המומחים המליצו: חיסון רביעי לקבוצות סיכון וצוותי הרפואה

צוות המומחים לטיפול במגפות המליץ למשרד הבריאות על מתן מנת חיסון נוספת למבוגרים מעל לגיל 60, מדוכאי חיסון ועובדי מערכת הבריאות. כמו כן, בתום דיון שנארך שלוש שעות, אישר הקבינט כי יוחל תו סגול בקניונים ותו ירוק בחנויות. בנוסף, הוחלט על מתווה חינוך וחזרה ללימודים מרחוק במקרה של פחות מ-70 אחוזי התחסנות בערים אדומות

זמן צפייה: 04:41

צוות המומחים לטיפול במגפות המליץ הערב (שלישי) בהצבעה דרמטית על חיסון רביעי לקבוצות סיכון, בני 60 ומעלה ומדוכאי חיסון, ולעובדי בצוותי הרפואה בכל הגילאים, ארבעה חודשים לאחר מנת הדחף. ראש הממשלה, נפתלי בנט, בירך על החלטת הצוות לטיפול במגפות לחסן בחיסון הרביעי: "בשורה נפלאה, אל תבזבזו זמן - צאו להתחסן".

בהתאם להחלטת הצט"מ, הנחה בנט את שר הבריאות, ניצן הורוביץ, בכירי משרדו וראשי קופות החולים מכבי, לאומית, כללית ומאוחדת, להיערך למבצע נרחב לחיסון רביעי של כלל המבוגרים מעל גיל 60 והצוותים הרפואיים בישראל.

בקופות החולים הבהירו למשרד הבריאות שהם ערוכים לחסן כבר באופן מיידי. ההחלטה תועבר לשולחנו של נחמן אש שצפוי לאשר את המלצת המומחים ומבצע החיסון הרביעי ייפתח לכל המאוחר ביום ראשון, אם כי ייתכן שלפני.

חיסון קורונה
חיסון קורונה | צילום: רויטרס

בתום ישיבת ועדת השרים למאבק בנגיף הקורונה הערב הוחלט על הגבלות נוספות למניעת התפשטות הנגיף בארץ, בדגש על זן האומיקרון.⁩ בין ההחלטות - מתווה חינוך לרשויות האדומות והכתומות, תו סגול בקניונים ותו ירוק לכל חנות. הקבינט החליט שלא להצביע על מגבלת ההתקהלות בשלב זה.

לפי המתווה למערכת החינוך שאושר בקבינט, ברשויות האדומות והכתומות באופן מיידי כיתות ז'-י"ב בהן מעל 70% מחוסנים ילמדו בצורה פרונטלית רגילה. כיתות בהן שיעור ההתחסנות הוא מתחת ל70% תיערך למידה מקוונת או בשטח פתוח. בכיתות א'-ו' יפעלו בצמצום מגעים ו"מגן חינוך" - בדיקות שבועיות לנגיף. בעוד שלושה שבועות כיתות א'-ו' יעברו גם הן ללמידה פרונטלית רגילה בכיתות בהן יהיו 70% מחוסנים במנה ראשונה לפחות.

כמו כן, במהלך חודש ינואר, בדיקות האנטיגן למטרת תו ירוק לילדים, למעט מדוכאי חיסון, יחוייבו בתשלום. עוד אושר "תו ירוק זמני", שתקף לכניסה למקומות הדורשים תו ירוק למחוסנים במנה הראשונה למשך 30 יום מיום החיסון., אבל לא יפטור מבידוד את הנדרשים לכך.

בדיקת קורונה בישראל
בדיקת קורונה בישראל | צילום: רויטרס

הקניונים יפעלו על פי התו הסגול, לפי תפוסה של אדם אחד על כל 15 מ"ר. עוד יופעל תו ירוק בחנויות בגודל של מעל 100 מ"ר, כולל העובדים, גם בחנויות שבתוך מתחמי הקניות והקניונים. בנוסף המליץ משרד הבריאות על הגבלת התקהלות באירועים, של 100 איש במקום סגור ו-300 במקום פתוח - ותחת הגבלות תו ירוק, אך הצעה זו לא עלתה להצבעה בישיבה הנוכחית.

