באיזו עיר בישראל תוחלת החיים הגבוהה ביותר - ואיפה הכי נמוכה?

מדוח הלמ"ס עולה כי מודיעין עילית עומדת בראש רשימת הערים שבהן חיים לאורך זמן רב, עם 87.6 שנים. ממוצע תוחלת החיים הישראלי - גיל 82.6. איפה שיעור התמותה מסרטן הגבוה ביותר?

מודיעין עילית היא העיר שבה נרשמה תוחלת החיים הגבוהה ביותר - כך עולה מנתוני הפרופיל הבריאותי חברתי של היישובים בישראל לשנים 2017-2013 שפרסמה היום (רביעי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. אחריה נמצאת הוד השרון, עם 86 שנים. הנמוכה ביותר נרשמה באום אל-פחם, בפער של 8.6 - ועומדת על 79 שנים.

עוד עולה כי שלוש מתוך ארבע הערים עם תוחלת החיים הנמוכה ביותר הן ערים ערביות או מעורבות, בהן כאמור אום אל-פחם, לוד ורמלה. כמו כן, נמצא בדוח כי ככל שהמדד החברתי-כלכלי של יישוב הוא גבוה יותר, כך סך התמותה ביישוב, התמותה ממחלות לב, תמותת תינוקות, הימצאות סוכרת ושיעור שחרורים מאשפוז נמוכים יותר.

לכתבות נוספות מתוך חדשות 13:

"זה יכול להיראות אחרת": תגובת התלמידים לתוצאות מבחן פיז"ה

מחקר: בעלי מבטאים מסוימים סובלים מאפליה בריאיונות עבודה

חברו הטוב של האדם: בעלי כלבים בסיכון נמוך למחלות לב חוזרות

זוג מבוגר
זוג מבוגר | צילום: GettyImages/אימאג'בנק

כמו כן, מסתמן כי תוחלת החיים של כלל האוכלוסייה בישראל בממוצע עמדה על 82.6 שנות חיים - 84.5 לנשים ו-80.6 לגברים. הפער בין אזור יהודה ושומרון, שבו תוחלת החיים עמדה על 84 לבין תל אביב, שבה עמדה תוחלת החיים על 81.1, עמד על כשלוש שנים.

שיעור תמותה

שיעור התמותה הארצי עמד בשנים שבהן עוסק הדוח על כ-5 לכל אלף תושבים בממוצע. במחוז חיפה היה שיעור התמותה הגבוה ביותר, אחריו הצפון, הדרום ואחרון היה אזור יהודה ושומרון עם 4 על כל אלף תושבים.

במחוז הצפון וחיפה, כמו גם באזור עמק יזרעאל ועכו, נרשמו שיעורים גבוהים יחסית של תמותה ממחלות לב. זאת, לעומת נתונים נמוכים באזור יהודה ושומרון. כמו כן, נמצאו שיעורים גבוהים של תמותה מסרטן באזור נפות גולן מחוז דרום ואשקלון. באזור ירושלים, יהודה ושומרון ותל אביב נמצאו אחוזים נמוכים של תמותה ממחלה זו.

במוות ממחלות זיהומיות, נרשמו הנתונים הגבוהים ביותר באזור באר שבע ואשקלון. לעומת זאת, באזור צפת, נפות הגולן ועמק יזרעאל תועדו נתונים נמוכים הרבה יותר. שיעורים גבוהים של תמותה מסוכרת ומחלות כלי דם במוח נרשמו במחוז הצפון. מנגד, באזור יהודה ושומרון וכן באזור רחובות נרשמו אחוזים נמוכים.

בדוח התייחסו לקשר בין המדד החברתי הכלכלי ושיעורי התמותה. "בבחינת הקשר בין המדד החברתי כלכלי לבין התמותה מסרטן והתמותה ממחלות לב נמצאו הבדלים. ככל שהיישוב ממוקם נמוך יותר במדד, כך רמת התמותה שלו ממחלות לב גבוהה יותר. ככל שהמדד החברתי-כלכלי גבוה יותר, כך התמותה מסרטן גבוהה יותר".

הממוצע הארצי של תמותת תינוקות, כפי שעולה מהדוח, עמד על כ-3 מתוך כל אלף לידות. שיעורים גבוהים נרשמו באזורי הדרום, הצפון וירושלים. במקום הראשון בתמותת תינוקות נמצאת באר שבע עם כ-7 על כל אלף לידות. "ככל שהמדד החברתי-כלכלי גבוה יותר, כך שיעור תמותת התינוקות נמוך יותר. הקשר חזק יותר ביישובים הערביים מאשר ביישובים היהודיים", נכתב בדוח.