רה"מ החליט: רוב אפריקה תוגדר אדומה - ותיאסר כניסת הזרים ממדינות אלה

לאחר גילוי נדבק ראשון בזן הקורונה החדש בישראל, ראש שירותי בריאות הציבור ביקשה להוסיף לרשימת המדינות האדומות מדינות נוספות. במשרד הבריאת שוקלים - ביטול הקלת הבדיקה המהירה

זמן צפייה: 02:30

בתום הדיון המיוחד בעקבות גילוי הנדבק בזן החדש של הקורונה, החליט היום (שישי) ראש הממשלה נפתלי בנט כי כי מדינות אפריקה, כולל מאוריציוס, איי סיישל ומדגסקר, למעט מדינות צפון אפריקה, יוגדרו כמדינות אדומות, וכניסת זרים לישראל ממדינות אלו תיאסר. פיקוד העורף יאתר את כלל המגיעים ממדינות אפריקה בשבוע האחרון, וינחה אותם להישאר בבידוד באופן מיידי, כאשר במקביל יבוצע דיגום ביתי. כל אדם ששהה במדינות אפריקה (גם אם הגיע לישראל מיעד אחר) ייקרא לגשת באופן מיידי לביצוע בדיקת PCR שלאחריה ייכנס לבידוד עד לקבלת תוצאה.

בנוסף, הוחלט לרכוש 10 מיליון ערכות PCR מותאמות לזיהוי הדוק של הוריאנט החדש. כמו כן, יחל פיילוט התקנת מסנני HEPA - במסגרת הפיילוט, יותקנו בתוך כשבועיים מסנני אוויר במאות כיתות וב-100 גני ילדים ברחבי הארץ. לאחר מכן הליך דיגום הביוב ברחבי הארץ יואץ, לצורך איתור תחלואה סמויה בווריאנט החדש.

במשרד הבריאות שוקלים צעדים נוספים, ביניהם ביטול ההקלה, שאושרה רק השבוע, של בדיקת האנטיגן (הבדיקה המהירה) בטווח של 24 שעות לפני הטיסה לישראל. הוחלט בשלב זה לחכות לתוצאות של בחינת הבדיקות על הווריאנט הזה, כדי לראות אם הן מצליחות לזהות אותו או לא - ולפי זה יוחלט. במשרד גם שוקלים לחייב בבדיקה שלישית את כל השבים מחו"ל ביום השלישי או הרביעי לחזרתם. טרם הוחלט האם יצטרכו להיות בבידוד עד קבלת התוצאה.

Vdmwte
שרון אלרעי פרייס | צילום: חדשות 13

במהלך הדיון ראש שירותי בריאות הציבור, שרון אלרעי פרייס, ביקשה להכריז על כל יבשת אפריקה כאדומה. בנוסף, ביקשה להוסיף לרשימת המדינות האדומות את איחוד האמירויות וטורקיה, שדרכן עוברות טיסות מעבר בדרך לישראל, ממדינות שבהן התפרץ הנגיף החדש.

מנגד, אלרעי פרייס לא ביקשה לסגור את נתב"ג, אך כן לאסור כניסה של זרים. השרים בישיבת הממשלה תמכו בהצעה להוסיף מדינות לרשימה האדומה, אבל מעוניינים לאפשר כניסה של זרים לישראל שהם לא ממדינות אפריקה, איחוד האמירויות או טורקיה.

בנט אמר בפתח הדיון כי "אנחנו בפתחו של מצב חירום - אני מבקש מכולם היערכות והירתמות מלאה לעבודה מסביב לשעון". עוד הוסיף ראש הממשלה: "עודכנתי שנמצאה חולה מאומת פה בישראל, וזה מטריד. עיקרון העל שלנו כרגע הוא לפעול מהר, חזק ועכשיו. בעיקר במה שנוגע לכניסות לישראל והיציאות ממנה, עד שהמצב יתבהר". בנוסף, הוחלט במהלך הדיון כי קבינט הקורונה יתכנס בשבת בערב.

נפתלי בנט
נפתלי בנט | צילום: רויטרס

בתוך כך, כחלק מהניסיונות למנוע את התפשטות הנגיף בישראל, המשטרה התבקשה לאתר עובדת זרה באחד מבתי המלון באילת, בת 34, לאחר שעלה החשד שהיא נושאת את הווריאנט. היא נמצאה בעבודתה ונשלחה לביתה. כעת, היא צפויה לעבור בדיקה על ידי אנשי פיקוד העורף. מחקירה ראשונית עולה כי היא חוסנה במנה של אסטרהזניקה ביוני האחרון, וכשהגיעה לארץ נסעה באוטובוס מתל אביב לאילת, ולאחר שהוזמן לה אמבולנס - היא נעלמה.

נדבקת נוספת בת 64, הגיעה מדרום אפריקה דרך אתיופיה לישראל. מחוסנת חיסון שני של ג'ונסון אנד ג'ונסון מחודש ספטמבר וכבר הוכנסה לבידוד. מקרה נוסף שבו יש חשש להידבקות בזן החדש היא של בת 32, שהגיעה מדרום אפריקה דרך דובאי לישראל. היא חוסנה במנה השלישית של פייזר במספטמבר. בת ה-32 הייתה בטיול משפחתי ביוהנסבורג, ובעוד בעלה ובנה יצאו שליליים בנתב"ג, היא אובחנה חיובית. בדיקתה נשלחה לריצוף כדי לבחון אם אכן נדבקה בזן החדש. כמו כן, גבר בן 59 ששב ממדגסקר גם חשוד שנדבק בווריאנט.

אמש כבר ננקטו ננקטו צעדים, כדי למנוע את כניסת הזן החדש לארץ - כך לדוגמא שבע מדינות באפריקה, שבהן נרשמה התפרצות של הנגיף, הוכרזו כאדומות. על כן, הוחלט כי כל החוזרים מהמדינות דרום אפריקה, לסוטו, בוטסואנה, זימבבואה, מוזמביק, נמיביה ואסוואטיני יידרשו בבידוד במלוניות קורונה לשבעה ימים, וישחוררו רק לאחר ביצוע שתי בדיקות PCR שליליות. נוסעים שיסרבו להיבדק יחויבו בבידוד של 14 ימים. כמו כן, תיאסר הכניסה לזרים ממדינות אלו.