הסיבה לזינוק בחולי הקורונה הקשים: שינוי בהגדרות של בתיה"ח

לאחרונה נרשמה קפיצה במספר החולים שמצבם מוגדר קשה. כעת מתברר כי לא חלה הידרדרות במצבם של עשרות, אלא שבתי החולים הורידו את הרף לפיו הוגדר חולה קשה, מה שגרם לעלייה מלאכותית במספרים

זמן צפייה: 02:44

מגפת הקורונה: בימים האחרונים חלה קפיצה משמעותית במניין חולי הקורונה בישראל שמצבם מוגדר קשה, אולם היום (שלישי) מתברר כי הסיבה לכך היא, ככל הנראה, משום שבתי החולים שינו לאחרונה את הקריטריונים לפיהם יש לקבוע מה מצבו של כל חולה.

השינוי בקריטריונים, שהותאם לאלה שבארגון הבריאות העולמי ואף הוביל לוויכוח בין הרופאים, לא הוסבר לציבור - שמצידו מבחין בקפיצה דרמטית במספר החולים הקשים. לשם השוואה, הבוקר עדכן משרד הבריאות כי בישראל יש 89 חולי קורונה שמצבם קשה - אולם לפני שבועיים המספר עמד על 40, וכעבור שבוע עלה ל-58 חולים קשים בלבד.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חשד לרצח כפול בשרון: אב ובנו נורו למוות – קרוב משפחתם נעצר

בשיא המשבר: פרופ' סיגל סדצקי התפטרה מתפקידה במשרד הבריאות

מירי רגב השתתפה בטקס בניגוד להנחיות: "צריכים להצטמצם"

גרף חולי קורונה קשים
גרף חולי קורונה קשים | צילום: חדשות 13

ההחלטה הגיעה בעקבות דרישתה של פרופסור גליה רהב מבית החולים שיבא, שהתעקשה להגדיר "מצב קשה" גם מי שהסטורציה שלו נמוכה מ-94 - אפילו אם הרופאים המטפלים סבורים שמצבו של החולה טוב.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לפרסום: "מספר החולים הקשים עומד על 86 ונמצא במגמת עלייה. זו עובדה קיימת. ביחס לטענה שארגון הבריאות העולמי שינה את ההגדרה לגבי מיהו חולה קשה.
נושא ההגדרות העדכניות נדון בצט"ם - צוות טיפול במגפות וטרם הסתיים הדיון. בשלב זה אין כל שינוי בהגדרות ובאופן דיווח בתי החולים. לגופו של עניין , מדובר בעליה בחולים קשים הזקוקים לטיפול נמרץ".

כזכור, בשבוע שעבר אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין כי "יש עלייה מאוד מדאיגה במספר החולים החדשים", וסיפר כי "במהלך כל חודש יוני קיבלו בכל בתי החולים 103 חולים קשים. ביום וחצי של חודש יולי קיבלנו כבר עשרה חולים קשים". אדלשטיין לא ציין במהלך מסיבת העיתונאים שהסיבה היא השינוי בדרך שבה מוגדרים חולים קשים.

פרופסור גליה להב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא תל השומר
פרופסור גליה להב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא תל השומר | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, כאמור, משרד הבריאות עדכן כי אתמול אובחנו 1,057 נדבקים חדשים בקורונה, וכעת מניין החולים הפעילים עומד על 12,717, מתוכם 89 במצב קשה, בהם 35 מונשמים ו-85 במצב בינוני. כמו כן, מספר מקרי המוות מסיבוכי הנגיף עלה ועומד על 338. עד כה החלימו 18,131 ישראלים. נוסף על כך, אתמול בוצעו יותר מ-23 אלף בדיקות, כאשר שיעור הבדיקות החיוביות עומד על יותר מ-4%.

על פי נתוני המשרד, מספר החולים המאומתים הגבוה ביותר הוא בירושלים, שם נמצאים 5,682, לאחר מכן בני ברק עם 4,007 ואז תל אביב שבה אובחנו 1,913 חולים פעילים. מעבר לכך, למרות הסגר החלקי שחל באשדוד יש בעיר 1,070 חולים פעילים והיא נמצאת במקום הרביעי בארץ מבחינת מניין החולים הפעילים.

רישום תוצאות בדיקת קורונה
רישום תוצאות בדיקת קורונה | צילום: Shutterstock

מעט מאוחר יותר, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופסור סיגל סדצקי, התפטרה מתפקידה. בפוסט שכתבה בפייסבוק סיפרה סדצקי כי היא הודיעה על פרישתה מהתפקיד אתמול, ואף מתחה ביקורת על התנהלות המשרד: "הטיפול במגפה איבד כיוון - המצאת הגלגל מחדש לא צלחה. הגעתי למסקנה שבתנאים החדשים שנוצרו ובהם דעתי המקצועית לא מתקבלת - אין ביכולתי עוד לסייע להתמודדות אפקטיבית לבלימת התפשטות הנגיף".

עוד כתבה סדצקי כי "יחד עם שותפים רבים טובים ומסורים נלחמתי בחזית העשייה במטרה לשטח את עקומת התחלואה לתגבר את כוחות העוסקים במלאכה, להכין מערך התמודדות מקצועי ויעיל ולתמוך בכל החלטה שהתקבלה. גם כשהסכמתי עם ההחלטות וגם כשפחות, נרתמתי למשימות שגבו מחיר כבד (אישי, נפשי וגם בריאותי ופיזי). למרות כל אלה, המשכתי למלא בנחישות ובמסירות את תפקידי".