המתווה המסתמן: עוצר לילי ב-40 ערים אדומות, בתיה"ס יושבתו

לאחר הלחץ שהפעילו החרדים, נתניהו, משרד הבריאות והחרדים סיכמו כי העוצר לא יוטל רק על ערים חרדיות וערביות. לפי המתווה המתגבש, העסקים יפעלו עד 7 בערב, ואז - עד 5 בבוקר תיאסר התנועה

זמן צפייה: 09:53

מגפת הקורונה: ראש הממשלה בנימין נתניהו, משרד הבריאות והשרים החרדים הגיעו הערב (ראשון) להבנות בדבר הסגר הצפוי בערים האדומות החל ממחר. כך, לפי המתווה המסתמן, העוצר יוכרז על 40 ערים אדומות - ולא רק על ערים חרדיות וערביות. החל ממחר בשעה 7 בערב העסקים ייסגרו, ואז - עד השעה 5 בבוקר, לא תותר תנועה בערים אלו. כמו כן, מערכת החינוך תושבת.

מוקדם יותר הערב נדחתה ועדת השרים שהייתה אמורה להתכנס היום אחר הצהריים ולאשר הטלת סגר. חברי הוועדה עודכנו כי רק לאחר שתתקבל הצעה מגובשת יותר בעניין הסגרים, הוועדה תתכנס ותדון עד לקבלת החלטה בנושא. בתוך כך, ועדת החוץ והביטחון אישרה את הארכת איכוני השב"כ בעשרה ימים נוספים. במקביל, שר הביטחון בני גנץ צפוי לבקר הערב בבני ברק.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גמזו בכנסת: "שואפים לרדת למאות נדבקים ביממה עד החורף"

ראשי ערים חרדיות במכתב חריף לנתניהו: "רואים בך האשם היחידי"

ניסיון פיגוע באריאל: מחבל ניסה לדקור חיילים; אין נפגעים

שוטרים אוכפים את הסגר בדיר אל-אסד ובענה | צילום: דוברות המשטרה

דחיית הוועדה נעשתה בצל הלחץ אותו מפעילים החרדים מזה כמה ימים, שמתעקשים שאין סיבה להטיל סגר על ערים חרדיות. מוקדם יותר היום, נתניהו זימן את השרים אריה דרעי ויעקב ליצמן, ודן עמם באפשרות לביטול הסגר המקומי אותו יזם פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו. בפגישה, אמרו השרים לראש הממשלה כי סגרים מוחלטים אינם מוצדקים, וכי לפי המומחים - סגרים לא יורידו את התחלואה בערים אלו.

גמזו, כידוע, סבור כי אין ברירה אלא להטיל סגרים נקודתיים ביישובים ערביים וחרדיים על מנת לצמצם את מימדי ההדבקה - ובעיקר כדי למנוע ממנה להתפשט ליישובים ירוקים, כתומים וצהובים. אלא, שכאמור, השרים החרדים מפעילים לחץ פוליטי כבד לאורך היממות האחרונות נגד מה שהם מכנים "הכתמת מגזר שלם".

כעת, בפני נתניהו עומדות שתי אופציות: הראשונה היא לבטל את הרעיון של הסגר ולעבור למגבלות מסוג אחר - אבל אז החשש הוא שלא יינתן מענה מספיק לאותם יישובים שסובלים מהתפרצות עודפת של תחלואה. האפשרות השנייה היא להקדים את הסגר - שמימלא מתוכנן לתקופת החגים בכל הארץ, ואז לא יווצר מצב של שונות בין המגזר הכללי למגזר החרדי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, ראשי ערים חרדיות שלחו מכתב חריף מאוד לנתניהו והאשימו אותו בטיפול כושל במגפה במגזר החרדי ובדמוניזציה לציבור. על המכתב חתומים ראשי עיריות בני ברק, ביתר עילית, אלעד ועמנואל.

"המגזר החרדי מאופיין בסביבת מגורים צפופה ומאפיינים דמוגרפים מורכבים וסבוכים. אנו, ראשי הרשויות החרדיות עומדים בראש המערכה ומובילים בזירת המלחמה את המאבק הסיזיפי בנגיף", כתבו הארבעה. "כמי שנהל את המשבר הזה, מעולם לא טרחת לשמוע את קולנו, להבין את המצוקות ולנסות לקדם יוזמות ממשיות לשיטוח עקומת התחלואה, אזנך לא הייתה קשובה אלינו ולא טרחת לשאול, להבין וללמוד מה מאפיין חתך ניכר באוכלוסייה בישראל".

התפרצות הקורונה בבני ברק
קורונה בבני ברק | צילום: רויטרס

"למרבה הצער לא שלחת אתה אי מי מטעמך לשמוע באופן ישיר את מתודות העבודה שלנו", תקפו ראשי הערים. "במקום זה בחרת להשתמש באנשי קש דוגמת פרויקטורים וכדו', בעוד אתה האיש שמכריע גורלות. הקול הוא קולך, ההכרעות הן שלך כמי שמוביל, מנחה ומכריע".

"פעם אחר פעם הטלת סגר ועוד סגר על הערים החרדיות. הם מעולם לא הניבו שינוי של ממש", טענו ראשי הרשויות. "בהחלטות אותן קיבלת אתה בקולך מעל ראשנו הפכת את הציבור החרדי לשק החבטות והריצוי של תושבי המדינה. הורדת הלחץ התקשורתי והפנייתו לציבורים המוחלשים ביותר במבט מאשים ואפס חמלה, זו דרך שלא נוכל לקבלה עוד בשוויון נפש - אנו מודיעים כי נפסיק את שיתוף הפעולה עם הרשויות השונות בכל הנוגע לסגר".

פרופ' גמזו, פרופ' גרוטו
פרופ' גמזו, פרופ' גרוטו | צילום: ערוץ הכנסת