בצל השאיפה לשוב לשגרה בארה"ב: עימות בין טראמפ למושלי המדינות

הנשיא מעוניין להשיב את הפעילות הכלכלית מהר ככל הניתן, ובכך גורר גל ביקורת: "אם יורה לי לפתוח מחדש בדרך שתסכן את תושבי מדינתי, לא אעשה זאת" • לראשונה - מדינה באירופה מקלה על ההגבלות

זמן צפייה: 06:07

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ רוצה לפתוח את ארה"ב בחזרה כבר באחד במאי - ואם אפשר, עוד קודם לכן. לשם כך הוא פתח במערכה סביב הסוגיה למי יש את הסמכות להורות על פתיחה מחדש: לו, או למושלי המדינות.

טראמפ טוען כי הסמכות היא שלו, למרות שמהחוקה האמריקנית עולה כי היא נתונה למושלים. "אין לנו המלך טראמפ, יש לנו הנשיא טראמפ", הצהיר מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו. "אם הוא יורה לי לפתוח מחדש בדרך שתסכן את בריאותם של תושבי מדינתי, לא אעשה זאת".

בשני החופים שבארה"ב מתארגנים עכשיו מושלים לקואליציות שתכליתן פעולה מתואמת בפתיחת האזורים שלהם מחדש. "הוא השאיר לכל מדינה את אחריות על הסגירה, ועכשיו כל מדינה מחליטה בעצמה, בלי שום הנחיות", אמר קואומו.

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בתוך כך, צמד המילים "אסטרטגיית יציאה", שמתאר חזרה מדורגת ומאופקת לשגרה, הפך היום באוסטריה למציאות - כשלראשונה מדינה באירופה התחילה לממש את ההקלות על ההגבלות שהוטלו על התושבים, ואישרה לפתוח חלק מהעסקים - פועל יוצא של מספרי הנדבקים והמתים ההולכים ויורדים.

לא מדובר כמובן על חזרה לשגרה שלפני הקורונה. מקומות הבילוי יישארו בשלב הזה סגורים, מספרות ובתי מלון ייפתחו רק במהלך חודש מאי, אבל גם חנויות שלא הוגדרו עד כה עסקים חיוניים, יוכלו להיפתח. כל זה תחת מגבלות נוקשות הכוללות ריחוק חברתי וחובת חבישת מסכות.

מסכה על רקע מגדל אייפל שבפריז
מסיכה על רקע מגדל אייפל שבפריז | צילום: רויטרס

דנמרק תפתח החל ממחר כמה ממוסדות החינוך, ספרד החלה כבר אתמול לאפשר לעובדי ענפי העיצוב והבנייה להגיע לעבודה, ואיטליה תאפשר לפתוח מספר מצומצם של עסקים כמו חנויות ספרים ובגדי ילדים.

מי שלא מצטרפת בשלב הזה למדינות שמתחילות לשוב בהדרגה לשגרה היא צרפת. אמש נשא הנשיא עמנואל מקרון נאום לאומה שבו קיבל, בין היתר, אחריות לצעדים המאוחרים יחסית שאותם נקטה צרפת, האריך את ההסגר עד 11 במאי, אבל גם ניסה לתת תקווה לאזרחים.

בארגון הבריאות העולמי מביעים בימים האחרונים חשש כי פתיחה מוקדמת מדי של עסקים תביא להתפרצות מחודשת של הנגיף ושאולי הנזק שייגרם מהצעדים הללו יהיה גדול יותר מהתועלת.