שביתת האחיות: "עומסים בלתי נסבלים"; ליצמן: "יוצר סבל מיותר"

יו"ר חטיבת בתי החולים בהסתדרות האחיות ציין כי הסטנדרט האמריקני הביא מאות נהלים ועשרות מטלות: "אזרחים עולים לאשפוז - והולכים למסדרון". סגן שר הבריאות קרא למו"מ: "שביתה מיותרת"

זמן צפייה: 01:02

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) התייחס הבוקר (שלישי) לשביתת האחיות שהחלה היום, וקרא להסתדרות האחים והאחיות להגיע לשולחן המשא ומתן. "האחיות עושות עבודת קודש", אמר ליצמן. "אבל מכאן ועד שביתה יש דרך ארוכה".

"אני לא חושב שצריך לשבות. זה יוצר סבל מיותר לכל החולים. נבקש מבית המשפט לבקש צו מניעה כדי שהן לא יוכלו לשבות", הצהיר סגן שר הבריאות בכנס משרד הבריאות לאיכות ובטיחות הטיפול. "צריך לבוא דרך משא ומתן -  אנחנו והאחיות נגיע לסיכומים טובים".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190723-1057' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='ליצמן בכנס משרד הבריאות לאיכות ובטיחות הטיפול' kid='1_nm1jjiud' duration='68'']

מוקדם יותר היום התייחס שאול סקיפ, יו"ר חטיבת בתי החולים בהסתדרות האחיות, לשביתת האחיות בבתי החולים וציין כי "אנחנו עומדים בעומסים בלתי נסבלים. המיונים מתפוצצים, האזרח מסיים לשבת במיון עשר שעות, מחליטים לאשפז אותו, הוא עולה לאשפוז – והולך למסדרון. ואז מתחילה התרעמות". את הדברים אמר בריאיון ל"העולם הבוקר".

לכתבות נוספות בנושא >> 

מחאת האחיות: מהבוקר – שביתה במערכת הבריאות

הסתדרות האחיות מאיימת: נפתח בשביתה כללית החל מיום שלישי

הפיתוח הישראלי שיסייע למנוע התפשטות זיהום בבתי החולים

שאול סקיפ
שאול סקיפ | צילום: חדשות 13

לטענתו, "משרד הבריאות לקח על עצמו סטנדרט אמריקני, בלתי סביר בעליל, והכניס מאות נהלים, עשרות של מטלות ואומדנים שהוא הטיל על האחיות בשנים האחרונות. אנחנו מבקשים – תנו לנו זמן לטפל בחולים, כל היום צריך למלא טפסים. במקום לעשות אומדנים שאולי טובים בארה"ב כשיש 12 אחיות על כל אלף בני אדם ולא כמו פה, שזה חמש אחיות לאלף בני אדם. כשעשינו עיצומים, איימו לקצץ לנו 20% בשכר, על זה שביקשנו לטפל יותר במטופלים. הם באו לציבור הכי מסור בישראל – אנחנו עובדים ערבים, לילות, שבתות חגים 365 ימים בשנה, אי אפשר ככה".

"אנחנו דורשים תקנים", ציין סקיפ, "אנחנו דורשים שיפסיקו עם הוועדות, שיפסיקו עם הסטנדרט האמריקני ושיעשו חשיבה מחדש. אנחנו עובדים במתכונת חירום, מצמצמים צוותים במחלקות, סוגרים חדרי ניתוח, כואב לי הלב על אזרחי מדינת ישראל שמשרד הבריאות בחוסר חוכמה הוביל אותנו לשם".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "נציגי המדינה נפגשו אתמול עם הסתדרות האחיות במטרה למנוע את הפגיעה הצפוייה במטופלים כתוצאה מהשביתה המתוכננת היום. בישיבה עלו הצעות רבות וקונסטרוקטיביות על מנת למנוע את השביתה. לצערנו המגעים לא הגיעו להסכמה. המדינה תפנה היום לבית הדין לעבודה".

השר ליצמן בכנס של משרד הבריאות
השר ליצמן בכנס של משרד הבריאות | צילום: חדשות 13

כאמור, הסתדרות האחים האחיות פתחה היום בשביתה בכל רחבי הארץ, במחאה על תנאי העבודה, העומס הרב והיעדר תקנים. בניסיון אחרון למנוע את השביתה, המדינה תפנה היום לבית הדין לעבודה. זאת, לאחר שאמש כשלו השיחות בין הסתדרות האחים והאחיות למנכ"ל משרד הבריאות. יש לציין כי עבודת האחיות בקופת החולים מכבי מתקיימת כסדרה.

השביתה החלה בשעה 7:00 ומתקיימת בכל בתי החולים ברחבי הארץ, כמו גם בקופות החולים ובשירותי בריאות הציבור. בהודעה על השביתה כתבו האחיות: "משרדי הבריאות והאוצר שכחו שעידן העבדות עבר מן העולם, ובעזות מצח הפחיתו משכרן של האחים והאחיות, ועל כן החלטנו די לעומסים וכן למטופלים".

עבודת האחיות בבתי החולים מתקיימת במתכונת חירום: בשירותים האמבולטוריים, כולל מרפאות, מכונים ואשפוזי יום הצוות הסיעודי אינו עובד כמו כן, חדרי ניתוח עובדים במתכונת חירום, ובכל מחלקות האשפוז למיניהן עובדים במתכונת מצומצמת. נוסף לכך, לא מובצעים ססיות, קיצור תורים ותיירות מרפא.

הצוות הסיעודי עובד במתכונת מצומצמת במחלקות טיפול נמרץ, כמו גם במחלקות פגים, יונקים, חדרי לידה, דיאליזה, אונקולוגיה ויחידות פריון. עם זאת, בכל בתי החולים הוקם צוות סיעודי לשעת חירום. בבתי ספר לאחיות הצוות הסיעודי לא עובד.

 

(צילום: בית חולים קפלן)