אחרי מות החוסים: ועדת בדיקה תבחן את הרעלת המזון ב"בית דפנה"

אחרי ששלושה חוסים מתו וכ-30 נוספים אושפזו בעקבות תסמינים, הורה שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן לוועדת הבדיקה של האירועים במעון בני ציון לבדוק גם את החשד להרעת המזון במעון בחולון

זמן צפייה: 07:37

שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן הורה היום (חמישי) להרחיב את כתב המינוי לוועדת הבדיקה החיצונית לאירועים במעון בני ציון גם לאירוע הרעלת המזון במעון "בית דפנה", זאת לאחר שהשבוע נודע כי שלושה חוסים מתו וכ-30 נוספים אושפזו. נשיאת בתי משפט השלום בדימוס שולמית דותן, שעומדת בראש הוועדה, תוביל גם את הבדיקה הנוכחית.

ביום שני נפטרו שלושה אנשים עם מוגבלות שהיו דיירים במעון "בית דפנה" בחולון, המופעל על ידי רשת בית אקשטיין, על פי החשד בשל זיהום במזון, לאחר שבמטבח המעון נמצא חיידק האי-קולי. בלילה שבין שבת לראשון החלו כמה דיירים לחוש ברע וסבלו משלשולים.בבדיקת משרד הבריאות נמצא חיידק המצוי בבשר, אך לא ידוע ולא ניתן לקבוע בוודאות האם החיידק הגיע עם הבשר או שהדבר נגרם כתוצאה מטיפול לא נכון.

Whatsapp Image 2022 05 02 At 2
מעון ''בית דפנה'' בחולון | צילום: דור כהן

הוועדה תבדוק במסגרת עבודתה בנוסף גם את התאמת נהלי המשרד לאופן עבודת המסגרות לאנשים עם מוגבלויות לצורך מימוש פיקוח אפקטיבי; אופן מימוש נהלי המשרד בהפעלת המסגרות לאנשים עם מוגבלויות ואופן עבודת שרשרת הפיקוח ובחינת חלוקת האחריות והסמכות שבין גורמים אלו כפי שמשתקפת מהאירועים האחרונים. הוועדה תגיש את מסקנותיה בתוך ארבעה חודשים.

במקביל, פנה משרד הרווחה למשרד הבריאות בבקשה לתגבר את הבקרה על המטבחים במסגרות החוץ ביתיות לאנשים עם מוגבלות בכדי לוודא את יישומן של הנהלים והסטנדרטים הנדרשים לבישול ו/או חימום מזון.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-2205031312' autoplay='0' credit='' desc='שוטרים מחוץ למעון "בית דפנה" בחולון' poster='' kid='1_0ldagau7' duration='29']

השר כהן אמר כי "לאור התוצאות הקשות במעון בית דפנה החלטתי להרחיב את מנדט הוועדה בראשות השופטת דותן כדי שייערך בירור עומק לאירוע. לפני כחודשיים הנחנו על שולחן הכנסת את חוק שירותי הרווחה לאנשים עם מוגבלות שנועד להסדיר את הרצף בין דיור במעונות לדיור בקהילה ולאפשר מרחב בחירה רחב יותר לזכאי השירות. מדובר בחוק עם תקציב ייעודי גדול של 2 מיליארד שקלים על פני חמש שנים. אני מאמין שמסקנות ועדת המומחים יסייעו לנו ביישום נכון ומיטבי של החוק".

השופטת דותן אמרה: "השאיפה שלי היא לייצר דו"ח עם תכנית עבודה שתיושם בשטח ותביא ליישום החזון שאוכלוסיית היעד ובני המשפחות יקבלו את השירות הטוב ביותר שניתן לתת. הוועדה תבחן את הפתרונות האפשריים הקיימים, במטרה להעניק לזכאי השירות את איכות החיים המיטבית".

אלכס פרידמן, מייסד ויו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם", אמר בעקבות הפרסום על פטירתם של שלושת החוסים: "הכתובת הייתה על הקיר. רק לפני שבועיים יצאנו להפגין נגד מחדל המוסדות. לצערי היום אנחנו רואים את ההשלכות. חייבים לצמצם את כמות המוסדות באופן משמעותי וסגירה מוחלטת של המוסדות הסגורים. זכותם הבסיסית של אנשים עם מוגבלות לחיות בקהילה, ופשוט לחיות".