תחקיר "ברקוד": דולות שמסכנות את חיי הנשים והעוברים

תומכות לידה מלוות נשים בהיריון - אך כפי שעולה מבדיקה, יש כאלה שעוברות את הגבול. הן מוסרות אבחנות רפואיות ועושות היפוך עוברים. משרד הבריאות בעקבות הפרסום: מדובר בסכנה, נפנה למשטרה

זמן צפייה: 07:04

דולות ותומכות הלידה, על פי רוב, הן נשים שעוזרות למי שחווה לידה והיריון, אלא שתחקיר "ברקוד" חשף כאלה שעוברות את הגבול. הן עושות בדיקות, מוסרות אבחנות רפואיות לכאורה ואפילו עושות היפוך עוברים - שלא במסגרת רפואית. משרד הבריאות מזהיר, בעקבות התחקיר, שמדובר בסכנה ליולדות ולעוברים. עוד נמסר כי יעבירו את התלונות למשטרה. "הייתי מגדיר את זה כשרלטנות. אין מילה אחרת", אמר ד"ר משה בצר, מנהל מחלקת יולדות במרכז הרפואי "שמיר".

נשים רבות בוחרות ללדת בבית חולים, אלא בשנים האחרונות מתפתחת בישראל תופעה מדאיגה ומסוכנת - נשים שבוחרות להיוועץ ולהותיר את האבחון הרפואי במהלך ההיריון לגורמים שאינם מוסמכים לכך. "אנו מזהים מגמה של נשים שעוברת לטיפול שאינו רפואי מוסמך ומבוקר על ידי רופאה או מיילדת", אמר עו"ד אייל חקו, הוועדה לבדיקת הטעייה בפרסום, משרד הבריאות.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

אשת דיפלומט אמריקני דרסה נער בריטי – וגרמה למתח בין המדינות

התנהלות טראמפ ברקע הנסיגה מסוריה חריגה אפילו עבורו • פרשנות

כפי שפורסם בחדשות 13: הוגשה עתירה נגד אישור ההלוואה לנתניהו

ד''ר משה בצר
ד''ר משה בצר | צילום: החדשות 13

בחיפוש מהיר באינטרט ניתן למצוא את מגוון הטיפולים  שמציעות תומכות ההיריון, בהם טיפול בצירים מוקדים, וכן אחד הטיפולים המסוכנים והמסובכים - היפוך עוברים. בהליך זה, לפי משרד הבריאות ואיגוד המיילדות, נחצה קו אדום. "רק רופא מוסמך, בבית חולים, יכול לעשות את הטכניקה הזאת של היפוך עובר. זאת, מכיוון שיש גם גם סכנות בהליך הזה", הסבירה איריס רז, יו"ר ארגון המיילדות בישראל.

ממשרד הבריאות נמסר: "בעקבות הפרסום ופניות לוועדה לבדיקת הטעיית הציבור במשרד הבריאות, עלה לכאורה כי ישנן תומכות לידה שעוסקות בפעילות החורגת מתפקידן, ואף מבצעות היפוך עובר חיצוני. תומכות לידה אינן מוסמכות לעסוק ברפואה, אבחון, בדיקה ופיקוח על נשים בהיריון ויולדות. משרד הבריאות מזהיר כי חל איסור על ביצוע או ניסיון לבצע היפוך עובר ללא ייעוץ רופא ובבית חולים בלבד. ככל שיתקבל פרטים ספציפיים נפנה למשטרה".