יום הסביבה: הנשים הישראליות שנלחמות מדי יום למען כדור הארץ

בשנים האחרונות הפכו נשים לבולטות ומשפיעות מאי-פעם בנושאים של קיימות ושמירה על האקלים. לכבוד יום איכות הסביבה העולמי, אספנו יזמות חברתיות במשק הישראלי כדי לדון בסוגיה הבוערת והמושתקת כל כך, וגם כדי להבין אחת ולתמיד – למה כל יום הוא בעצם יום הסביבה? • קול האישה

נשים למען יום איכות הסביבה העולמי
נשים למען יום איכות הסביבה העולמי | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לוחמות הסביבה הירוקה של ישראל: לפני כ-18 שנה הוענק לראשונה בהיסטוריה פרס נובל לשלום לפעיל סביבתי. אולי לא תופתעו לשמוע, אך הייתה זו אישה, ואנגארי מאטאאי – שעיקר פעילותה היה ייעור שטחים באפריקה. מאז, הנושא עבר לא מעט טלטלות, בעיקר לאור התכחשותו המפורסמת של דונאלד טראמפ להתחממות הגלובלית – אך דווקא בשנים האחרונות המין הנשי הלך וצבר תאוצה בתחום, והפך לבולט יותר ויותר בתנועה הסביבתית למען כדור הארץ.

לכבוד יום איכות הסביבה העולמי, שחל כמדי שנה ב-5 ביוני, אספנו נשים בכירות בעשייה למען הסביבה בישראל, כדי לשמוע על הנושא החשוב והכל כך מושתק הזה, וגם כדי להבין אחת ולתמיד – למה כל יום צריך להיות יום הסביבה?

דואגות לכדור הארץ
דואגות לכדור הארץ | צילום: באדיבות פלטפורמת ההתנדבויות Helpi

5 נשים צעירות שרוצות לשנות את העולם

פלטפורמת ההתנדבויות "Helpi" פרסמה לאחרונה את נתוני ההתנדבות הארצית בקטגוריה הסביבתית לשנת 2022, ודיווחה כי חלה עלייה משמעותית בחברות המבקשות להתנדב בתחום, עם לא פחות מ-200% עלייה בניקיון החופים והיערות, וכ-1,000% עלייה בהתנדבות בקטיף ירקות, לעומת הנתונים בשנה שעברה.

דנה כהן, מנכ"לית פלטפורמת ההתנדבויות, סיפרה כי בתור משרד שהצוות שלו כולל נשים בלבד ולא במקרה, הן רואות חשיבות גדולה בפתירת האתגרים הסביבתיים שכבר מחכים לדור הנוכחי. לדבריה, "אני גאה מאוד לעמוד בראשן של 5 נשים, שמגיעות לכאן בכול יום במטרה לשנות את העולם. זו לא קלישאה, זו שליחות של ממש, כשפועלים בתחום ההתנדבות והאחריות התאגידית. השליחות הזו מתבטאת גם ביכולת למתוח את גבולות הגזרה שלנו ושל החברות המתנדבות, להציע להן יותר אפשרויות, ביניהן גם בתחום איכות הסביבה. מאחר ולא מדובר בהתנדבות המסורתית, דווקא במקום הזה כן קורה השינוי".

משבר האקלים עדיין כאן, ולא מעט ישראלים מסרבים להישאר אליו אדישים
משבר האקלים עדיין כאן, ולא מעט ישראלים מסרבים להישאר אליו אדישים | צילום: באדיבות פלטפורמת ההתנדבויות Helpi

עוד סיפרה כהן: "לשמחתי הרבה ביום איכות הסביבה אנחנו יכולות להציג נתוני צמיחה ואימפקט שיצמחו אף יותר בשנה הבאה. המודעות לנושא צוברת תאוצה בשיח הציבורי והתקשורתי כאחד, ואלו בוודאי כבר יעשו שינוי משמעותי. לנו כארגון ברור שיום איכות הסביבה לא יכול להיות רק 'פיק של יום בשנה' וזה הכול. לכן, אנחנו משתדלות להציע לחברות יותר התנדבויות שקשורות לנושא, לאורך כל השנה. ההבנה כי הכדור בוער וזה בידיים שלנו, מתחילה בהדרגה לחלחל לאנשים, וגם לסמנכ"לי משאבי אנוש ומנהלי האחריות התאגידית בחברות – שמגדילים את נתח ההתנדבות שלהם בכיוון הסביבתי".

מיה זיו-וולף
מיה זיו-וולף | צילום: יח''צ

דבר קושר דבר: נשים, סביבה, בע"ח ואנרגיה

יעל ארקין, מנכ"לית העמותה "תנו לחיות לחיות", שעוסקת בבעלי חיים ובשמירה על קולם לצד השמירה על הסביבה בישראל, מסבירה כי התעשייה השלישית בגודלה בזיהום כדור הארץ היא תעשיית הבשר ולכן הקשר בין השניים הוא בעצם ישיר. "בתחום בעלי החיים בישראל אני מרגישה שיש הרבה מאוד עשייה שהיא נשית, כי לנשים יש הרבה מאוד חמלה והן גם בדרך כלל מביעות יותר רגש. לא מעט מהפעילים ומהעובדים שלנו הם נשים ואנחנו מברכות על העובדה הזאת ואפילו גאות בה. אני חושבת שאם לכולם הייתה מידה מספקת של חמלה, לסביבה ולחיות, אז לא היינו צריכים בכלל לדבר על הנושא הזה".

מחאות נשים נגד משבר האקלים
מחאות נשים נגד משבר האקלים | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מיה זיו-וולף, מנהלת מערך התקשורת וההסברה של "דוראל אנרגיה", החברה הראשונה בישראל לקידום נשים בתפקידי ניהול בשוק האנרגיה אשר מקפידה על ערכים של שמירה על הסביבה, מסבירה כי אומנם נשים מהוות כמחצית מהאוכלוסייה ומובילות בקידום של הנושא הסביבתי, אך באופן סטטיסטי הן דווקא נעדרות מתפקידי ניהול והשפעה בכירים. "לראיה, ב-125 החברות החזקות במשק הישראלי יש שלוש נשים בלבד, שמשמשות כמנכ"ליות. מטרת התוכנית שלנו היא לקדם נשים שאפתניות גם לתפקידים של ניהול ביצירת מקורות סביבתיים לאנרגיה".