המלחמה בקורונה: כנסים הוגבלו ל-100 איש; בתיה"ס ימשיכו לפעול

רה"מ הודיע על הגבלות נוספות כחלק מהמאבק בהפצת הנגיף, התחבורה הציבורית ומקומות העבודה יפעלו כרגיל, והלימודים באוניברסיטאות בסכנת ביטול. החשים קשיי נשימה וחום יחויבו בבידוד של יומיים

זמן צפייה: 00:34

קורונה - משבר עולמי: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע הערב (רביעי) כי בשל התפשטות הקורונה, יוגבלו התכנסויות במקומות סגורים עד 100 איש. לדברי נתניהו, לפי שעה לא יבוטלו הלימודים בבתי הספר, אך נשקלת האפשרות להקפיא את הלימודים באוניברסיטאות.

עוד מסר נתניהו כי בימים הבאים הממשלה תודיע על החרגת אירועים ספציפיים מנוהל זה, אירועים חשובים שעל אף שיכילו קהל של למעלה מ-100 איש - יוענק להם אישור להתקיים. בתוך כך, מספר חולי הקורונה הפעילים עומד על 91 בני אדם. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הוסיף כי התחבורה הציבורית תמשיך לפעול כרגיל לפי שעה.

שר הבריאות, יעקב ליצמן, ביקש מהציבור להימנע מביקור שאינו הכרחי בבית חולים וכן להימנע מביקור קשישים. משרד הבריאות הודיע כי על כל אדם שחווה סימפטומים של חום וקשיי נשימה להוסיף יומיים של מנוחה בביתו לאחר שכבר ירד חום גופו, וזאת - מבלי לדווח על כך למד"א וללא קשר לנגיף הקורונה.

עוד בחדשות 13:

ארגון הבריאות העולמי הכריז על וירוס הקורונה מגפה עולמית

נגיף הקורונה: כלא סהרונים יפונה – ויוכשר לבידוד אסירים

דיווח: בכירי חזבאללה חלו בקורונה; נסראללה הושם בבידוד

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-2003111949' autoplay='0' credit='' desc='ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על נגיף הקורונה' kid='1_jy9vxy31' duration='520'']

עוד אמר נתניהו כי "ישראל נכנסת למצב הזה כשמצבה מצוין. יש לנו ממה לתת". נתניהו מתכוון לסיוע הכספי בגובה 10 מיליארד שקלים, עליו הכריז מוקדם יותר. הוא פירט ממה יורכב סכום זה: שמונה מיליארד שקלים יוקצבו לעסקים, מיליארד נוסף למערכת הבריאות ועוד מיליארד שקל למטרות כלליות נוספות - למשטרה ולכוחות הביטחון.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-part-1103201946' autoplay='0' credit='' desc='מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, על נגיף הקורונה' kid='1_uij545zs' duration='395'']

ראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן-שבת, אמר כי "בעת הזו, היעד הוא למנוע את מספר החולים, ובהמשך - לשנות את המגמה". בן-שבת חילק את התהליך לשני מעגלים: "האחד - צמצום מעגל ההדבקה מחו"ל, והשני - צמצום בתוך הקהילה על ידי איסור התקהלות ושמירה על כללי ההיגיינה".

ראש המל''ל מאיר בן שבת
ראש המל''ל מאיר בן שבת | צילום: חדשות 13

לגבי השבעת הכנסת ה-23, שמועדה נקבע ל-16 במארס, טרם התקבלה החלטה על קיומה. יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הנחה את היועץ המשפטי של הכנסת ואת מנכ"לה לבדוק מול גורמי המקצוע הרפואיים והמנהליים את ההשלכות של ההנחיות החדשות כלפי הכנסת.

"אם לא נחמש את הצוותים הרפואיים שנמצאים בחזית - נפסיד במלחמה" • צפו

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-1103202012' autoplay='0' credit='' desc='מגפת הקורונה - דיון באולפן' kid='1_oqptna0g' duration='108'']

פרשנית הבריאות של חדשות 13, הילה אלרואי, אמרה למשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו: "הצוותים הרפואיים בחזית ויש להם מחסור בציוד - אם לא נחמש את הלוחמים שלנו אנחנו נפסיד במלחמה הזו. פרופ' גרוטו נתן תחזית ריאלית לגבי מספר החולים ואמר "אני חושב שנעבור מניין של מאה חולים מאומתים במהלך הלילה, אני מניח שיש עוד חולים נוספים".

