הורוביץ: "התחלנו בפעולות להקלה על נשים שמבקשות להפסיק היריון"

בעקבות מחאה ברשת של כמה ארגונים הקוראים לעצמם "הקואליציה לביטול הוועדות להפסקת היריון", שר הבריאות הוציא הודעה ולפיה מדובר ב"מחאה מוצדקת, אנחנו סוף סוף בדרך הנכונה"

ניצן הורוביץ
שר הבריאות ניצן הורוביץ | צילום: מירי שמעונוביץ

מספר ארגוני זכויות נשים וזכויות אדם הקימו את "הקואליציה לביטול הוועדות להפסקת היריון" ופתחו היום (שני) בקמפיין אינטרנטי שמטרתו להביא לשינוי בתחום ההפלות בישראל והקלה של התהליך על נשים. שר הבריאות ניצן הורוביץ הגיב כי "כבר התחלנו במספר פעולות מיידיות להקלה על נשים המבקשות להפסיק היריון".

"מהמחאות המוצדקות, ואנחנו סוף סוף בדרך הנכונה", כתב הורוביץ בהודעתו. "במקביל להצעת חוק של ח"כ מיכל רוזין, שנוסחה בהנחיית השר הורוביץ על ידי אנשי משרד הבריאות, כבר התחלנו במספר פעולות מיידיות להקלה על נשים המבקשות לפסיק הריון, היכן שלא נדרש הליך חקיקה בכנסת".

רעלת היריון
היריון | צילום: חדשות 13

לדבריו, הצעדים שננקטו כוללים הסרת "נהלים ארכאיים שנלקחו מתקופות חשוכות" וכן שאלות פולשניות. עוד הוסיף כי "בימים אלו נעשית עבודה מעמיקה בתחום הזה לשינוי נהלים רבים בהקשר הזה, על פי הרוח החדשה שהציג שר הבריאות, לפיה הזכות על גופה של האשה, בידי האשה בלבד".

המחאה בהחלה בעניין קוראת לנבחרי הציבור "לפעול בנחישות להגנה על זכויותינו, ולהביא לשינוי החוק הקיים". עד כה חתמו כ-7,000 איש על העצומה האינטרנטית שקוראת "להנגיש הפסקות הריון לנשים, לביטול הוועדות להפסקת הריון ולפעול למען זכותן של נשים להכתיב את מסלול חייהן בעצמן". ב"קואליציה לביטול הוועדות להפסקת היריון" נכללים הארגונים ויצו, דלת פתוחה, כולן, זזים, נעמת, רופאים לזכויות אדם ועוד.

לפי החוק בישראל, אישה שמבקשת לבצע הפלה נדרשת להגיע לוועדה להפסקת היריון, שמורכבת משני רופאים ועובד או עובדת סוציאלית. האישור לבצע הפלה מתקבל רק בתנאים מסוימים, כמו איזה מתחת לגיל 18 או מעל 40, היריון כתוצאה מאונס, גילוי עריות או מחוץ לנישואים, הוולד עלול להיות בעל מום או חשש מנזק לאישה בעקבות ההיריון.