השרים החליטו: להיערך ל-2,000 מונשמים מקורונה ו-2,000 נוספים

קבינט הקורונה קבע כי על משרד הבריאות להתכונן לאפשרות של אלפי מונשמים בחורף. הקנס על אי-עטיית מסכה יעלה ל-500 שקלים, והנושא יועבר לחקיקה בכנסת

זמן צפייה: 02:39

מגפת הקורונה: קבינט הקורונה החליט היום (שני) כי יש להתכונן לתרחיש שבו אלפי בני אדם ייאלצו להתחבר למכונות הנשמה - בהם כ-2,000 שנדבקו בנגיף הקורונה ועוד כ-2,000 נוספים שיחוברו למכונות בשל מחלות אחרות. ההחלטה באה בעקבות תרחיש שהציגו משרדי הבריאות, האוצר והביטחון, לפיו בחורף הקרוב יווצר מצב שבו מגפת הקורונה תמשיך להתפרץ במקביל לשפעת ולמחלות חורף אחרות.

כמו כן, החליטו השרים על הגברת האכיפה, כאשר הקנסות על מסכות יעלו מ-200 שקלים ל-500, ויקוצר פרק הזמן לתשלום. הנושא יועבר לחקיקה בכנסת. כמו כן, הוחלט כי עיריות יוכלו לסגור בתי עסק שיפרו את ההנחיות. הכסף מהקנסות יגיע לרשויות המקומיות, וכי תוקם מנהלת אכיפה ארצית במשרד הבט״פ שתפקידיה יהיו הכוונה, הנחייה, תיאום ותכלול כל רשויות האכיפה.

עוד נקבע על בדיקה לאלתר של רשימת היישובים הדורשים הכרזה על אזורים מוגבלים, והמשך בדיקום ומגיון במרכזים לקשישים. תיבחן חזרה לעבודה בקפסולות עם נציב שירות המדינה של חזרה לעבודה בקפסולות, אושרה פעילות בתי הספר של החופש הגדול והקייטנות הפרטיות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

אלופת ישראל לשעבר מואשמת בסרסרות: "העסיקה נשים במשך 13 שעות"

נתניהו בקבינט הקורונה: נשקול להגביל התקהלויות – אם נזדקק לכך

המלצרית שטוענת שבכיר לשעבר בפוליטיקה הטריד אותה – התלוננה

מכונת הנשמה
מכונת הנשמה | צילום: חדשות 13

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך הישיבה כי "יש לעשות את כל פעולות המניעה הנדרשות כדי שלא להגיע למצב כזה". עוד ציין כי "אנחנו עומדים בפני עלייה שיטתית בתחלואה".

גורמים המשתתפים בישיבה אמרו כי ראש השב"כ נדב ארגמן הזהיר מפני חידוש השימוש באמצעי השב"כ לאיתור חולי קורונה, ואמר כי הוא יביא לחשיפת היכולות של הכלי הטכנולוגי בו נעשה שימוש. עוד ציינו הגורמים כי השרים עמיר פרץ, יזהר שי ואבי ניסנקורן התנגדו לחידוש השימוש באמצעי השב"כ בעיתוי הנוכחי, וציינו כי התחלואה לא הגיעה לנקודת קיצון שמחייבת זאת.

בישיבה הוחלט שלא לחזור ולהפעיל את אמצעי השב"כ לאיתור חולי קורונה בשלב זה, אלא להעביר את הדיון בנושא למליאת הממשלה ביום ראשון ולא לקדם את החוק לכנסת עד אז. שר שהשתתף בישיבה אמר שעד יום ראשון ייבחן המשך העלייה בהיקף התחלואה.

הם ציינו עוד כי קידום החקיקה תחייב חשיפה של הכלי הטכנולוגי של השב"כ. נתניהו מצידו הביע תמיכה בחידוש השימוש באמצעי השב"כ ואמר כי אינו סבור שהדבר יביא לחשיפת היכולת הטכנולוגית. השר לביטחון פנים אמיר אוחנה אמר שהוא חושש גם כן מחשיפת היכולת הטכנולוגית, אך ציין כי הוא יתמוך בחידוש השימוש באמצעי השב"כ לאיתור חולי קורונה "בבוא העת".

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

טרם קבלת ההחלטה על תרחיש הייחוס שאליו יש להיערך, הוצגו כמה תרחישי ייחוס על ידי המשרדים השונים. משרד האוצר הציג תרחיש לפיו יש להיערך ל1,600-עד 1,800 מונשמים כתוצאה מקורונה, משרד הביטחון הציג תרחיש לפיו על מערכת הבריאות להיערך ל-2,500 מונשמים מקורונה. משרד הבריאות הציג תרחיש לפיו יש להיערך ל-3,000 מונשמים מקורונה ועוד 2,000 מונשמים ממחלות אחרות כולל שפעת.

לצד התחזית של משרד הבריאות, גם שר העבודה והרווחה איציק שמולי הציג את התחזית הכלכלית שלו, וגילה כי מאז ה-19 באפריל - יותר מ-380 אלף ישראלים שקיבלו דמי אבטלה חזרו לעבודה, אולם מנגד - ישנם עוד כ-140 אלף מבקשי דמי אבטלה חדשים שנרשמו בלשכה מאז אותו תאריך. "יש מאות אלפי ישראלים שמסיימים בימים אלה את הזכאות שלהם לקבלת דמי אבטלה לפי החוק ואין להם מענה", הזהיר שמולי, "לא כולם יהיו זכאים להבטחת הכנסה".

לדבריו, כ-300 אלף ישראלים יהפכו לעניים חדשים עד אוגוסט. "מדובר בכחצי מיליון ישראלים שאין להם רשת ביטחון, 70% מהם צעירים עד גיל 27. האתגר הראשון הוא להבטיח את הקיום שלהם כדי שישאירו את הראש מעל המים". שמולי הוסיף כי לא מעט מהישראלים הינם בעלי משפחות, וכי "ההצעה של האוצר לא מספקת".

מבחנה עם דם של נבדק קורונה
מבחנה עם דם של נבדק קורונה | צילום: Shutterstock

עוד לפני שהתקבלה ההחלטה, אמר נתניהו בפתח ישיבת הקבינט כי "אנחנו עומדים בפני עלייה שיטתית בתחלואה. אנחנו רואים את זה לא רק כאן, אלא רואים את זה לצערי, גם ברחבי העולם. מדינות שונות כבר נדרשות לכך - גם אנחנו בישראל".

דרכי הפעולה האפשריות שיעלו לסדר היום בקבינט, כך לפי נתניהו, הן "הגברה דרמטית של האכיפה - וזה כולל גם את הגדלת הקנסות, מינהלת אכיפה ריכוזית תחת המשרד לביטחון פנים, ורתימת כל הכוחות וכוחות נוספים למשימת הפיקוח והאכיפה".

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

בתוך כך, מוקדם יותר היום משרד הבריאות עדכן כי עלה ל-20,869 מניין הנדבקים בנגיף הקורונה בישראל - מתוכם 4,848 הינם חולים פעילים. במהלך הלילה עלה ל-307 מספר המתים מהנגיף, וכן נרשמה קפיצה במספר החולים הקשים - כך שכעת, 46 מהנדבקים במצב קשה, כאשר 29 מהם מחוברים למכונות הנשמה.