המתבססות עליו – בראשן תעשיות המזון, הבנייה והחקלאות. סך הפגיעה המשוער הוא כפול מהתל"ג של ארצות הברית.

"עלינו לחשוב מחדש על מערכת היחסים בינינו לבין הטבע", נכתב בדוח, "וממצאי הדוח מדגימים כיצד הפגיעה בו תגרום להפסדים קשים למגזר והכלכלי – ובעקיפין גם תציב בסיכון את יציבות הכלכלה העולמית".

עוד בחדשות 13:

משבר האקלים: גל חום קיצוני באוסטרליה; 12 הרוגים בסופה בארה"ב

דוח האקלים בישראל: הטמפרטורות ימשיכו לעלות, הגשם הולך ופוחת

"איום קיומי לאנושות": אלפי מדענים מתריעים מפני משבר האקלים

שריפת יער בסונומה, קליפורניה
שריפת יער בסונומה, קליפורניה | צילום: רויטרס

הדוח פורסם ברקע המשבר המחריף, שצופה כי ב-2021 ההתחממות תגיע לנקודת האל חזור, ותנאי המחייה בחלקים רבים מכדור הארץ ישתנו ללא היכר. שנת 2019 הייתה מהשנים החמות ביותר על פני כדור הארץ, וכתוצאה מכך פרצו שריפות ענק ברחבי העולם - מהאמזונס וקליפורניה, דרך ישראל ואוסטרליה.

בחודש שעבר פרסם השירות המטאורולוגי דוח ממנו עולה כי הטמפרטורות בישראל עולות, וכי נרשמה ירידה בכמות ימי הגשם. זאת, לצד יותר סערות נקודתיות ואירועי שרב קיצוני - לעיתים גם בשיא החורף. כמו כן, צפויה החרפה משמעותית בשינוי האקלים גם בעתיד.

בתוך כך, מההערכה השנתית שפרסם האו"ם עולה כי העשור האחרון היה החם ביותר בהיסטוריה האנושית. הארגון המטאורולוגי העולמי דיווח כי עד כה, הטמפרטורה העולמית בשנת 2019 הייתה גבוהה ב-1.1 מעלות צלזיוס מהטמפרטורה הממוצעת בתקופה הקדם-תעשייתית - בין השנים 1900-1850. באופן זה, מסתמן כי 2019 תהיה אחת משלוש השנים החמות ביותר שתועדו מעולם - וייתכן שגם החמה ביותר.

הצפות בחיפה ואדי נסנאס
הצפות בחיפה ואדי נסנאס | צילום: חדשות 13

מהמסמך עולה כי הטמפרטורה בישראל עלתה בכ-1.4 מעלות בתקופה שבין 1950 ל-2017. עד לסוף שנת 2050, צפויות המעלות לעלות בעוד כמעלה אחת, בתרחיש האופטימי, או בכ-1.2 מעלות צלזיוס במקרה הגרוע יותר, שלפיו האנושות לא תנקוט בשום פעולה לצמצום פליטת גזי החממה.

כמו כן, נמצאה עליה בתדירות הימים והלילות הקרים, שבהם הפרש המעלות המקסימלי שנרשם גדול מ-30 מעלות צלזיוס. זאת, במקביל לירידה בתדירותן של היממות החמות, תופעה שצפויה להימשך בעשורים הקרובים.

Whatsapp Image 2020 01 04 At 0
חילוץ אדם שנלכד בהצפה בצומת שפייה ליד זכרון יעקב | צילום: אלעד בוסקילה, דובר תחנת חדרה מחוז חוף

עוד צויין כי בשלושים השנים האחרונות נרשמה הפחתה בכמות המשקעים הכללית, והמגמה צפויה להימשך באותו האופן. על פי מודלים אקלימיים, בין השנים 2071 ועד 2100, כמות המשקעים צפויה לפחות בשיעור של 15% עד 25%.

"שינוי האקלים אינו עוד תיאוריה, אלא חלק מהמציאות של תקופתנו. השלכותיו ניכרות בכל רחבי כדור הארץ. זה מספר עשורים מזהים חוקרי האקלים שינויים של ממש בתבניות האקלים. התחזיות, המתבססות על המשך עלייה בריכוזם של גזי חממה, מראה כי שינויים אלה הם רק התחלתו של תהליך שעתיד להתעצם במשך המאה, ולטלטל את כל מגזרי החברה, ענפי המשק השונים וככל הנראה את מערך היחסים הבין-לאומיים", כך נכתב בדוח.