דו"ח המבקר: הסגר השני – תוצאה של אי-כינוס הממשלה והקבינט

דיונים בפורומים בראשות נתניהו במקום בממשלה, סחבת של חודשים באישור בידוד במלוניות והפעלת מערך החקירות האפידימיולוגיות. עיקרי דו"ח מבקר המדינה על התנהלות ממשלת נתניהו במשבר הקורונה

זמן צפייה: 02:17

משבר הקורונה הביא עמו לא מעט בעיות שהתגלו בהתנהלות ממשלת ישראל. מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מגולל את אותן בעיות בדו"ח שמתפרסם בצהריים (שלישי) וממנו עולה כי הממשלה הקודמת בראשות בנימין נתניהו נמנעה מקיום דיונים בממשלה על החלטות קריטיות ועד שהתקיימו כבר דיונים כאלה, הן התקיימו בשלב מאוחר מאוד. כמו כן, מבהיר המבקר כי העובדה שלא התקיים דיון בנוגע לצמצום התחלואה לפי המלצות המועצה לביטחון לאומי הובילה לכך שמודל הרמזור נפגע וכתוצאה ישראל הגיעה לסגר השני.

לשאר החלקים בדו"ח המבקר >>

דו"ח מבקר המדינה קובע: מודל החל"ת נחל כישלון

עיכוב ותקלות בהעברת דגימות: הכשלים הרפואיים במשבר הקורונה

מחסור במחשבים וחוסר מעקב: דו"ח המבקר בנושא הלמידה מרחוק

משבר הקורונה: אין מספיק מידע על אזרחים ותיקים שזקוקים לסיוע

אחד הפרקים בדו"ח המבקר לתהליכי קבלת ההחלטות בממשלה ובמימושן, מותח המבקר ביקורת על ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו וקובע כי ההחלטה על היערכות לעשרות אלפי מתים בגל הראשון, תוך שהמבקר מציין כי ההחלטה התבררה בדיעבד כשגויה, וכן הרכישה של אלפי מכונות הנשמה שהתבררה כמיותרת, התקבלו בפורומים שונים בראשות נתניהו וכלל לא נידונו בממשלה.

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

כמו כן מדגיש המבקר כי נתניהו קיבל תחזית מחמירה של משרד הבריאות לגל הראשון, אך לא הציג לממשלה תחזית של רשות החירום הלאומית (רח"ל) למספר חולים נמוך בהרבה שנאמד בכ-1,500. רק בחודש יוני, ארבעה חודשים לאחר החולה המאומת הראשון בישראל, קיימה הממשלה דיון על השפעת הקורונה בתחומי הכלכלה, החינוך והרווחה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שיא חדש מפרוץ המגפה: כ-11 אלף נדבקים אובחנו אתמול בקורונה

הרחבת התו הירוק, ומתווה לתפילה בכותל: כל התקנות שאישר הקבינט

אלפים ליוו את בראל למנוחות, האם תקפה: "בנט ביזיון"

המבקר אנגלמן כותב עוד בדו"ח כי רק בגל השני הוסמך קבינט הקורונה לקבל החלטות בשם הממשלה ועד אז נדרש אישור ממשלה לכל החלטה, דבר שהאט את ההתמודדות עם המשבר. המבקר גוער וכותב כי בין יולי לאוגוסט בשנה שעברה הקבינט כלל לא התכנס והממשלה לא דנה בהמלצות המל"ל לצמצום התחלואה – דבר שפגע באימוץ מודל הרמזור והוביל לסגר השני בספטמבר 2020 במהלך חגי תשרי.

