תחקיר: כך "כללית" מונעת סבסוד של מכשירי שמיעה

הכסף שהמדינה מעבירה לקופ"ח לסבסוד מכשירי שמיעה של אזרחים מעל גיל 65, אבל במקרה של "כללית" המימון נשאר בקופה - ולא עובר למבוטחים שכל כך זקוקים לו. צפו בתחקיר המלא

בשנת 2011 הודיע משרד הבריאות שכל אזרח בן 65 ומעלה עם בעיות שמיעה יוכל לקבל סבסוד מהמדינה של 3,494 שקלים לכל מכשיר שמיעה - הודעה שיכולה לשנות את חייהם של לקויי שמיעה רבים שהיו זקוקים להנחה המשמעותית הזו - אלא שקופת חולים "כללית" לא מעבירה את מלוא הסכום למבוטחיה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

קופת חולים כללית, הקופה הגדולה במדינה, יצאה למכרז מול מספר ספקי מכשירי השמיעה - והסכימה להשתתף בעלות של עד אלף שקלים למכשיר, פחות משליש מהסכום שהיא מקבלת מהמדינה. אבל כנראה שגם הסכום הזה לא הספיק לקופה, ובסופו של דבר הסכימה הכללית להעביר רק 250 שקלים.

"זה גוף מאוד גדול ששולט על המון מבוטחים", סיפרה סוכנת שעבדה בעבר עם כללית. "הם קובעים מה שהם קובעים, ואו שאתה מקבל את זה - או שאתה בחוץ. מה שיוצא שהכללית שומרת אצלה את ה-3,555 שקלים שהיא מקבלת ממשרד הבריאות, מי ששומר את הכסף אצלו זאת הקופה. כששאלנו אותם למה (הם השיבו) כי יש להם גירעונות".

חשוב לציין שישנן רמות שונות של מכשירי שמיעה: בסיס, בינוני ומכשיר באיכות עילית. קופת החולים כללית אמנם מאפשרת ללקוחותיה לקבל מכשיר בסיס בחינם - אך אם תצטרכו מכשיר משוכלל יותר תהיו חייבים לשלם תמורתו תוספת. עובדת במכון למכירת מכשירי שמיעה שעובד עם כללית סיפרה למצלמה הנסתרת שלכללית יש "רק מכשירים בסיסיים, הכי פשוטים. גם לנו יש ללא השתתפות, אבל ביניים. הם נותנים את המכשירים הפשוטים כך שההשתתפות שלהם תהיה יותר נמוכה".

כך לדוגמה, מכשיר בקטגוריית ביניים עולה בכללית לא פחות מ-9,041 שקלים בזמן שבקופה המתחרה מכבי הוא יעלה 4,165 בלבד. מכשיר ביניים בכללית עולה 3,505 שקלים ובכמבי 684 בלבד.

מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: "לבחירתו ולהחלטתו של המטופל עומדים מכשירים ללא כל השתתפות עצמית או בתוספת נמוכה מאוד. כמו כן, אנו מציעים מכשירים פרימיום ללא השתתפות עצמית. מטפולינו מקבלים את מלוא זכאותם בסל הבריאות וטובתם עומדת בראש סדר עדיפויותינו. לגבי עלות המכשיר שהוצגה בפנייתכם אנו נבדוק הנושא מול הספק".