מדוע רוקחים ממליצים על כמוסות סוכר למניעת שפעת?

התכשיר ההומיאופטי "אוסילו" נמכר כפיתרון למגפת החורף, למרות שמעולם לא הוכח מחקרית. במשרד הבריאות טענו כי ידיהם כבולות – אך הוציאו מכתב דחוף בעקבות צילום הכתבה • המפצח

זמן צפייה: 13:43

מחלת השפעת גבתה השנה חיים רבים, והחיסונים אזלו. יש מי שמנצל את המשבר שנוצר כדי להכניס לכיסו הרבה כסף. התרופה ההומיאופטית "אוסילו" תעלה למטופל 65 שקלים ליום, היא מומלצת על ידי רוקחים למניעה וטיפול במחלה – למרות שהיא כוללת סוכר בלבד, ומעולם לא הוכחה יעילותה. "זה הופך את השפעת לנעימה יותר כי מתוק לך בפה, אבל לא יותר מזה", אומר נועם לויתן, ד"ר לביולוגיה וחבר עמותת "מדעת".

בארצות הברית הוציא מנהל המזון והתרופות אזהרה חמורה, בדרישת שחברת "באורון" תפסיק להציג את המוצר כתרופה לשפעת, ובצרפת הוציאו אותה לאחרונה מרשימת התרופות שניתן לקבל עליהן החזר כספי.

עוד בחדשות 13:

קורבן נוסף לשפעת: גבר בן 63 מת מסיבוכי המחלה

נגיף משתנה ותיאוריות קונספירציה: כך הפכה השפעת למגפה מסוכנת

משרד הבריאות הורה לקופות החולים לרכוש עוד חיסונים נגד שפעת

תכשיר הומיאופטי ''אוסילו''
תכשיר הומיאופטי ''אוסילו'' | צילום: חדשות 13

בישראל, לעומת זאת, הופיע באתר החברה עד לפני כמה ימים כי התרופה מוכחת מחקרית. במשרד הבריאות טענו כי ידיהם כבולות. "אסור להם לכתוב את זה", אמר עו"ד איל חקו, מהוועדה למניעת הטעיית הציבור, בטרם איים לקרוא למאבטחים. "עזוב, ביאסת אותי, אתה מוציא אותי לא בסדר. אתה יודע שאני לא יכול לעשות כלום, אז למה אתה שואל אותי?"

עם זאת, מיד לאחר הריאיון עמו, התקשר חקו לקולגה וביקש ממנו לדאוג שהפרסום באתר ירד בטרם תשודר הכתבה. "שלח לנציג של החברה הודעה בוואטספ, תגיד לו שעושים על זה כתבה. זה הכל", נשמע חקו אומר. "אני רוצה לדפוק את העיתונאי פשוט. שזה ירד לפני הכתבה שלו". שעתיים לאחר הריאיון ירד אתר החברה מהרשת, ויממה לאחר מכן נזכר משרד הבריאות לשלוח מכתב רענון לגבי התרופה, וביקש להדגיש בפני המבקשים לרכוש אותה כי אין כל ביסוס מחקרי לפרסומים.

חיסונים לשפעת בקופות החולים
חיסונים לשפעת בקופות החולים | צילום: חדשות 13

מחברת מדיצ'י מדיקל המייבאת את "אוסילו" לארץ נמסר: "החברה פועלת על פי הרגולציה במדינת ישראל ובהתאם לנהלי משרד הבריאות. ההומאופתיה פועלת על פי עקרונות שונים מעקרונות הרפואה הקונבנציונלית. הצלחת המוצר והשימוש בו בארץ וברחבי העולם לאורך שנים, מדברים בעד עצמם".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לכתבה: "המשרד אוסר לייחס התוויה רפואית או סגולת ריפוי, מניעה או אבחון של מחלות לרבות מחלת השפעת, לתוספי תזונה או תכשירים הומאופתיים. המשרד הורה לבתי המרקחת להסיר לאלתר פרסומים הנוגדים את הוראת החוק ונהלי המשרד".