עוול למיליונים ותג מחיר של 1.5 מיליארד דולר לאסון: נזקי משבר האקלים ב-2021

דו"ח חדש שפורסם לקראת השנה החדשה חושף מציאות עגומה לפיה אסונות הטבע שהתרחשו בשנת 2021 וקשורים למשבר האקלים, הובילו למאות קורבנות אדם ולנזק שנעמד בעשרות מיליארדי דולרים. "למשבר השפעה מרחיקת לכת על האנושות"

תמונת לווין של הוריקן איידה
תמונת לווין של הוריקן איידה | צילום: רויטרס

דו"ח חדש שפורסם לקראת השנה האזרחית החדשה חושף מציאות לפיה אירועי טבע קיצוניים שהתרחשו במהלך השנה החולפת וקשורים למשבר האקלים הגלובלי הובילו למותם של מאות אנשים, פגעו בחייהם של מיליוני בני אדם מרחבי העולם וגרמו לנזקים שנעמדים בעשרות מיליארדי דולרים. ד"ר קאט קרמר, חוקרת אקלים שעזרה בכתיבת הדו"ח: "למשבר השפעה מרחיקת לכת על האנושות"

לפי ארגון Christian Aid, עלות של כל אסון גבוהה מ-1.5 מיליארד דולר, כאשר הנזק הכלכלי הגדול ביותר עד כה נגרם כתוצאה מהוריקן אידה שהיכה בחודש אוגוסט האחרון בארה"ב. לצד זאת, אירוע קיצוני דומה התרחש בהצפות הענק באירופה בחודש יולי. ההשפעות הגדולות ביותר של משבר האקלים נרשמו במדינות העניות ביותר בעולם, היכן שאירועי ההצפות הפכו מאות אלפי אנשים לחסרי בית ורכוש.

הצפות בחבל בוואריה בגרמניה
הצפות בחבל בוואריה בגרמניה | צילום: רויטרס

אחד מהחוקרים המובילים בארגון, ד"ר פרדריק אוטו, התייחס לגלי החום שהכו בעולם במהלך השנה החולפת ואמר כי "הם נעשים יותר קטלניים ותדירותם עולה". כמו כן, בהתייחס לסערות ולהוריקנים - ישנן ראיות כי הם קשורים להשפעות משבר האקלים.

כאמור, הוריקן איידה, שהוגדר על ידי חוקרי הארגון כ"אירוע מזג האוויר ההרסני והיקר ביותר של השנה", גרם לאלפי אנשים לעזוב את בתיהם במדינת לואיזיאנה בעודם נמלטים מההוריקן, שאף התפשט לערים אחרון כגון ניו יורק. 95 בני אדם איבדו את חייהם בהוריקן הקטלני, כאשר הנזק המוערך כתוצאה ממנו עומד על 65 מיליארד דולרים.

אסון הטבע השני בקטלניותו, לדברי הארגון, הם ההצפות הנרחבות בגרמניה, צרפת ובמדינות אירופה נוספות, במהלכן איבדו חייהם 240 בני אדם, כאשר הנזק שנגרם לתשתיות מוערך ב-43 מיליארד דולר.

נקודה מעניינת שעלתה במחקר היא שמרבית אסונות הטבע היקרים של השנה התרחשו במדינות המפותחות, זאת משום שבמדינות אלו האזרחים מבטחים את בתיהם ורכושם, דבר שמאפשר להם בעתיד לתבוע אותן. לפי נתונים של אחת מחברת הביטוח - 2021 הייתה השנה הרביעית ברציפות בה מחיר אסונות הטבע מסתכם ביותר מ-100 מיליארד דולר.

הצפות באוסטרליה
הצפות באוסטרליה | צילום: רויטרס

עוד צויין בדו"ח כי 800 אלף תושבי דרום סודן איבדו את בתיהם כתוצאה מהצפות במדינה ונשארו חסרי כל, כשבמקביל 200 אלף בני אדם נאלצו לברוח מציקלון "טאוקטאה" שפגע בהודו, סרי לנקה והאיים המלדיביים בחודש מאי השנה.

"למרות שהיה טוב לראות שב-COP26 עסקו בנזקים הגדולים של משבר האקלים והנזק שהוא גורם לבתי מגורים, מצד שני היה מאכזב להשאיר את המדינות העניות ללא סיוע כספי ואת תושביהם שאיבדו המון במסגרת משבר האקלים", אמר יועץ הארגון בבנגלדש. "הבאת כספי הסיוע אמורה להיות מטרת העל של שנת 2022".

קולוסק, גרינלנד, קרחון, משבר האקלים
קולוסק, גרינלנד, קרחון, משבר האקלים | צילום: רויטרס