תרופה לעשירים בלבד: כך פגעה רפורמת הקנאביס הרפואי בחולים

בחודש מאי הועבר הקנאביס ממגדלי הצמח לבתי המרקחת, המחיר זינק ונוצר מחסור חמור. להערכת פסיכיאטר מומחה בתחום: מצבם של 80% מהמטופלים החמיר. משרד הבריאות: "פנינו לאוצר לפיקוח על המחיר"

זמן צפייה: 11:23

בחודש מאי נכנסה לתוקף רפורמת הקנאביס הרפואי, שמעבירה את חלוקת הקנאביס ממגדלי הצמח לבית המרקחת. הרפורמה יצרה מחסור חמור בעקבות סירובם של מגדלי הצמח להפסיק את המכירה הישירה לחולים: בבית המרקחת "טללים" שברמלה מעריך הרוקח, שמבלה חלק ניכר מיומו במענה לשיחות ממטופלים המחפשים את התרופה, כי "אני מספק בערך 5% מהדרישה, או אפילו פחות".

הרפורמה בחלוקת הקנאביס כמעט הכפילה בכל בתי המרקחת את המחיר שבו נמכר הצמח: בעוד בעבר גרם אחד עלה  10 שקלים – כיום עומד המחיר הממוצע על 18 שקלים. לא זו בלבד- אלא שכעת גם אין שום פיקוח או הגבלה על גובה הרווח שיכולות רשתות הפארם ובתי המרקחת להפיק ממכירת הקנאביס. אורן לייבוביץ', שלפני כעשור נפגע בתאונת דרכים קשה, ומטופל בקנאביס רפואי מאז סיפר כי בעקבות הרפורמה עלה מחיר הקנאביס שהוא מקבל מ-370 שקלים ל-970 שקלים. כמעט פי שלושה.

עוד בחדשות 13:

בעקבות ביטול האספקה: אלפי חולים נלחמים על קבלת קנאביס רפואי

"הקנאביס שלנו הוא מהמשובחים בעולם": לקראת לגליזציה בלבנון?

השר ארדן: "בשבועיים וחצי ניתנו כ-400 דוחות למשתמשי קנאביס"

מריחואנה רפואית
מריחואנה רפואית | צילום: רויטרס

מתוך 56 בתי מרקחת שקיבלו היתר ממשרד הבריאות למכור קנאביס 30 הם סניפים של רשת סופר פארם, הנמצאת בבעלות ליאון קופלר. קופלר גם מחזיק במניות בשווי 10% מחברת הקנאביס הגדולה בישראל – "שאיפה לחיים". לשאלה איך האחזקה הכפולה של קופלר משרתת את ציבור המטופלים, מנכ"ל החברה ד"ר תמיר גדו, לא עונה, אך מבהיר: "אין לי שום בעיה שבית המרקחת מרוויח 20, 25 או 30 אחוז. אני חושב שהם עושים שירות טוב, הם חלק חשוב מהחולייה ולא צריך לזלזל בהם".

שחר ירימי, מקבל את הקנאביס בשל מחלת מעיים קשה, וחווה הדרדרות במצבו מאז כניסתה לתוקף של הרפורמה. "עצבנות, קושי להתרכז, קושי להתבטא, שוכח מטלות", הוא מתאר. המטפל שלו, הפסיכיאטר ד"ר איליה רזניק ליווה את הרפורמה של משרד הבריאות כמעט מתחילתה, והוא נחשב לאחד ממומחי הקנאביס הגדולים בעולם. לדבריו, מצבם של 80% מהחולים הורע משמעותית מאז המעבר לבתי המרקחת, והרפורמה נועדה לשרת את צרכיהם של חברות התרופות ובעלי השליטה בהן.

שאיפה לחיים
שאיפה לחיים | צילום: חדשות 13

תגובת סופר פארם:

לסופר-פארם אין כל השפעה על מחירי הקנאביס, על המלאים או על איכות המוצרים - כל אלו נקבעים על ידי מגדלי הקנאביס ומפורסמים במחירון ירפ״א. יחד עם זאת, מן הרגע הראשון התרענו בפני משרד הבריאות כי חלק מהמטופלים, אשר צורכים כמות גבוהה מן הממוצע, ייאלצו לשלם מחיר גבוה יותר עתה, וכי עליהם להידרש לסוגייה ולמצוא לה פתרון. סופר-פארם תשמח לכל החלטה שתטיב עם המטופלים וכן לנפק להם קנאביס מכל מגדל אשר עומד בתנאי משרד הבריאות, ללא שום העדפה לספק כלשהו.

בנוסף, רוקחי סופר-פארם עושים לילות כימים, לתת שירות מיטבי למטופלי הקנאביס, שנאלצים לצערנו להתמודד עם מחסור חמוד במוצרים - מחסור ששוב, לסופר-פארם אין כל השפעה עליו. הרוקחים הם אלה שעומדים בחזית, סופגים את תסכול המטופלים - תסכול שהגיע לא פעם למקרה אלימות וייטב לכולם אם ינהגו באחריות ובסובלנות ולא יעסקו בהשמצות חסרות שחר.

תגובת משרד הבריאות:

הרפורמה שהוביל משרד הבריאות, הביאה לעליה משמעותית במספר המטופלים המשתמשים בקנביס רפואי ללמעלה מ-51,000 מטופלים, וזאת לעומת כ-27,000 מטופלים בתחילת שנת 2019.

הרפורמה נועדה להשוות את הקנביס לשימוש רפואי לתרופות, כך שאותם כללים ועקרונות שחלים על יצור ושימוש בתרופות יחולו גם על מוצרי קנביס לשימוש רפואי.

במקביל, פועל המשרד באופן אינטנסיבי למתן פתרונות בתקופת הביניים ובהם:

  1. הקלות זמניות בתהליכי בקרת האיכות (בדיקות המעבדה), והתנאים למגדלים חדשים כדי לזרז את כניסתם התוצרת שלהם לשוק.
  2. מעקב צמוד אחר רמות המלאי, והנחיות למגדלים ומפעלים לנהל את המלאים כך שיגיעו למקסימום מטופלים.
  3. מתן אפשרות ליבוא מוצרי קנביס שעומדים בדרישות האיכות של מדינת המוצא (עוד משנת 2016).

 

לעניין המחירים: טרום השלב האחרון ברפורמה, כל מטופל שילם 370 ₪ בחודש לכל כמות שצרך ובלי תלות בספק (וכן-100 ₪ למשלוח). מצב זה הביא לכך שצרכנים בכמויות קטנות, סיבסדו את הצרכנים בכמויות גדולות. וכמו כן הדבר יצר מוטיבציה אצל מטופלים לבקש ולקבל כמויות גדולות של קנביס שכן היא לא השפיעה על העלות.

משעלו המחירים משרד הבריאות פנה לוועדת המחירים במשרד האוצר במטרה להביא לפיקוח על המחירים כמקובל לגבי תרופות.