בית הדין לעבודה למכבי: תושבים במרכז יוכלו לקבל טיפול בשיבא

רשויות מקומיות, בהן גבעתיים וקריית אונו, עתרו נגד קופת החולים מכבי בטענה כי תושבי אותן ערים לא זכאים לקבל טיפול בבית החולים שיבא בתל השומר: "מכבי לא נתנה משקל להשלכות מבחינת רמת השירותים"

חיסון בקופת חולים מכבי
חיסון בקופת חולים מכבי | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קיבל את עתירתן של רשויות מקומיות במרכז הארץ נגד קופת חולים מכבי, לאחר שהקופה החליטה למנוע ממבוטחיה המתגוררים ברשויות אלו לקבל טיפול רפואי בבית החולים שיבא בתל השומר.

הרשויות שעתרו היו גבעתיים, יהוד, אור יהודה, קריית אונו, גני תקווה וסביון. הן עתרו בעקבות סכסוך כספי בין הקופה למשרד הבריאות ושיבא. בית הדין הורה לקופ"ח מכבי לשקול מחדש את ההחלטה למשך 90 ימים - ועד אז, כל תושבי הרשויות שהקופה הפלתה יהיו זכאים להמשיך לקבל טיפול בשיבא.

ליזי דלריצ'ה, ראשת מועצת גני תקווה וסגנית יו"ר מרכז השלטון המקומי שהובילה את המאבק: "שירותי בריאות איכותיים, במרחק ובזמן עבור תושבי היישוב לא פתוחים למשא ומתן. הבחירה מלכתחילה ליצור אפליה בוטה בין תושבי רמת-גן ובני-ברק על הגב של תושבינו הייתה פסולה ומיותרת. אנו שמחים על החלטת ביהמ"ש"

חדר טיפולים בבית החולים שיבא בתל השומר
חדר טיפולים בבית החולים שיבא בתל השומר | צילום: אבי דישי, פלאש 90

"בנסיבות שבהן נגרע מרכז רפואי משמעותי כמו שיבא מרשימת בתי החולים יהיו פחות נותני שירותים לפנות אליהם", נכתב בפסיקת בית הדין האזורי לעבודה. "בהתאמה לכך, התור עבור מבוטחי מכבי אצל כל אחד מאלו שיוותרו ברשימה יתארך. כך העומס על בתי החולים שיוותרו ברשימה יגדל והתחרות הקיימת גם כך בין מבוטחי מכבי ובין מבוטחי קופות אחרות על התורים שניתנים על ידם רק יגדל אף הוא".

בית הדין ציין כי קופת החולים לא הציגה מסמכים שמבטאים את מכלול הנתונים והשיקולים שנשקלו על ידה בעת קבלת ההחלטה. כמו כן, לא הוצגו נתונים לגבי היצע השירותים שמסופקים על ידי נותני השירותים ומידת זמינות התורים בבית החולים השונים ובמרפאות מכבי בקהילה והדבר פועל לחובתה.

"מכבי לא בדקה באופן מהותי ולא נתנה משקל מספק לשיקולים אלו ולהשלכות הצפויות מבחינת רמת השירותים וזמינותם לפני שקיבלה את החלטתה. למעשה השפעות השינוי שבהחלטה זו על משך התורים בבתי החולים והפתרונות החליפיים לא נבדקו ולא נשקלו על ידי מכבי ועל ידי המדינה, אלא לפי עמדת משרד הבריאות ישקלו בעתיד – לאחר השינוי", נקבע בפסיקה.