משרד הבריאות מזהיר: דלקת כבד בילדים שמקורה לא ידוע מתפשטת בעולם

לפי משרד הבריאות, החל מחודש ינואר נצפתה בבריטניה ובמדינות נוספות דלקת כבד בעיקר בקרב ילדים עד גיל 5. כמו כן, תועדו מקרים של אי ספיקת כבד שהצריכו השתלה. לצד זאת, ממשרד הבריאות נמסר כי בשלב זה לא ידוע על מקרים בארץ

זמן צפייה: 03:36

משרד הבריאות הפיץ היום (שלישי) אזהרה לפיה החל מחודש ינואר נצפתה בעולם (בעיקר בבריטניה ובצפון אירלנד) דלקת כבד ממחולל שאינו ידוע בקרב ילדים - בעיקר עד גיל 5. במספר מקרים אף נגרמה אי ספיקת כבד שהצריכה השתלה.

בהמשך לכך, בתי החולים וקופות החולים התבקשו לבדוק גם רטרואקטיבית מקרים בקרב ילדים מחודש מינואר על מנת לבדוק האם תופעה זו קיימת גם בארץ. בתוך כך, מדיווח בלתי רשמי של גורמים בכירים במערכת הבריאות נמסר כי בשלב זה לא ידוע על מקרים בארץ.

על פי נתונים שנמצאים בידי ארגון הבריאות העולמי, דווח על 84 מקרי הדבקה בילדים בגילאי עשר ומטה בבריטניה. כמו כן דווחו 9 מקרי הפטיטיס נוספים בארה"ב ו-3 מקרים בספרד. מתוך כלל המקרים הללו, שלושה מהילדים הגיעו למצב של אי ספיקת כבד ונזקקו להשתלת כבד, כך עולה מן הנתונים.

"כרגע לא ברור מה מקור ההתפרצות הזו", מסביר פרופ' רונן ארנון, מנהל תחום מחלות כבד בילדים ברמב"ם, "ההערכה היא שנגיף הוא זה שגורם למחלה, אך הוא טרם זוהה ובשלב זה לא ידוע האם מדובר בווירוס מוכר או חדש. במקביל גם נבדקות השערות נוספות, ביניהן שמדובר בתגובה לכימיקלים או טוקסינים (רעלנים) שהופצו באזורים הללו או תופעה הקשורה בפוסט-קוביד. לא ידוע הרבה בשלב הזה ואירגון הבריאות העולמי עוקב אחרי המצב".

לדבריו של פרופ' ארנון, אשר שימש כראש וועדת המחקר של החברה האמריקנית להשתלות כבד בילדים, מקרי דלקת כבד חריפה, אפילו כאלה שמובילים למצב של השתלת כבד, מבלי שידוע מה מקורם, הם לא מצב חדש: "במקרים רבים שנבדקים על ידי רופאים, לא מצליחים להגיע לאבחנה, אבל מכיוון שיש פה מצב של ריבוי מקרים בפרק זמן מאוד קצר ובאזורים ממוקדים, יש מקום להרים דגל. הבוקר משרד הבריאות הצטרף לאזהרות הארגון העולמי וקיבלנו קריטריונים ממוקדים לבירור ומעקב אחרי הבעיה".

בהמשך לאירועי ההתפרצות באירופה, בבית החולים רמב"ם מדגישים כי בשלב זה אין סיבה לדאגה, אולם במידה ויש סימפטומים או סימנים להתפתחות דלקת כבד, יש להגיע להמשך בירור בבית החולים. "יש לשים לב למקרים של צהבת, צואה בהירה, שתן כהה, עייפות בילדים, תלונות על תחושה כללית לא טובה ושאר סימנים ידועים המעידים על דלקת כבד", מבהיר פרופ' ארנון.

על פי הרשויות בבריטניה, רופאי בריאות הציבור ומדענים בסוכנויות הבריאות הציבוריות של בריטניה ממשיכים לחקור 74 מקרים של דלקת כבד בילדים שזוהו מאז ינואר 2022, בהם לא זוהו הנגיפים הרגילים שגורמים לצהבת זיהומית (הפטיטיס A עד E). מתוך המקרים שאושרו, 49 נמצאים באנגליה, 13 בסקוטלנד והשאר בוויילס ובצפון אירלנד.

אחת ממספר הסיבות הפוטנציאליות שנחקרות היא שקבוצת וירוסים הנקראים אדנו-וירוסים עלולה לגרום למחלות. עם זאת, גם גורמים אפשריים אחרים נחקרים באופן פעיל, כולל נגיף קורונה, זיהומים אחרים או סיבות סביבתיות. עוד מוסיפות הרשויות הבריטיות שאין קשר בין המקרים לבין החיסון נגד קורונה, שכן אף אחד מן המקרים המאושרים לא חוסן.