שר הבריאות, יעקב ליצמן, התייחס לקהילת הקשישים בישראל: "הרגישים בקטע הבריאותי הם המבוגרים. צריך לכבד את המבוגרים, ויש לראות כיצד ניתו להאריך את שנותיהם. בישראל אחוז הקשישים הוא בין הגבוהים בעולם - גיל התמותה הממוצע לגברים הוא 82 ולנשים 84 - יש לשמור עליהם".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, מסר כי "ידענו שהבשורה וההכרזה על הקורונה כ'מגפה עולמית' - תגיע. הראשון שזיהה זאת היה שר הבריאות כשסגר את השמיים מסין". עוד הוסיף כי "הצעדים הקודמים היו קשים, והבאים יהיו יותר מורכבים ויצריכו התנהגות שונה בציבור".

החלטות מוסדות החינוך וההשכלה הגבוהה

משרד החינוך הודיע כי מחר, בתום חופשת הפורים, הלימודים יתחדשו כסדרם: "על רקע התפשטות נגיף הקורונה, משרד החינוך עומד בקשר רציף ושוטף עם משרד הבריאות והמל"ל. בהתאם להתפתחויות הוא ימשיך להוציא לבתי הספר, לגני הילדים לתלמידים ולהורים עדכונים והודעות מסודרות אודות התנהלות מערכת החינוך".

למרות הודעה זו על החזרה לשגרה בבתי הספר, משרד החינוך שיגר מכתב למפקחים ולמנהלים, לפיו "הלמידה בכל הכיתות תתקיים כבשגרה, כולל יציאה להפסקות ולפעילויות חינוכיות בחצרות, אולם חל איסור לקיים אירועים רבי משתתפים במוסדות החינוך, דוגמת תחרויות ספורט בהשתתפות קהל, הצגות, כנסים או מופעים".

בהערכת מצב שקיימה הנהלת אוניברסיטת אריאל בעקבות ההנחיות החדשות של משרד הבריאות, הוחלט כי פתיחת סמסטר ב' תידחה ליום ראשון 15 במארס, הנהלת האוניברסיטה תקיים הערכות מצב בהתאם להתפתחויות ותעדכן את סגל ההוראה והסטודנטים לגבי שימוש במערכת הלמידה מרחוק.

לעומת אוניברסיטת אריאל, אוניברסיטת בר-אילן הודיעה כי "מחר הלימודים יתנהלו כסדרם. האוניברסיטה פועלת לאיתור פתרונות, דוגמת פיצול כיתות, שיאפשרו לימודים גם בקורסים שרשומים אליהם יותר מ-100 סטודנטים. משרד הבריאות מסר כי הוא ידון עם המועצה להשכלה גבוהה על פתיחת שנת הלימודים באופן שיתקיים באמצעות למידה מרחוק ולא בלמידה פרונטלית.

בתוך כך, משחק הכדורסל של מכבי ת"א נגד בסקוניה במסגרת משחקי היורוליג, יתקיים מחר ללא קהל. ממנהלת הליגות לכדורגל נמסר: "לאור המשך ההחמרה של התפרצות נגיף הקורונה וההנחיות החדשות שהתקבלו ממשרד הבריאות, הוחלט כי עד להודעה חדשה משחקי הכדורגל בליגות המקצועניות ייערכו ללא נוכחות קהל". לגבי אירועי ספורט הנחה משרד הבריאות כי "אירועי ספורט יתקיימו ללא קהל. אם שחקנים או שופטים מחו"ל אמורים להשתתף במשחק, יש לפעול בהתאם להוראות משרד הבריאות הייעודיות לתחום הספורט".

