התרופה לדלקת פרקים - שיכולה להציל חולי קורונה במצב קשה

התקווה החדשה לחולים קשים טמונה בסטרואיד "דקסמתזון", שחוקרים מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה הודיעו שביכולתו להפחית מאוד את הסיכון למות מהנגיף. "חדשות נפלאות לחולים"

זמן צפייה: 03:10

התקווה החדשה לחולי קורונה במצב קשה - תרופה לדלקת פרקים שיכולה להציל את חייהם של חולים. יום לאחר שחוקרים מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה הודיעו שגילו שהסטרואיד "דקסמתזון" מפחית מאוד את הסיכון למות מקורונה, התגובות המהללות לא איחרו לבוא. ד"ר מרטין לנדריי, חבר בצוות החוקרים באוקספורד, ציין כי "לא זו בלבד שמדובר בתרופה הראשונה שמשפרת את סיכויי ההישרדות, אלא שהיא אף זמינה מייד ברחבי העולם ועלותה הגיונית. אלה חדשות נפלאות לחולים".

אז מה בעצם אנחנו יודעים על הטיפול שסומן פריצת דרך משמעותית? "דקסמתזון" היא תרופה אנטי-דלקתית שנמצאת בשימוש מאז תחילת שנות השישים וניתנת לרוב לחולי דלקת מפרקים שיגרונית ואסתמה. החוקרים מאוקספורד מצאו כי שימוש בתרופה מפחית בכשליש את הסיכוי למוות של חולי קורונה מונשמים, וברבע מקרב החולים שנזקקים לטיפול בחמצן.

דקסמתזון
דקסמתזון

סיבה נוספת לאופטימיות היא שהתרופה הזאת כבר קיימת על המדפים ברוב מדינות העולם. היא גם זמינה וגם זולה, ועלותה לטיפול בחולה יחיד מוערכת ב-5 ליש"ט, כ-20 שקלים בלבד. מצד שני, לתרופה יש לא מעט תופעות לוואי אופייניות למשפחת הסטרואידים וכוללות בין היתר שינויי התנהגות, עייפות, כאבי ראש ועלייה במשקל. בינתיים, עד שיימצא חיסון לקורונה, הבשורות של המדענים הבריטים מפיחות הרבה תקווה בהתמודדות עם הנגיף שמסרב להיעלם מחיינו.