פרויקטור הקורונה: כמחצית מהחולים נדבקו בזן הקורונה החדש

פרופ' סלמאן זרקא, התייחס בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת להתפשטות הזן החדש של הקורונה שנקרא BA5 וסיפר על עלייה באשפוזים בבתי החולים: "החיסון כבר פחות עוזר להדבקה, אך מגן ממחלה קשה". יותר מ-7,000 חולים אובחנו אתמול בנגיף

זמן צפייה: 03:34

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, התייחס היום (רביעי) בפתח הדיון בוועדת הבריאות של הכנסת להתפשטות הזן החדש של הקורונה שנקרא BA5, אשר לדבריו נמצא בקרב כ-50% מהחולים. "הזן מייצר מחלה יחסית קלה אצל הצעירים", אמר, אך "רואים עליה באשפוז בבתי החולים".

עוד אמר זרקא, כי "החשיבות היא בשמירה על אוכלוסיות בסיכון ובגיל 60 ומעלה. BA5 תופס את מקומו, והוא ילך ויתחזק ויהיה הזן המשמעותי. אם בדלתא החיסון עבד ב-90% ובאומיקרון 30% מהמחוסנים נדבקו, בזן החדש החיסון כבר פחות עוזר להדבקה, אבל מגן מפני מחלה קשה".

פרויקטור הקורונה, סלמן זרקא
פרויקטור הקורונה סלמן זרקא

לדבריו, "כל המאושפזים הם אנשים מעל גיל 60, חלקם קיבלו מנה רביעית. עיקר האוכלוסייה קיבלה את המנה הרביעית סביב ינואר, ואנחנו כבר אחרי כחמישה חודשים ומכירים את התופעה של דעיכת החיסון. על פי המידע הזמין לנו בישראל ובעולם, טרם הצלחנו לומר בצורה ברורה האם לתת מנה חמישית, אבל אנחנו נמשיך לעקוב אחרי הנתונים".

הפרויקטור אמר כי ההמלצה לציבור היא להישאר עם מסכות בחללים סגורים. "ככה אני עושה וכך אני אומר לכל מי שסביבי. יש מחשבה להחזיר לתקנות מחייבות עטיית מסכות, צריך לבחור את התזמון. אני לא חושב שזו מעמסה שהציבור לא יכול לעמוד בה. אנו ממליצים לאוכלוסיה בסיכון לעטות מסכה. במשרד עובדים להרחיב את עמדות הבידוק לקראת שבוע הבא, ובנוסף אנחנו מקדמים בדיקה ביתית מפוקחת. נערכנו מול הרבה חברות בנושא, ונבקש בשני הקרוב מהוועדה לאשר תקנות שיאפשרו בדיקה שתיעשה דרך הטלפון, וכך גם אלו שעושים בדיקה ביתית יהיו מוסדרים ורשומים במערכות ומשרד הבריאות".

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 7,661 מאומתים חדשים לנגיף התגלו אתמול, המהווים 34.35% מתוך יותר מ-22 אלף בדיקות שנערכו ברחבי הארץ. מקדם ההדבקה נותר יציב, והוא עומד על 1.46, אך מספר החולים קשה ממשיך לעלות, והוא עומד כעת על 119, מהם 30 במצב קריטי ו-27 מונשמים. מאז פרוץ המגפה לפני יותר משנתיים נפטרו בישראל 10,882 בני אדם כתוצאה מסיבוכי המחלה. נפטרו במצטבר בישראל מתחילת המגפה.