הדיון בחיסון ילדים: "הסיכון לדלקת בשריר הלב – קטן יותר"

בכירי מערכת הבריאות דנים במתן חיסונים נגד קורונה לילדים, לצד נציגי פייזר. על חיסונים בקרב בני 15-12: "אחד מתוך 14 אלף בנים שהתחסנו - לקה בדלקת שריר הלב, ואצל נערות 1 ל-170 אלף"

ילדה עושה חיסון
ילדה עושה חיסון (אילוסטרציה) | צילום: Shutterstock

הדיון המצולם של הצוות לטיפול במגפות לצד נציגים מחברת פייזר בנושא חיסונים לילדים ובו יענו על שאלות מהציבור נערך בשעה זו (חמישי). הצוות לטיפול במגפות (הצט"מ) הוא צוות עצמאי המייעץ למשרד הבריאות ומורכב ממומחים שונים ממספר גופים וללא תמורה. היום יתקיים החלק הראשון והפתוח של הדיון ובהמלך הימים הקרובים יתקיים דיון נוסף ותיערך הצבעה לגבי המלצת הצט"מ.

השידור הישיר של הדיונים:

יו"ר הצוות לטיפול במגפות בעז לב אמר בפתח הדיון כי "אנו באים לדיון בנפש חפצה ובלב פתוח. גם אם דעותינו שונות - כולנו רוצים בטובת הילדים. כל אחד על פי דעותיו והפרשנות הניתנת לעובדות כפי שהן מצטברות. צר לכולנו על הידרדרות הדיון הציבורי לפסים של הסתה ואלימות מילולית ואנו מייחלים ומצפים שהדיונים יביאו ליתר הבנה וסובלנות - גם אם ההמלצה לא תהיה על פי השכנוע הפנימי המוקדם של כל אחד מאיתנו".

לאחר לב הציגה מומחית לחיסון מטעם פייזר נתונים שונים על החיסון ועל הניסויים שנערכו בו. ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס הציגה את הנתוני התחלואה בקרב ילדים בארץ, כולל את נתוני התופעות שלאחר הקורונה ותסמונת ה-PIMS שפוגעת בילדים שנדבקו והחלימו.

אתמול נפתח מבצע חיסוני הילדים מתחת לגיל 12 ברחבי ארצות הברית, לאחר שמנהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA וה-CDC, המרכזים האמריקנים לבקרת מחלות ומניעתן, אישרו והמליצו על חיסון ילדים בגילאי 11-5 בשבוע החולף.

לפי הנתונים שהוצגו למומחים האמריקנים, רמת הנוגדנים אצל הילדים שחוסנו הייתה דומה לזו שאצל מבוגרים שהתחסנו במינון גבוה יותר ונרשמה יכולת ניטרול טובה גם נגד וריאנט דלתא. תופעות הלוואי המקומיות היו דומות לאלו שנצפו אצל המבוגרים ותופעות הלוואי הסיסטמיות היו נמוכות משמעותית אצל בני 11-5 מאשר אצל בני 25-16. פייזר הודיעה כבר בחודש שעבר כי החיסון מגביר את התגובה החיסונית בגוף ומספק הגנה מפני הנגיף. הילדים קיבלו שליש מכמות החיסון הניתנת לבני 12 ומעלה.

בשבת האחרונה פורסם בחדשות 13 כי ישראל כבר הזמינה חיסונים מחברת התרופות כמיליון מנות, חיסון לכל ילד, ולפי ההערכה יהיה ניתן להתחיל במבצע החיסונים כבר בסוף חודש נובמבר. החיסונים הוזמנו למרות שעדיין לא אישרו במשרד הבריאות את מתן החיסונים לילדים בגילאים אלו. החיסון לילדים הוא שליש ממנת חיסון רגילה ולכן נדרשת הזמנה נפרדת.

חיסון נגד קורונה לבני נוער
חיסון נגד קורונה לבני נוער | צילום: חדשות 13

ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, אמרה במהלך הדיונים: "בנוגע לתופעות שהופיעו בעקבות החיסון - אנו בודקים אם קיים קשר לחיסון באופן פרטני. מהתפלגות התופעות שדווחו ע"י הצוותים הרפואיים – התופעות הכלליות, המקומיות והנוירולוגיות היו שכיחות יותר בסמוך למנה הראשונה. שיעור הדיווחים היה נמוך ממה שצפו בניסויים הקליניים, ואלו הן תופעות קלות שחולפות ואינן מצריכות מעקב או מביאות לפגיעה בשגרת החיים.

"שיעור התופעות המשמעותיות היה גדול יותר בסמוך למנה השנייה – מדובר ב-20 תופעות ל-700 אלף. אלו הן תופעות המביאות למצב מסכן חיים או למוות, מצב שמחייב אשפוז או הארכת אשפוז, מצב שמביא לנכות קבועה או ליצירת מום בעובר או לחילופין אירוע שמחייב טיפול רפואי דחוף. קיים מעקב ובדיקה בוועדה ייעודית שמונתה ע"י מנכ"ל משרד הבריאות, על מנת לזהות אם יש קשר בין התופעה עצמה ולחיסון. לא בכל תופעה שהגיעה לאחר החיסון, יש בהכרח קשר לחיסון.

