לאחר ששיחקו עם ענפים בטיול: שתי ילדות סבלו מכוויות ושלפוחיות

בת 5 מבית חשמונאי אושפזה במרכז הרפואי קפלן עם כוויות בדרגה 2, לאחר שטיילה עם משפחתה בעין חמד ולאחר מכן פיתחה אדמומיות בעורה, וכך גם חברתה. כעבור מספר ימים התגובה החמירה - ולבסוף התברר כי כימיקלים מהצמח, שנחשפו לקרני השמש, יצרו פגיעה בשכבת העור של הילדות

שתי הילדות בטיול ליד עץ התאנה
שתי הילדות בטיול ליד עץ התאנה | צילום: באדיבות המשפחה

סכנת התאנה: שתי ילדות סבלו מכוויות ושלפוחיות בעור כתוצאה מחשיפה לעץ תאנה, כך דווח היום (שלישי) מהמרכז הרפואי קפלן ברחובות. אחת הילדות, בת 5 מבית חשמונאי, אושפזה בשישי האחרון בבית החולים עם כוויות בדרגה 2, כשהיא מלווה בהוריה. בר דובובסקי, אביה של הילדה ארבל, סיפר: "ביום רביעי טיילנו בעין חמד והילדות שיחקו בנחל. ראינו שהן שוברות שיח ומשיטות אותו בנחל, לא ממש שמנו לב באיזה צמח מדובר".

המשפחות חזרו הביתה עוד באותו היום, ולדברי האב הם שמו לב שהילדה סובלת מאדמומיות קלה ביד. "חשבנו שמדובר בתגובה לשמש, וגם למחרת אחרי שהתלוננה על כאבים קלים, מרחנו לה אלוורה וחשבנו שבזאת זה יגמר. התלונות על כאבים התגברו, אבל עדיין לא ראינו משהו מעבר לאדמומיות וקושי קל לפתוח את היד באזור המפרק".

נאלצה לקבל טיפול רפואי בעקבות מגע עם עץ תאנה
נאלצה לקבל טיפול רפואי בעקבות מגע עם עץ תאנה | צילום: באדיבות המשפחה

בלילה שבין חמישי לשישי, העירה ארבל את הוריה באמצע הלילה, אז הבחינו ההורים שעל כף היד הופיעה שלפוחית. "התייעצנו בבוקר עם ד"ר מריאנה סרייב, רופאת ילדים בכללית, ואחרי שהחלו להופיע שלפוחיות נוספות - היא המליצה שנפנה למיון", סיפר האב.

ד"ר דויד בן הרוש, מומחה לפלסטיקה במרכז הרפואי קפלן, סיפר: "הילדה הגיעה עם כוויות בדרגה 2 שהתבטאו בכאבים עזים ושלפוחיות גדולות בידיים, וקיבלה במלר"ד הילדים טיפול ראשוני של ניקוז השלפוחיות וחבישה. ההורים סיפרו על חשיפה לא משמעותית לשמש, אבל הפיזור של הכוויה, לצד העובדה כי ההופעה היתה הדרגתית - גירוי, אודם ואחרי יומיים הופעה של שלפוחיות באמצע הלילה - גרמו לנו להבין שלא מדובר בכוויה משמש".

"אחרי בירור התברר כי גם החברה ששיחקה עימה פיתחה דלקת דומה, וההורים גילו שהילדות שיחקו עם ענף של עץ התאנה. למעשה, כימיקלים מהצמח הגיבו לאור השמש ויצרו פגיעה בשכבת העור העליונה, עד לכדי התפתחות שלפוחיות. התגובה מתפתחת לאורך ימים ויכולה להימשך שבועות עד להחלמה".

ד"ר בן הרוש הוסיף כי "הטיפול המיידי אחרי חשיפה הוא שטיפה של העור ומניעת חשיפה לשמש, וכאשר התגובה מחמירה יש לטפל בסטרואידים מקומיים, הטריית שלפוחיות, קומפרסים, מניעת בצקת ואיזון כאב. חשוב לציין כי לא מדובר בצמחים אקזוטים שגורמים לתגובה, אלא צמחים יותר נפוצים דוגמת תאנה, סלרי וגזר".