בדיקת משרד הבריאות: התחלואה במעון שבו מתו חוסים - בגלל זיהום במזון

מדו"ח הבקרה שבוצע במעון "בית דפנה" בחולון, בעקבות ההתפרצות שגרמה למחלתם של 33 דיירים ולמותם של שלושה מהם, עולה כי טיפול לקוי בבשר גרם לזיהומו ולתחלואה הנרחבת במוסד. בבדיקה התגלו ממצאים חמורים בתחזוקה וברמת הניקיון במוסד. המטבח נסגר מיידית - והדו"ח הועבר למשטרה ולמשרד הרווחה

מעון "בית דפנה" בחולון

משרד הבריאות פרסם הערב (ראשון) את עיקרי דו"ח הבקרה במעון "בית דפנה", שבו מתו שלושה מטופלים, ומהדו"ח עולה כי התחלואה נבעה מטיפול לקוי בבשר שגרם לזיהומו ולתחלואה הנרחבת במוסד. בתרביות מזון שנלקחו צמח חיידק מסוג קלוסטרידיום פרפרינגס, אותו חיידק צמח גם בתרביות צואה מ-7 מטופלים, דבר המעיד על מקור הזיהום.

כמו כן, בבקרה התגלו ממצאים שחלקם חמורים בתחזוקה, ברמת הניקיון במוסד ובמטבח. בין ממצאי הדו"ח נמצאו מספר ליקויים, בהם העובדה שלא הייתה הקפדה על הפרדת מזונות בתהליכי הבישול השונים, אין נוהלי עבודה תקינים לטיפול באוכל ורמת ניקיון הכלים לקתה בחסר.

לצד ממצאי הדו"ח של משרד הבריאות, ב"בית דפנה" מתוכנן מחר הפנינג חשיפה למשפחות החוסים. אלה בונדוריאנסקי, אחותו של פליקס, אחד הנפטרים אמרה: "אח שלי נפטר והם עושים הפנינג בבית דפנה, מפזרים לנו מלח על הפצע. אני פשוט בהלם. זה פשוט בושה".

משרד הרווחה והביטחון החברתי נמסר:"המטבח ב'בית דפנה' עבר ביקורת של משרד הבריאות לצורך רישוי כנדרש בחודש אוקטובר האחרון. תזונאיות מטעם המשרד עורכות ביקורות קבועות במקום אך יודגש כי הסמכות לביצוע ביקורת תברואתית הינה בידי משרד הבריאות בלבד. כמו כן מהליקויים שעליהם הצביע הדו"ח עולה כי אין בהכרח קשר סיבתי בינם לבין הרעלת המזון בבשר.במקביל הורה שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן על הקמת ועדת בדיקה חיצונית בראשות השופטת בדימוס שולמית דותן לבדיקת האירועים בבני ציון ובבית דפנה. הוועדה קיבלה מהשר מנדט נרחב לבדיקת כלל ההיבטים הקשורים בדיור החוץ ביתי לאנשים עם מוגבלות והיא תגיש את מסקנותיה בתוך ארבעה חודשים".

כזכור, במסגרת ההתפרצות לפני שבוע חלו 33 דיירים, מתוכם תשעה פונו לטיפול בבית החולים ושישה אושפזו. שלושה מטופלים נפטרו - מקרה אחד של פטירה אירע פתאומית במוסד ושניים תוך טיפול בבית החולים. המטבח נסגר באופן מיידי ודו"ח משרד הבריאות הועבר למשטרה ולמשרד הרווחה.