מעיין סגור: מדוע נמנעה כניסת מטיילים לגן לאומי בצפון בשבת?

חרף מיליונים שהשקיעה המדינה ב"עין יהודה", השטח נעול בסופי השבוע בשל טענת קיבוץ דתי סמוך כי קדושת השבת נפגעת - גם כשנכנסים רגלית. "זה הטבע שלי כמו שזה של כולם" • אנליסט

זמן צפייה: 07:14

מעיין "עין יהודה" שבעמק בית שאן נעול בסופי השבוע בגלל דרישת קיבוץ עין הנציב, הדתי, שנמצא לידו. שם, טוענים שקדושת השבת נפגעת, גם כשנכנסים רגלית בלי רכב. זאת, על אף שאזורי המגורים של היישוב מופרדים לחלוטין מהמעיין, שנמצא בכלל מחוץ לגבולותיו הרשמיים. בינתיים, המדינה, שהחליטה להשקיע מיליונים באתר, הסכימה שהוא יישאר סגור בפני המבקרים הזועמים. "זה הטבע שלי כמו שזה הטבע של כולם", אמרה אחת המטיילות שהגיעה למעיין באמצע השבוע.

אולי זה גוון הטורקיז הנדיר שצובע אותו בקיץ, אולי הקרבה לכביש הראשי ואולי הנופים היפים של העמק, המעיין שנמצא כ-12 דקות נסיעה מבית שאן, הופך בהדרגה לאחד האתרים הפופולריים יותר למטיילים בצפון.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

תיעוד: הנהג שפגע ברוכבים בשרון מתגאה בשיפורי הרכב – ונותן גז

מורה בהיריון לקתה בדום לב – תלמיד ומורה נוסף ביצעו בה החייאה

פרצת אבטחה בוואטסאפ: "לינק זדוני הביא לקריסת האפליקציה"

מעיין עין יהודה
מעיין עין יהודה | צילום: חדשות 13

דרישת הקיבוץ מגיעה למרות שהשטח או תיחזוקו לא מקוזזת מתקציב הקיבוץ. יתרה מזאת, המצב הפוך - ב-2015, אושרה סופית תכנית שמגדירה את האתר כ"גן לאומי" בשליטה ממשלתית של רשות הטבע והגנים – גוף ממלכתי שפותח כמעט את כל מתקניו גם בשבת.

לאחר מכן, הגיעה גם החלטה של מנהל מקרקעי ישראל להקצות מיליונים מכספי ציבור "לפיתוח של כניסה וחניה, גישה נוחה למעיין וכניסה בטיחותית למים". בכל ההחלטות האלה אין אפילו רמז לסגירה בסוף השבוע, ורק ביוני השנה מעדכנים שם כי התקבלה פנייה מצד רשות הטבע, לא לפתוח את הגן הלאומי בשבתות ובחגים בסיכום עם הקיבוץ. "בשבת אתה אמור להיות עם אשתך והמשפחה", הסבירה אחת מתושבות הקיבוץ.

מעיין עין יהודה שהכניסה נאסרה עליו בשבת
מעיין עין יהודה שהכניסה נאסרה עליו בשבת | צילום: חדשות 13

כעת חוששים המטיילים כי סגירת שמורת טבע, אחד הבילויים המובילים של השבת, בגלל הקרבה ליישוב דתי – עומדת לקבוע תקדים, שיהפוך כבר בקרוב לסטטוס קוו חדש באזורים נוספים בארץ. פעם זו מועצה שרוצה חוף ים פרטי לעצמה, ופעם יזם שמשתלט על שטח עם נוף בפסגת הר, מתברר ששטח ציבורי בישראל לא תמיד פתוח לכולנו באמת.

תגובת רשות הטבע והגנים: "לאורך השנים, המעיין הפך לנקודת רחצה וטבילה למבקרים רבים, ולכן החל תהליך של הכרזת האתר כגן לאומי, תוך השקעת משאבים ותקציבים רבים. הרשות התחייבה לכבד ולשמר את הכניסה למקום בכל ימות השבוע למעט בשבת, כפי שנהוג היום".

תגובת רשות מקרקעי ישראל: "המעיין יהיה נגיש שישה ימים בשבוע, באופן טוב וראוי יותר בהשוואה למצב הקודם. מכיוון שמדובר בקיבוץ דתי שהסכים לגרוע שטח מהמשבצת שלו, אך טבעי שהמעיין לא יפעל בשבת, תוך גרימת עוגמת נפש לחבריו. בשיקול מכלול האינטרסים הושגה הבנה מאוזנת, שהיא הכרח בל יגונה".