מוקדם יותר הערב, המליץ משרד הבריאות להגביל אירועים והתכנסויות, וכן לסגור את בתי הקולנוע, ולבטל הופעות מוזיקליות ואת הלימודים במוסדות ההשכלה הגבוהה. עד כה נדבקו בנגיף 82 ישראלים.+

חברת התעופה "ישראייר" הודיעה כי תפעיל בקו לאילת מטוסי ATR 72 אשר יכולים להטיס עד 72 נוסעים: "ישראייר תתאים את לוח הטיסות הפנים ארציות לביקושים אך בכל מקרה תעשה מאמצים לשמר את הנתיב החיוני שמשרת ומחבר את תושבי אילת למרכז".

מרשת בתי הקולנוע "סינמה סיטי" נמסר כי "על רקע הנחיות משרד הבריאות המעודכנות, נגביל את הקרנות הסרטים באולמות לכמות של עד 100 צופים באולם. כמו כן, נתאים את מועדי ההקרנה במרווחים אשר ימנעו מצב של התקהלות בחללים הציבוריים, נקצה את מקומות הישיבה באולם בצורה מרווחת יותר ונציע נוזל לחיטוי הידיים בכניסות וביציאות מהאולמות".

נמל התעופה בן גוריון
נמל התעופה בן גוריון | צילום: חדשות 13

מטה המאבק של עולם התרבות האירועים והמופעים הגיב להנחיות החדשות ואמר כי "במצב הנוכחי התעשייה כולה תקרוס תוך שבועות בודדים- ממשלת ישראל חייבת להכריז על תכנית חירום רחבה הכוללת מענקי הישרדות במטרה להצלת מאות אלפים שצפויים להיפגע באופן מידי".

עוד הוסיפו: "ההנחיות החדשות של משרד הבריאות הן המסמר האחרון בארונו של עולם התרבות והאירועים הישראלי. אם עד כה עוד קיווינו להתאוששות, כעת ברור לכל עד כמה אנו זקוקים לסיוע ממשלתי וליצירת רשת בטחון כלכלית לתעשייה כולה. אנו מודאגים היום באשר לעתידם של אלפי עסקים קטנים ובינוניים ולפרנסתן של מאות אלפי משפחות עובדים בתחום, שלא ברור מה יעלה בגורלן בחודשים הקרובים".

ראש הממשלה בינימין נתניהו בנוגע לנגיף הקורונה
ראש הממשלה בינימין נתניהו בנוגע לנגיף הקורונה | צילום: חדשות 13

במקביל, ברקע העלייה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה ברחבי העולם, שעומד על יותר מ-118 אלף בני אדם ברחבי העולם, הכריז הערב ארגון הבריאות העולמי על מגפה עולמית. אזורי ההדבקה של הנגיף חוצי עולם וחולשים על 114 מדינות, והוא גרם למותם של יותר מ-4,200 בני אדם כתוצאה מסיבוכים רפואיים שחולל.

יו"ר הארגון, טדרוס אדהנום גברהיסוס, מסר כי "כל המדינות עדיין יכולות לשנות את נתיב ההתפשטות של הנגיף, ולבלום את הפצתו". עוד הוסיף כי אין הנחיות עולמיות בנוגע לסגירת בתי וספר וכי "כל מדינה תחליט בעצמה אם להשבית את מוסדות הלימוד".

התפשטות נגיף הקורונה באיטליה
התפשטות נגיף הקורונה באיטליה | צילום: רויטרס

בתוך כך, שב"ס נערך לתרחיש שבו יתגלו נשאי קורונה בקרב אסירים וכלואים, והודיע היום כי מתקן הכליאה "סהרונים" שבגבול מצרים יפונה - לצורך הכשרתו לבידוד אסירים שנחשפו לנגיף או נדבקו בו.

הכלואים בסהרונים יועברו למתקני כליאה אחרים בארץ. בשב"ס הבהירו כי עד כה לא נמצאו אסירים הזקוקים לבידוד, והוסיפו: "יש להסתמך רק על הודעות והנחיות רשמיות לציבור ולהימנע מהפצת 'פייק ניוז'". בד בבד, בממשלה שוקלים לבודד חולי קורונה קלים בבתי מלון ברחבי הארץ.