"הנושא נבדק בקרב גילאי 12 ומעלה. נמצא מקרה אחד של תגובה אלרגית חריפה אשר הופיע שעה לאחר קבלת המנה השנייה, ובו סוכם ע"י הוועדה כי קיים קשר ישיר לקבלת החיסון. במקרה זה ניתן טיפול באדרנלין וסולמדרול, והמטופל החלים.

מעבדת המכון הביולוגי
מעבדת המכון הביולוגי | צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי

ד"ר אניס הרחיבה לגבי תופעות נוספות שניצפו, שאינן בהכרח קשורות לחיסון: "בתהליך בדיקה נמצאות עדיין ארבע תופעות נוספות שנצפו – תופעה אחת היא פירוק מוגבר של תאי שריר, שהופיע כעבור שעה מתום החיסון הראשון, והתבטא בכאב בגפיים וחולשה. מקרה נוסף שנמצא בבדיקה הוא התלקחות של הפרעה כלייתית, כאשר כבר היה ידוע על ההפרעה מזה כמה שנים, שהתגברה כיומיים לאחר המנה הראשונה. המנה השנייה של אותו מטופל ניתנה ללא דיווח על תופעות חריגות. מקרה נוסף היה של דלקת בשריר הלב, שהופיע שלושה שבועות אחרי קבלת המנה השנייה והתבטא בכאבים בחזה.

"מקרה זה נמצא בבדיקה, כמו גם מקרה של דלקת בעמוד השדרה, שהופיע שבוע אחרי קבלה המנה השנייה. יש לציין כי בארבעת המקרים, כל המטופלים שוחררו מהמיון, ולא אושפזו. בשני מקרים נוספים לא נמצא כל קשר לחיסון – ראייה מטושטשת ודלקת ריאות, שנתגלו אחרי קבלת החיסון. לגבי דלקת בשריר הלב – זו תופעה שמופיעה לרוב בזכרים צעירים, לרוב בעקבות נגיפים. עשינו ניטור פעיל ומדי שבוע אנו פונים לכל בתי החולים בארץ, ומבקשים דיווח על כל מקרה של דלקת בשריר הלב של ילדים שמאושפזים אצלם. אנו מבחינים בין מקרים בסמיכות לקבלת החיסון ולכאלו שלא קרו במועד הסמוך לכך.

"נכון למקרים בסמוך לקבלת החיסון - בגילאים 12-15, מתוך 700 אלף בקבוצת גיל זו, שחוסנו במנה ראשונה ושנייה, עד סוף אוקטובר נתגלו 13 מקרים של דלקת בשריר הלב. היה מקרה אחד שהופיע בנער כחמישה ימים לאחר החיסון. היו 12 מקרים שהופיעו בנערים במסיכות לקבלת המנה השנייה, תוך יום עד חמישה ימים מקבלת החיסון - כולם החלימו ושוחררו מהאשפוז. משך האשפוז היה בין יומיים לארבעה במקרים אלו, הדופק היה תקין והייתה ירידה גבולית בתפקוד של חדר שמאל שחזרה לתפקוד התקין - לכן המקרים היו קלים אצל כולם".

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

לסיכום, אמרה: "כשאנו מסתכלים על הסיכון לקבל דלקת בשריר הלב, בגילאים 15-12 הסיכון נמוך יותר. זה מקרה אחד ללמעלה מ-14 אלף מקבלי חיסון אצל בנים, ואצל נערות זה מקרה אחד למעל 170 אלף מקבלות חיסון. כלומר זה נמוך יותר מקבוצות הגיל המבוגרות יותר".

על שינויים והפרעות במחזור החודשי, אמרה: "היו דיווחים אצלנו ובעולם, על דימום וסתי כבד יותר או בלתי צפוי או דימום חריג בנשים אחרי גיל המעבר. שכיחות הדיווח נמוכה ביחס לשכיחות התופעה באוכלוסייה הכללית, ללא קשר לחיסון. בנתונים בארץ היו כ-1,300 דיווחים בסמיכות למנה הראשונה של החיסון, מתוך כשני מיליון מקבלות חיסון במנה הראשונה. הפרעות בוסת הינן שכיחות ועלולות להופיע מסיבות רבות, כמו הפרעה הורמונלית, נטילת תרופות, מתח וכן הלאה. הודעות על תופעה זו פורסמו ברשויות בעולם, וכולן פרסמו שלא נמצא בשלב זה קשר לחיסון - אך זה עדיין נמצא בבדיקה.

"לגבי השפעה על פוריות והיריון - לא נמצא קשר בין חיסונים לקורונה. אין גם קשר להפלות. אנחנו רוצים לבצע מעקב אחר חיסוני ילדים ע"י משרד הבריאות, אם מבצע כזה יאושר נוכל לעשות ניטור פעיל של תופעות".