סודות מחדר המיון: המנהל הידוע מאיכילוב מסכם 25 שנות טיפול

פרופסור פיני הלפרין, שניהל את אחת המחלקות העמוסות בארץ, סיפר לחדשות 13 על היום שבו נאלץ לבחור בין טיפול באיש חמאס להצלת חייל פצוע, ועל מותו של מנחם בגין: "פתאום קלטתי במי מדובר"

זמן צפייה: 11:38

במשך רבע מאה ניהל פרופ' פיני הלפרין את סיר הלחץ שהוא מחלקת המיון של בית החולים איכילוב – אחד מחדרי המיון העמוסים בארץ. תפקידו של מנהל המחלקה הוא בין התובעניים שיש, עם דרמות ללא הפסקה: מהחולים שחייהם נתונים בידיו ועד המתמחים שקורסים מעייפות. עם הזמן הפך הלפרין מגדלור של קור רוח וידע, מעמודי התווך של הרפואה הדחופה בארץ.

חלק מסיפוריו של הלפרין מחדר המיון נשמעים כאילו יצאו מסדרת טלוויזיה, ומעורבים בהם דילמות שאף ספר לימוד לא יכול להכין לקראתם. "הגיע בחור צעיר מעזה, איש חמאס שהיה פצוע קשה מאוד וזקוק לניתוח. רק הסתבר שסוג הדם שלו הוא O מינוס. בבית החולים הזה יש שלוש מנות מהסוג הזה, כי הוא נדיר יחסית", נזכר הלפרין. "באותו רגע לא היו מנות נוספות בבנק הדם, והיה לנו בבית החולים גם חייל שנפגע ממכת חום באימון – וגם הוא היה O מינוס. אם אקח את הפלסטיני לחדר ניתוח, הוא יזדקק לדם ולא יישאר דם לחייל. זאת הייתה דילמה קשה, אבל לשמחתי המרובה בסוף החלטנו לדחות את הניתוח ליום המחרת – ובינתיים יובאו מנות מבנק הדם. אני לא בטוח מה הייתי מחליט ברגע האמת".

פיני הלפרין
פיני הלפרין | צילום: חדשות 13

במהלך שנותיו הארוכות של הלפרין בחדר המיון, טיפל בלא מעט דמויות מוכרות, ונדרש להפגין כושר אלתור ויצירתיות. "האירוע עם מנחם בגין היה הזוי. ישבתי בטיפול נמרץ, אז עוד לא הייתי במיון, והגיע אמבולנס עם אדם מבוגר שנראה מאוד מאוד חולה. היה ברור שהוא נזקק להחייאה באותו רגע. רק אחרי שהכנסתי את המכשיר לצנרור קנה הנשימה פתאום קלטתי במי מדובר. אחרי שהוא נפטר לקחתי חלק בתרגיל הטעיה של התקשורת. יצאתי ודיברתי עם CNN ורשתות עולמיות אחרות על מצבו הקשה, ובינתיים הבריחו את הגופה שלו דרך מעברים סודיים של בית החולים, כדי שאף אחד לא יצלם את הוצאת הגופה".