קורונה, משטרה, ישראל, קניון, שוטרים, תקנות, סגר, תו ירוק
שוטרים אוכפים את תקנות הקורונה בקניון | צילום: רויטרס

במהלך ישיבת הקבינט שנערכה הערב שרת הפנים איילת שקד נקטה בגישה תקיפה יותר ואמרה: "ההגבלות לא ייתנו דבר. מקדם ההדבקה כל כך גבוה, הכלי האפקטיבי הוא סגר. בינואר נצטרך להתמודד עם השאלה הזו".

שקד הוסיפה כי "שבעה ילדים נפטרו אתמול מאומיקרון בדרום אפריקה. שרון אלרואי פרייס אמרה ש-32 ילדים סך הכל נפטרו עד עכשיו. חייבים לפרסם את זה לציבור בכל הכוח שהורים יבינו".

פרופסור ערן סגל ממכון ויצמן הסביר לקבינט כי בשלב שבו מספר המאומתים החוזרים מחו"ל יהיה כ-10 אחוזים מכלל הנדבקים, לא יהיה טעם בהגבלות על נתב"ג. לפי ההערכות שהוצגו בקבינט בעוד כשבועיים שלושה, אלו יהיו הנתונים. שר התיירות יואל רזבוזוב ביקש שהצעתו של סגל, שנתב"ג ייפתח במידה ועשירית מהמאומתים יהיו חוזרים מחו"ל, תיושם וגם ראש בממשלה נפתלי בנט היה חיובי בנושא.

קורונה בנתב''ג
קורונה בנתב''ג | צילום: רויטרס

שר הביטחון בני גנץ אמר בקבינט: "מי שלא מחוסן שיישב בביתו ויצא רק לצרכים חיוניים", השר לביטחון פנים עמר בר לב: "בינואר ניהיה בסגר. זאת האמת". חברת הכנסת אורית פרקש הכהן עמדה על הרעיון של "תו ירוק זמני", שיהיה זמין ללא מחוסנים למשך 30 יום מקבלת מנת החיסון הראשנה ואמרה: "אני רוצה להדגיש בנושא התו הירוק הזמני שעלה כאן, זה לא יחול רק בחינוך, אני מבקשת ודוחפת שזה יחול בכל המקומות ל-30 יום".

פרקש הכהן הוסיפה כי "בעת הזו, שהמאמץ העיקרי הוא עידוד חיסונים, תו ירוק זמני זה כלי משמעותי. הוא פונה לאוכלסיית ילדים, הוא מייצר תמריץ מאוד משמעותי להורים לחסן את הורים. צריכים לפעול בדרכים יצירתיות וזו דרך יצירתית". בנט הסכים עם דבריה ואמר: "נקודה מאוד חשובה של אורית על התו הירוק הזמני, הוא יחול אקרוס דה בורד".

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס

קודם לכן בישיבת הקבינט הזהיר פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא כי "אנחנו לקראת נובי גוד וסילבסטר אלו מסיבות שאנחנו נשלם עליהן מחיר גדול". ראש הממשלה נפתלי בנט שאל את ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס מתי ניתן יהיה לאפשר מנה רביעית, והיא השיבה כי "יש דיון בצוות לטיפול במגיפות, מדובר בהחלטה כבדת משקל", עוד הוסיפה אלרעי-פרייס כי "אם רוצים לעצור את הוריאנט ולהחיל מגבלות צריך לעשות את זה עכשיו"

שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס לזן החדש המתפשט בארץ ואמר: "נוצר מצב חדש ביחס לקורונה. מה שאנחנו הולכים להציג מדבר על שתי עובדות - האומיקרון מדבק בצורה בלתי רגילה, והעובדה השניה היא שהאומיקרון מדביק גם בעלי חיסון שאיננו טרי".

פרופ' זרקא הציג נתונים, לפיהם 155 אלף ילדים בלבד התחסנו במנה הראשונה. ראש הממשלה שאל את ד"ר אלרעי פרייס למה המחקר של בית החולים שיבא על החיסון הרביעי לא התחיל מוקדם יותר והוסיף: "אנחנו מאבדים זמן".

שרון אלרעי פרייס ועדת החוקה חוקה זן קורונה כנסת הכנסת
אלרעי פרייס בדיון בוועדת החוקה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת