בג"ץ: ריקון מיכל האמוניה יידחה

מיכל האמוניה שבמפרץ חיפה ירוקן באופן סופי עד סוף חודש ספטמבר, כך קבע בית המשפט העליון שדן בערעור שהגישה חיפה כימיקלים

מיכל האמוניה, ארכיון
מיכל האמוניה, ארכיון | צילום: חיים נתיב

לאחר שקבע בעבר כי יש לרוקן את מיכל האמוניה עד 31 ביולי, קיבל היום (חמישי) בית המשפט העליון את הערעור של חיפה כימיקלים לעיכוב ביצוע, וקבע כי ריקון המיכל יידחה בחודשיים. "בהתחשב בכך שטובת הציבור ובטיחותו היא בראש מעיינינו - נצעד באותו נתיב בו הלכנו עד כה ונאשר דחיה נוספת ואחרונה לריקון סופי ומוחלט של המיכל עד לתאריך 2017.09.18", קבע בג"ץ.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בהחלטה תקף בית המשפט את חיפה כימיקלים, שלדבריו לא קידמה תהליכים על מנת לעמוד ביעד הריקון הראשון שנקבע, סוף חודש יולי. "המערערת עשתה דין לעצמה וחדלה, באמצע חודש

מאי 2017, מלקדם את המהלכים למימוש שיטת הריקון שנבחרה, ואילו המשרד להגנת הסביבה לא הגיב כראוי". קבעו השופטים.

"לא ניתן ליתן יד להתנהלות שכזו", הוסיפו. "נוכח התנהלות המערערת עד הנה - אין מקום להאריך את רישיון הרעלים שלה מעבר לתאריך 2017.07.31, אלא לשם החזקת האמוניה במיכל עד
לריקונו המלא, וזאת למצער עד אשר תשלים את הריקון הסופי והמוחלט של המיכל בבטיחות ובביטחון הנדרשים, ובאישור המשרד להגנת הסביבה וגורמי הביטחון, וכך אנו מורים".

בעיריית חיפה בירכו על החלטת בית המשפט. "עיריית חיפה מפנה את הציבור לסעיף 40 בפסק הדין הקובע את שאנו חשים מזה זמן רב, ובו נאמר כי הרגולטור משנה את עמדתו ללא סיבה בהתאם לעמדתה של חיפה כימקלים".

בעמותת "צלול" אמרו כי זהו יום חג היסטורי לציבור במפרץ חיפה וישראל. "עמותת צלול גאה על חלקה בהובלת המהלך שתסיים היום בפסיקת בית המשפט העליון שיש לסגור את מיכל האמוניה המסוכן סופית לא יאוחר מספטמבר השנה", מסרה העמותה. "לאור הביקורת החריפה שהעביר בית המשפט על התנהלות הרגולטור, המצטרפת ומחזקת את הביקורת של מבקר המדינה, אנו דורשים שלא לאפשר הכנסתן של אוניות אמוניה קטנות למפרץ חיפה. חלופה מסוכנת שקודמה בלחץ חיפה כימיקלים, ואשר תמשיך את הסיכון של תושבי חיפה והצפון".