אנגלמן מציין גם בדו"ח על כך שמינוי פרויקטור קורונה התעכב במשך 4 חודשים וכי המל"ל, שעליו הוטלו משימות שונות, אינו מנוסה בתפקוד כגוף ביצועי. כמו כן, אסטרטגיית היציאה שגובשה במל"ל מומשה מאפריל 2020 מבלי שהממשלה דנה או אישרה את האסטרטגיה עד חודש לאחר מכן. התוכנית גם לא יושמה.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-health-part-2007282000' autoplay='0' credit='' desc='גמזו בכניסה לתפקידו כפרויקטור הקורונה' poster='' kid='1_kdaa6s4k' duration='597']

ביקורת נוספת שמטיח המבקר נוגעת לכך שהממשלה נמנעה מאישור חובת בידוד במלוניות לשבים מחו"ל ועשתה זאת רק בדצמבר 2020, 9 חודשים מפרוץ המגפה בישראל. זאת על עף הסיכון בכניסת וריאנטים. אנגלמן מציין בדו"ח כי הבידוד הביתי שאומץ במקום המלוניות לא נמצא יעיל מבחינת הציות של הציבור ופעולות האכיפה. כמו כן, כותב המבקר אנגלמן כי מערך החקירות האפידמיולוגיות של צה"ל לקטיעת שרשראות ההדבקה החל רק לפעול גם בדצמבר, כאמור 9 חודשים מפרוץ המגפה בישראל, ורק חצי שנה לאחר שנתניהו הורה על הקמתו.

נתב''ג, חיסונים, בדיקות קורונה
הממשלה התעכבה באישור חובת בידוד למלוניות לחוזרים מחו''ל

אכיפה ברשויות: 4 דו"חות בלבד בדיר אל אסד בחמישה חודשים

בפרק זה טוען המבקר כי קבינט הקורונה התמקד בהגבלות על אזורים שלמים וברמה הארצית במקום בדיון פרטני על מצבן של ערים הנמצאים במוקד המגפה. אנגלמן כותב בדו"ח כי במקרה של ירושלים למשל, גם לאחר שזוהתה כמוקד תחלואה, משרד הבריאות לא פעל להגדיל את מספר הבדיקות בעיר. גם במקרה של בני ברק, ששיעור המאומתים בעיר גדל ביוני-יולי 2020, מספר הבדיקות בעיר החל לרדת.

המשטרה אוכפת את ההסגר בבני ברק
המשטרה אוכפת את ההסגר בבני ברק | צילום: דוברות המשטרה

בדו"ח ניתנת ביקורת כלפי משרד הבריאות שלא הביא לוועדה להכרזה על אזורים מוגבלים את כל היישובים שבהם נרשמה עלייה חריגה בתחלואה. כמו כן, הרשויות המקומיות ביקשו לבצע חקירות אפידמיולוגיות בעצמן עוד באפריל 2020, אך קיבלו סמכות לבצע אותן רק 4 חודשים מאוחר יותר.

המבקר מציין בדו"ח גם את הבעיות במתן הדו"חות לאכיפת תקנות הקורונה. אנגלמן כותב כי היקף הדו"חות שניתנו בירושלים ובבני ברק, לא תאמו את היקף התחלואה. למשל, בבני ברק חולקו פי 4.5 דו"חות מאשר בירושלים יחסית למספר התושבים. פקחי הרשויות הוסמכו לאכוף את חובת עטיית המסכה רק בחודש יולי 2020.

בבני ברק למשל, חולקו על ידי פקחי העירייה רק 92 דו"חות כאלה בחמישה חודשים – עד סוף שנת 2020. בדיר אל אסד למשל, חולקו 4 דו"חות בלבד. כמו כן מצוין כי אכיפת הבידודים ע"י המשטרה פחתה מאוד ברבעון האחרון של 2020.

תגובת הליכוד לדו"ח: "נקרא ונלמד את הדו"ח. במבחן התוצאה ראש הממשלה לשעבר נתניהו הוציא את ישראל ראשונה בעולם ממגפת הקורונה בזכות מיליוני החיסונים שהביא - מהר יותר והרבה יותר מכל מדינה אחרת. יותר מכך, ההצלחה הישראלית שימשה מודל לעולם כולו. בימים אלה רואים כיצד ההזמנה מראש של החיסון השלישי לישראל על ידי נתניהו הצילה פעם נוספת חיים רבים".